یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

همه‌چیز درباره اوراق گواهی سپرده خاص با سود ۳۰درصد

11 بهمن 1402
همه‌چیز درباره اوراق گواهی سپرده خاص با سود ۳۰درصد

اوراق گواهی سپرده با سود ۳۰درصد از چه زمانی عرضه می‌شود و شرایط خرید آن چیست؟

به گزارش بانک اول از سود ۱۸درصدی اوراق سپرده بانکی در سال‌های گذشته، تا سود اوراق گواهی سپرده عام بانکی ۲۳درصدی در سال ۱۴۰۱. اوراق گواهی سپرده بانکی در سال‌های اخیر همیشه دستخوش تغییرات سود زیادی بوده است. دلیل این تغییرات زیاد هم به تورم بازار ارز و طلا برمی‌گردد. حالا بانک مرکزی برای مقابله با بالا رفتن نوسانات ارز و طلا، مجوز دادن سود ۳۰ درصدی اوراق گواهی سپرده خاص را به بانک‌ها اعلام کرده است. طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، بانک‌ها از ۱۱بهمن به مدت یک هفته می‌توانند اوراق گواهی سپرده خاص با سود ۳۰درصد عرضه کنند. بالاترین سودی که تا امروز بانک‌ها به سپرده‌های بانکی داده‌اند.

دلایل فروش اوراق با سود ۳۰درصدی!

کافی است قیمت دلار و یورو و طلا در یکسال اخیر را ببینید. اینکه چطور سرمایه‌گذاری روی آنها بعد از چند ماه به سرمایه‌گذاران آن سود زیادی می‌رساند. برای همین هم مردم به سرمایه‌گذاری روی دلار و طلا ترغیب شده و طبیعتا باعث ادامه تورم در این بازارها خواهد شد. دادن سود منطقی بانکی و هدایت سرمایه‌‌های مردم به سمت سپرده‌های بانکی تا حدودی می‌تواند به این وضعیت سروسامان بدهد. یکی از راه‌ها‌ی هدایت سرمایه‌های مردم هم فروش اوراق گواهی سپرده بانکی خاص با سود بالا است. پس بانک مرکزی سراغ گزینه فروش اوراق گواهی عام سپرده بانکی با سود ۳۰ درصد به مردم رفت. به نظر می‌رسد این تصمیم برای کنترل قیمت دلار و جمع کردن نقدینگی از جیب مردم و هدایت آن به سمت سپرده‌های بانکی به جای بازار دلار و طلاست. اما اوراق گواهی سپرده عام چیست، سپرده‌گذاری در اوراق چه شرایطی دارد و برای فروش آن باید چکار کرد.

نکات مهم اوراق گواهی سپرده خاص ۳۰درصد

بزرگ‌ترین تفاوت گواهی اوراق حساب سپرده عام با خاص در مدت زمان عرضه آنهاست. مثل همین طرح فروش اوراق گواهی سپرده خاص با سود ۳۰درصد که مدت زمان عرضه آنها در بانک‌ها و خریداری توسط مردم یک هفته است. البته مدت زمان اعتبار اوراق گواهی سپرده خاص هم مانند گواهی سپرده عام یکساله است و درصد سود و زمان پرداخت سود آن هم روی برگه نوشته می‌شود. یادتان باشد بانک منتشرکننده گواهی سپرده هم اصل مبلغ پول و هم سود آن را تضمین می‌کند و هیچ ریسکی در خرید این اوراق گواهی وجود ندارد. البته بانک مرکزی هنوز از جزئیات فروش این اوراق گواهی چیزی نگفته است. جزئیاتی مانند این‌که کدام بانک‌ها اوراق را می‌فروشند، نرخ شکست (اگر قصد فروش اوراق قبل از مدت زمان لازم یکساله را داشته باشید) آن چقدر است و سود اوراق در چه بازه‌های زمانی به حساب دارندگانش واریز می‌شود، توضیحی نداده و در روزهای آینده این جزيیات را اعلام خواهد کرد.

مزایای اوراق گواهی سپرده خاص

برای خرید اوراق گواهی سپرده خاص با سود ۳۰درصد تنها یک شرط لازم است: داشتن سن بالای ۱۸سال. پس هر کسی که قصد خرید این اوراق را دارد، می‌تواند از ۱۱بهمن ۱۴۰۲ به مدت یک هفته با مراجعه به بانک‌هایی که آن را عرضه کرده‌اند، اوراق بخرد.

  • نرخ سود سالانه اوراق گواهی ارائه شده ۳۰ درصد خواهد بود.
  • مدت زمان قرارداد اوراق یکسال است. اما شاید بعضی بانک‌ها آن را با سررسیدهای کمتر از یکسال هم بفروشند.
  • اگر قبل از سررسید سالانه به پول‌تان نیاز پیدا کنید، طبق اعلام بانک مرکزی امکان بازخرید زودتر از موعد اوراق از شعب بانکی وجود دارد.
  • اوراق گواهی سپرده خاص هم مانند دیگر اوراق بانکی امکان فروش یا انتقال دارد. پس قبل از سررسید سالانه می‌توانید آن را بفروشید. البته هنوز نرخ شکست بازخرید اوراق قبل از سررسید آن اعلام نشده است.

بیشترین سود برای سپرده‌های بانکی

سود ۱۸درصدی اوراق در سال ۱۳۹۹، سود ۲۳درصدی اوراق در سال ۱۴۰۱ و حالا سود ۳۰درصدی در سال ۱۴۰۲. این بالاترین سودی است که تا امروز در شبکه بانکی به حساب‌های سپرده تعلق گرفته است. پس اگر حساب سپرده بانکی دارید، یا پول‌تان در یکی از کارت‌های بانکی باقی مانده و برنامه‌ای برایش ندارید، خرید اوراق گواهی سپرده خاص با سود ۳۰درصد گزینه خوبی است. روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده مهلت خرید اوراق گواهی سپرده از ۱۱ بهمن به مدت یک هفته خواهد بود. در آینده‌ای نزدیک فهرست شعب منتخب فروشنده اوراق گواهی هم اعلام خواهد شد.

اخبار مرتبط
ویژگی بارز این گواهی سپرده خاص آن است که معاف از مالیات بوده و هیچ محدودیت خرید هم برای اشخاص حقیقی و حقوقی ندارد. همچنین امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌ها با نرخ شکست اعلامی، امکان‌پذیر است. بکارگیری این ابزار سیاست پولی که با هدف گسترش مشارکت مردمی در تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور صورت گرفته است بگونه ای است که دارندگان این گواهی همچنین می‌توانند از آن به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند.
در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، جدول سود سپرده‌های بلندمدت ما مدام به‌روزرسانی می‌شود.
بانک اول - بسیاری از افراد اولین حساب بانکی، اولین دفترچه بانکی و اولین کارت بانکی خود را به یاد دارند و به احتمال زیاد بعد از رسیدن به سن قانونی نیز هنوز از آنها استفاده می‌کنند.
بانک اول - سپرده مقدار پولی است که هر فرد می‌تواند در بانک سرمایه‌گذاری کند تا از خدمات بانکی بهره‌مند شود. بانک‌ها چند نوع سپرده‌گذاری دارند؟ سپرده‌گذاری در کدام طرح بهتر است؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها