شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

خبر مهم برای خریدران پژو پارس

29 بهمن 1402
خبر مهم برای خریدران پژو پارس

متقاضیان پژو پارس در آستانه تصمیمی مهم هستند که به پافشاری روی تحویل پارس امیدوار بمانند یا با پذیرش واقعیت تلخی که برای سایر خودروهای ارتقا یافته نیز رقم خورد، به سراغ همان گزینه‌های جایگزین بروند.

به گزارش بانک اول  عرضه محصولات خودروسازان دولتی و خصوصی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که همراه با موجی از نارضایتی میان مشتریان بوده است درحال نزدیک شدن به تصمیمات جدید و حساسی است.

در طرح بزرگ عرضه خودرو در سامانه که 800 هزار تقاضا به ثبت رسید، بیش از 700 هزار نفر خواهان ثبت نام برای محصولات یک خودروساز (ایران خودرو) بوده‌اند. علت آن مشخص است، علاوه بر ارزندگی نسبی محصولات این شرکت، تفاوت فاحش قیمت کارخانه تا بازار و حاشیه سود بسیار بالا برای متقاضیان عامل ایجاد انگیزه بیش‌تر برای این ثبت‌نام بوده است.

در شرایطی در آن زمان مسوولان وقت وزارت صمت ثبت‌نامی‌های خودرو را اولویت‌بندی کردند که بدون توجه به شرایط تولید و استاندارد محصولات، به هیچ تقاضایی نه نگفتند و به این ترتیب صف طویلی از مشتریان بی اطلاع از آینده تولید و قیمت محصولات شکل گرفت.

در این میان برخی از محصولات به صورت ارتقا یافته و با قیمت‌های اصلاح شده به دست مشتریان می‌رسد و برخی دیگر مانند پژو پارس در دریافت مجوزهای تولید نیز با چالش مواجهند.

 خودرویی که طی سال‌های اخیر محبوبیت خود را کم کم با ورود محصولاتی چون خانواده دنا، تارا، سورن و … از دست داده بود، اما به دلیل نوسانات نرخ ارز و تقویت نقش خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای دوباره بدل به یک کالای خواستنی شد.

شرکت تولیدکننده خودرو پیش از این با افزایش تولید سورن اعلام کرده بود، قصد دارد پژو پارس را از خط تولید حذف کند. ضمن این که این خودرو به دلیل این که از نظر پلتفرمی امکان به روز رسانی و پاس کردن استانداردهای ٨٥ گانه را نداشت، در واقع در استراتژی‌های تولیدی این شرکت جای خود را به سورن داده بود، زیرا از نظر اقتصادی نیز به‌روز رسانی پلتفرم قدیمی آن توجیهی نداشت.

از سوی دیگر، تولید پژو پارس مستلزم اجرای استانداردهای مورد نظر سازمان استاندارد و سرمایه‌گذاری سنگین در خطوط تولید قطعه‌سازان است که عملا زنجیره تامین را نیز با چالش‌های پیچیده مواجه می‌کند که قطعا قیمت تمام شده این محصول را افزایش قابل توجهی خواهد داد؛ اتفاقی که پیش‌تر برای محصولات ارتقا یافته دیگر مانند دنا، تارا و 207 هم رخ داده بود و این خودروها با اعمال استانداردهای جدید، قیمت‌های جدیدی از شورای رقابت دریافت کردند.

حال سوال این‌جاست که آیا پژو پارس با استانداردهای جدید با همان قیمت قبلی تولید می شود؟ پاسخ ساده است: خیر! زیرا برای رسیدن به این استانداردها این خودرو نیازمند طراحی و مهندسی در بسیاری از بخش ها از جمله بخش‌های مختلف پلتفرم است که پیش‌بینی می‌شود پس از اعمال تغییرات با احتساب قیمت تمام شده روز، قیمت تمام شده محصول افزایشی بین 150 تا 200 میلیون تومانی را تجربه کند که عملا دیگر خبری از نردبان صددرصدی تفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازار این محصول نخواهد بود.

هر چند ایران خودرو پیش‌تر گفته نوبت متقاضیان سامانه یکپارچه از بین نمی‌رود و در صورت عدم تولید، به جای پارس، سورن یا دیگر محصولات خود را تحویل متقاضیان خواهد داد، اما قابل پیش‌بینی است که حتی در صورت تمدید مجوز تولید با اعمال استانداردها هم دیگر پژو پارس به قیمت 315 میلیون به دست مشتریان نخواهد رسید.

متقاضیان این خودرو در آستانه تصمیمی مهم هستند که به پافشاری روی تحویل پارس امیدوار بمانند یا با پذیرش واقعیت تلخی که برای سایر خودروهای ارتقا یافته نیز رقم خورد، به سراغ همان گزینه‌های جایگزین بروند، پیش از آن‌که در بازار پرتلاطم خودرو یا تصمیم جدیدی برای نحوه عرضه خودروها در بازار گرفته شود یا با نزدیک شدن به پایان سال، قیمت‌های جدیدی برای خودروها از سوی نهادهای مسوول تعیین شود./تسنیم

اخبار مرتبط
در این طرح فروش که از ۲۹ فروردین ماه آغاز شده است، قیمت جک j4، هفتصد و نود و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، KMC T8 یک میلیارد و ششصد و نود و هفت میلیون تومان و BAC X3 نهصد سی و نه میلیون و ششصد هزار تومان تعیین شده است.
بانک توسعه صادرات ایران به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود، تعدادی (مرد/زن) را با مدرک تحصیلی لیسانس برای شعب تهران و استان ها از طریق آزمون به صورت پیمانی استخدام ‌می کند.
شرایط ویژه‌ای برای خرید خودروهای سایپا ارائه می‌شود. این شرایط شامل تخفیف‌های ویژه، پرداخت اقساط بلندمدت، بیمه رایگان و خدمات پس از فروش است. این اقدام به منظور جلب توجه مشتریان و افزایش فروش در دوره جشنواره نوروزی است. در این جشنواره، خریداران می‌توانند از تخفیف‌های ویژه برخوردار شوند و از طریق پرداخت اقساط بلندمدت، خودروی مورد نظر را به صورت تقسیط تهیه کنند. همچنین، بیمه رایگان در برخی مدل‌ها ارائه می‌شود و خدمات پس از فروش نیز برای خریداران فراهم می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات