جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

مقایسه عیدی کارمندان و کارگران / ارزش عیدی کارمندان و کارگران چقدر است ؟

19 بهمن 1402
مقایسه عیدی کارمندان و کارگران / ارزش عیدی کارمندان و کارگران چقدر است ؟

مبلغ عیدی کارگران امسال حداقل چهار برابر کارمندان تعیین شده. درعوض میزان افزایش مبلغ عیدی کارمندان بیشتر است

 به گزارش بانک اول عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت امسال با رشد ۳۸ درصدی درمقایسه با سال قبل به حداقل دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. گفتیم حداقل، چون براساس مصوبه هئیت وزیران و طبق روال سال‌های گذشته در صورت متاهل بودن و داشتن فرزند مبلغ جداگانه‌ای به کف عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت تعلق می‌گیرد و مثلا برای کارمند متاهلی که صاحب چهار فرزند است، در مجموع به چهار میلیون و ۴۰۰ هزارتومان می‌رسد. آنطرف کارگرانی که کل ۱۲ ماه سال را مشغول کار بودند بسته به لطف و کرم کارفرما بین ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان تا حدود ۱۶ میلیون به‌عنوان عیدی ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند که این اعداد درقیاس با پارسال رشد ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد. با این اوصاف حداقل مبلغ عیدی کارگران در پایان سال حدود چهار برابر از کف عیدی کارمندان بیشتر است.

عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت بالاخره در جلسه روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن هیئت وزیران به‌شکل رسمی تعیین‌تکلیف شد. مصوبه سازمان برنامه و بودجه کشور درباره عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۲ که امضای محمد مخبر معاون اول رئیسجمهور پای آن دیده می‌شود، نشان می‌دهد مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۲ دست‌کم دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت به‌این ترتیب نسبت به پارسال معادل ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است. سال گذشته مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود و حالا امسال به این عدد دقیقا ۷۰۰ هزار تومان اضافه شده است.

مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت البته حداقل دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده و تبصره‌های موجود در مصوبه هیئت وزیران مشخص می‌کند به هر کارمند و بازنشسته دولتی متاهل ۷۰۰ هزار تومان و به‌ازای هر فرزند ۳۰۰ هزار تومان به مبلغ پایه عیدی تعلق می‌گیرد.

عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت به‌این ترتیب برای کارمند و بازنشسته متاهلی که مثلا صاحب چهار فرزند است، درمجموع به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. از همه مهمتر اینکه طبق روال سال‌های گذشته باید منتظر واریز عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت در پایان بهمن‌ماه باشیم و آنطور که سخنگوی دولت گفته، تا آخر هفته آینده یعنی ۲۶ بهمن عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت به حساب آن‌ها واریز می‌شود.
عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲

حداکثر مبلغ عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲ حول‌وحوش ۱۶ میلیون تومان است و کف مبلغ عیدی کارگران نباید از ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان کمتر باشد.

مبلغ عیدی کارگران مثل هر سال متناسب با میزان افزایش حقوق‌ها بالا رفته و به‌موازات رشد ۲۷ درصدی دستمزد کارگری در سال جاری، به‌همین اندازه به مبلغ عیدی کارگران اضافه شده است.

مبلغ عیدی کارگران در سال گذشته حداقل هشت میلیون و ۳۶۰ هزار تومان و نهایتا ۱۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان بود و امسال به این ارقام ۲۷ درصد اضافه می‌شود.

مبلغ عیدی کارگران البته با فرمول خاصی محاسبه می‌شود و به‌همین خاطر، برخلاف عیدی کارمندان از حداقل و حداکثر عیدی اسم می‌بریم.

مبلغ عیدی کارگران طبق فرمولی که وجود دارد باید چیزی بین دستمزد ۶۰ تا ۹۰ روز کارگری تعیین شود که رقم ۱۷۶ هزار و ۹۴۲ تومان به‌عنوان حداقل دستمزد روزانه کارگری، ملاک قرار می‌گیرد. فراموش نکنید، کف عیدی کارگران درصورتی ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان است که کارگر تمام ۱۲ ماه سال را در محیط کارگاه فعالیت داشته باشد وگرنه مبلغ عیدی کارگری برای کسی که فقط یک ماه کار کرده، ۸۸۴ هزار و ۷۱۴ تومان خواهد بود. یعنی یک‌دوازدهم کف مبلغ عیدی کامل.


ارزش عیدی کارمندان و کارگران چقدر است؟

عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲ دست‌کم ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان تعیین شده و بافرض نرخ‌های فعلی بازار ارز، معادل ۱۹۳ دلار آمریکاست. نرخ طلا ۱۸ عیار درحال حاضر به‌ازای هر گرم دو میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسیده و کف مبلغ عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲ با ۳.۸ گرم طلا ۱۸ عیار برابری می‌کند.

مبلغ عیدی کارگران در سال ۱۴۰۳ البته می‌تواند با تصمیم کارفرما بیشتر باشد و همانطور که اشاره کردیم سقف مبلغ عیدی کارگران به عدد ۱۵ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۸۵۲ تومان می‌رسد. با این اوصاف حداکثر رقم عیدی کارگران در سال ۱۴۰۳ ارزشی معادل ۲۹۰ دلار یا ۵.۷ گرم طلا ۱۸ عیار پیدا می‌کند.

عیدی کارمندان، اما چیزی بین ۱۵ تا ۲۳ درصد مبلغ عیدی کارگران تصویب شده و همین اتفاق باعث می‌شود عیدی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی کارمندان دولت ارزشی معادل ۴۵ دلار یا نه‌دهم گرم طلا ۱۸ عیار داشته باشد.

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها