جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

تحلیل تکنیکال چیست و سامانه سجام چه کاربردی در بورس دارد؟

24 خرداد 1401
تحلیل تکنیکال چیست و سامانه سجام چه کاربردی در بورس دارد؟

به گزارش بانک اول، بنابر اعلام چارت ایران، تحلیل تکنیکال با بررسی نمودار قیمت سهم و مرور رفتارهای گذشته بازار به پیش بینی آینده می پردازد در این روش با بررسی نمودار قیمت، حجم معاملات، روند نمودار، شاخص ها و اندیکاتورها، الگوهای نموداری و رفتار بازار، وضعیت بورس و آینده آن پیش بینی می شود.

 

سه اصل مهم در تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال چیست : روش های تکنیکال همواره بررسی و پیش بینی بازار را بر اساس سه اصل پیگیری می نماید. این سه اصل به ما می گوید که همه چیز در بازار بورس خود را در قیمت و نمودار قیمت نمایش می دهد. هر گونه تغییر و تحولی که در بازار رخ دهد تغییری در قیمت سهم بر جای می گذارد. تغییرات مثبت خود را به صورت روند صعودی نمودار و اخبار منفی به صورت روند نزولی و کاهش قیمت نشان داده می شوند. اصل دیگر تحلیل تکنیکال به ما می گوید که قیمت ها در نمودار قیمت طبق الگو و روند مشخصی تغییر می کنند. این اصل مهم منجر به قابل پیش بینی بودن نمودار می شود. سوم این که روند نمودارها به طور مکرر تکرار می شوند. به عبارت دیگر بازار به اتفاقات مشابه واکنش های مشابه نشان می دهد.

نمودار قیمت شمعی

یکی از نمودارهای مهم در تحلیل تکنیکال نمودار شمعی است. نمودار کندل استیک اطلاعات مهم سهم را به ما نمایش می دهد. هر شمع دارای بدنه و دنباله است. دنباله های بالایی و پائینی شمع، طول بدنه و اشکال مختلف شمع معانی و مفاهیم مختلفی دارد. دنباله بلند و کوتاه، دنباله در یک طرف بدنه، بدنه بلند و کوتاه و حالتهای مختلف آن گویای اطلاعات مختلفی از نماد و بازار است. تجزیه و تحلیل تکنیکال نمودار شمعی اطلاعات مهمی از معاملات نماد به ما می دهد. با بررسی هر شمع و روند نمودار می توان استراتژی معاملاتی خود را در قبال بازار تعیین نمود.   

سامانه سجام چیست؟

زمانی که وارد هر نوع سازمانی که می شویم باید هویت خود را به صورت آشکار نمایان سازیم تا مجوز ورود داده شود. این هویت می تواند از ظاهر و صورت فرد آغاز شود که البته هر چه یک سیستم پیچیده باشد، این احراز هویت سخت تر خواهد بود. در نتیجه ارائه کارت شناسایی، در برخی موارد اثر انگشت، چهره نگاری و بسیاری موارد دیگر در احراز هویت دخیل خواهند بود. لذا می توان گفت که معرفی و شناسایی از مواردی است که می توان وارد یک مجموعه شد.

 سازمان بورس به عنوان یک تشکیلات منسجم و گسترده و از سوی دیگر شرکتهای همراه و تابعه آنها نیز بر وسعت این سازمان خواهد افزود. در نتیجه می توان گفت که برای ورود به یک سازمان یا اداره باید احراز هویت صورت پذیرد، اما برای ورود به بورس که رخدادهای بزرگ مالی در آن اتفاق می افتد، نیاز به احراز هویت نیست؟ که جواب آن است که صد البته احراز هویت لازم است. بر اساس قانون احراز هویت بورسی از طریق سامانه سجام صورت می پذیرد. نکاتی در خصوص این سامانه را در ادامه متن مرور می نماییم.

 

مفهوم سامانه سجام

سامانه احراز هویت مشتریان همان سامانه سجام است. اما چرا احراز هویت انجام می شود؟ تصور کنید که احراز هویت انجام نشود. افراد متعددی که هویت مجهول دارند، به خرید و فروش سهام مشغول می شوند. در این میان چند مورد از قوانین بورس نقض می شود. اول آن که طرفین معامله مشخص نیستند. دوم آن که اگر فرد از خرید خود راضی نبود، امکان رصد وی کاهش می یابد. سوم آن که به این واسطه حتی امکان کلاهبرداری نیز وجود دارد زیرا شفافیت به جهت عدم احراز هویت از بین می رود.

 تمام این موارد در قوانین بورس دیده شده است و به همین دلیل باید به منظور رصد کامل معامله صورت پذیرفته و شفاف سازی، همچنین پیگیری دو طرف معامله، هویت فرد از طریق سامانه سجام مشخص گردد. یکی از مواردی که به این واسطه پیشگیری خواهد شد، بروز پولشویی است. عموما در پولشویی احراز هویت ها کمرنگ هستند. در این ساختار عظیم مالی که روزانه حجم مبادلاتی و مبالغ معاملاتی به شدت بالا می باشد و خرید و فروش سهام با سرعت فزاینده ای به صورت لحظه ای در حال انجام است، بدون هویت سنجی به طور حتم پولشویی رخ می دهد. سامانه احراز هویت مشتریان با ارائه کد اعتبارسنجی با ورود فرد به بورس موافقت می نماید. سامانه سجام یکی سامانه های قدرتمند و زیر نظر مستقیم مدیریت بورس بوده و اطلاعات دسته بندی شده آن می تواند در برنامه ریزی های آتی بورس کمک شایان نماید.

در صورت داشتن هر نوع سوال و یا ابهام می توانید به سایت www.sejam.ir وارد شده و از بخش های متنوع آن اطلاع یابید. حتی مراحل گام به گام ثبت نام در این سامانه نیز به صورت اینفوگرافی نمایان  مشخص شده است. اطلاعیه ها و اخبار متنوعی نیز در این سایت وجود دارد که افراد می توانند با مطالعه آن بر مشکلات خود در این خصوص فائق آیند./ایسنا

اخبار مرتبط
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها