جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

ترفندهای طلایی برای شروع سرمایه‌گزاری در طلا

24 خرداد 1401
ترفندهای طلایی برای شروع سرمایه‌گزاری در طلا

 

به گزارش بانک اول به نقل از استیتز تایمز، شیوع گسترده کووید ۱۹ و در پی آن، فروپاشی قیمت جهانی نفت زنگ آغاز بحران اقتصادی را به صدا درآورده است. در نتیجه، تقاضا برای خرید طلا به عنوان یک دارایی امن در حد زیادی افزایش یافته است. اگر شما هم جزو آندسته از سرمایه‌گزارانی هستید که قصد خرید طلا دارید، به احتمال زیاد از خیر خرید شمش می گذرید چرا که این فلز، در حال حاضر موجودی ندارد. 

قبل از اقدام شتاب‌زده برای خرید این فلز شگفت‌انگیز، بهتر است به ۵ نکته توجه داشته باشید:
۱/ هدف سرمایه‌گزاری
مانند سرمایه گزاری در سهام، اوراق قرضه یا املاک و مستغلات، اولین چیزی که در سرمایه گزاری طلا باید مشخص شود هدف از این کار است. تعیین هدف به تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب گزینه های سرمایه گزاری کمک می کند. در طول تاریخ، قیمت طلا و سهام وابستگی چندانی به یکدیگر ندارند. هنگامی که بازار سهام صعودی بوده طلا سقوط کرده و بالعکس. 

بنابراین، طلا را می توان به عنوان یک استراتژی متنوع سازی برای کاهش نوسانات دارایی و بدست آوردن بازده پایدار در بلند مدت به سبد سرمایه گزاری شخصی اضافه کرد. طلا به دلیل شهرتی که امن بودن دارد،‌ دارایی باارزشی است که از ثروت شخص محافظت می کند. دلالان نیز از بی‌ثباتی قیمت طلا سودهای سریع می برند اما افق سرمایه‌گزاری آنان بسیار کوتاه است؛ از یک روز تا یک هفته. آنها معمولاً با طلای فیزیکی تجارت نمی کنند. به دلیل نقدینگی زیاد و سهولت تجارت، این افراد معاملات آتی طلا و وجوه مبادله ای (ETF) را ترجیح می دهند.

۲/ ذخیره‌سازی
شمش طلا را می توان در خانه، صندوق امانات بانک و یا نزد فروشنده ای که طلا خرید و فروش می کند نگهداری کرد. معمولا افرادی که به صندوق های امانات و موسسات اعتباری اعتماد ندارند، طلای فیزیکی خود را در خانه نگه می دارند. اما در این شرایط، خطر سرقت و عدم امکان فروش فوری آن در صورت افت ناگهانی قیمت وجود دارد. 

در صورت سپردن سرمایه طلایی خود به صندوق های امانات، باید هزینه نگهداری آن را نیز متقبل شوید. در این زمینه، دلالان نگرانی چندانی برا ینگهداری و ذخیره سازی طلا ندارند. آنها از طلای فیزیکی استفاده نمی کنند اما خطر ورشکستگی برای آنان بیشتر است. 

۳/ شمش در مقابل سکه
ساده ترین نوع طلا، شمش است؛ صفحات مستطیل شکل با خلوص ۹۹۹. تجارت آنها آسان است به همین دلیل مورد توجه دولت ها و سرمایه گزاران خصوصی قرار می گیرد. سکه در میان سرمایه‌گزاران خرد محبوبیت بیشتری دارد. برخی از سکه ها به دلیل برخورداری از قدمت تاریخی،‌ قیمتی بالاتر از سکه‌های معمول دارند. 

۴/ طلای کاغذی
اگر سرمایه گزاران دنبال دردسرهای نگهداری از طلای فیزیکی نباشند، صندوق های قابل معامله ای طلا بهترین گزینه برای آنهاست. آنها می توانند از دو گزینه محبوب SPDR Gold Trust  و  iShares Gold Trust استفاده کنند. هر دوی این EFTها با شمش های طلا پشتیبانی می شوند از این رو نوسانات قیمت طلا را از نزدیک رصد می کنند. این صندوق ها مانند سهام، با نقدینگی بالا تجارت می شوند. 

خرید سهام معدن طلا گزینه دیگری است. بسیاری از معدنچیان بزرگ ،‌فلزات قیمتی دیگر بجز طلا را نیز اکتشاف می کنند. با این حال، مالکیت سهام آنها با مالکیت طلا برابر نیست. قیمت سهم بنگاه های معدن با طلا جابجا نمی شود و گاهی در جهت مخالف قیمت طلا پیش می رود.

۵/ مراقب خطرات باشید
سرمایه گزاری در طلا خطراتی نیز دارد. قیمت طلا با تعامل متقابل عرضه و تقاضا تعیین می شود و در معرض تحولات ارزی و اقدامات سوداگرانه نیز قرار دارد. به طور خلاصه، طلا می تواند به عنوان محافظ در برابر نوسانات بازار و خطر تورم باشد اما در عین حال ریسک‌های نیز برای دارایی های فرد به همراه دارد. 

نکته اصلی کنترل ریسک، جلوگیری از خرید با قیمت بالا است که معمولاً در اوج آشفتگی بازار رخ می دهد. برخلاف تصور عامه ، نقطه ورود خوب در زمان صلح آمیز است که طلا مشتری چندانی ندارد و قیمت آن پایین است./سایت طلا

اخبار مرتبط
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها