یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

موج بیکاری بانکداران / کندی رشد اقتصادی و بهره منفی، بانک‌های اروپا را مجبور به تعدیل نیرو کرده ‌است

24 خرداد 1401
موج بیکاری بانکداران / کندی رشد اقتصادی و بهره منفی، بانک‌های اروپا را مجبور به تعدیل نیرو کرده ‌است

به گزارش بانک اول «دویچه‌بانک» (Deutsche Bank) بزرگ‌ترین بانک آلمان و هفدهمین بانک بزرگ جهان، ابتدای تابستان سال جاری اعلام کرد که بیش از ۱۸ هزار نفر از نیروی کار خود را تعدیل خواهد کرد.

همین اواخر اعلام شد که نیمی از تعدیلی‌ها از شعب و دفاتر این بانک سرمایه‌گذاری در آلمان تعدیل خواهند شد و نیمی دیگر از شعب و دفاتر این بانک در ۵۸ کشور دیگر. رویه اخراج نیروها از بانک‌ها در اروپا در طول سال گذشته با شدت افزایش یافته‌، به‌جز دویچه‌بانک، بانک‌های بزرگ چندملیتی دیگری مانند «یونی‌کردیت»، «کامرزبانک»، «اچ‌اس‌بی‌سی» و «سانتاندر» هم هزاران نفر از نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند.

در حالی که سرعت کاهش حجم کارکنان بانک‌ها در اروپا در سال ۲۰۱۹ بسیار بالا بود، پیش‌بینی می‌شود بانک‌های آمریکایی هم به‌تدریج تعدیل نیروهای خود را آغاز کنند. تازه‌ترین بانک آمریکایی که اعلام کرده بیش از ۱۵۰۰ نیروی خود را تعدیل می‌کند، موسسه مالی «مورگان استنلی» است. بانک‌های آمریکایی با وجود برخی تعدیل‌ها و تغییر ساختارها، در نیمه اول سال ۲۰۱۹، بیشترین رقم سود خالص را از زمان بحران جهانی مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون اعلام کرده‌اند.

دویچه‌بانک، بزرگ‌ترین بانک آلمان، ۱۵۰ سال بعد از تاسیس خود تصمیم گرفته که بیش از ۱۸ هزار نیروی خود در سراسر جهان را تعدیل کند. ۱۸ هزار کارمند تعدیلی تقریبا معادل ۲۰ درصد از کل نیروی انسانی مشغول به کار در این بانک چندملیتی هستند و پیش‌بینی می‌شود که ۹ هزار نفر از آنان فقط از شعب و دفاتر دویچه‌بانک در آلمان اخراج شوند. دویچه‌بانک در حال حاضر ۴۱۷۰۰ کارمند در آلمان و ۵۰ هزار کارمند در شعب و دفاتر خود در سایر کشورهای جهان دارد.

در کنار تعدیل نیروها در آلمان، شعب و دفاتر دویچه‌بانک در لندن هم با بیشترین تعدیل‌ها مواجه می‌شوند. به نوشته بلومبرگ دلیل اصلی کاهش نیروی انسانی در شعب دویچه‌بانک در لندن، برگزیت و خروج انگلستان از اتحادیه اروپاست. در آمریکا اما شعب دویچه‌بانک با تعدیل کمتری مواجه شده‌اند.

به گفته منابع نزدیک به دویچه‌بانک، به این دلیل که پیش از این با خروج دویچه‌بانک از صنعت معامله سهام و اوراق بهادار در نیویورک تعداد زیادی از کارکنان نیویورک این بانک تعدیل شده‌ بودند، دیگر دلیل چندانی برای تعدیل بیشتر در آمریکا وجود ندارد.

«کریستین سوینگ»، مدیرعامل دویچه‌بانک اواخر تیرماه از قصدش برای کاهش تعداد نیروی انسانی این بانک خبر داده ‌بود. این اقدام بزرگ‌ترین تغییر ساختار در دویچه‌بانک در تاریخ معاصر ارزیابی می‌شود. هرچند سوینگ وعده داده‌ بود که تعدیل نیروهای این بانک در آلمان «منصفانه» باشد، اما اواخر تابستان مشخص شد که قرار است نیمی از تعدیلی‌ها در موطن این بانک آلمانی از کار بیکار شوند.

در شرایطی که رشد اقتصادی آلمان در سال‌های جاری به‌صورت مستمر کندتر شده‌ و بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را در معرض رکود اقتصادی قرار داده‌، کاهش نیروی کار و فعالیت‌های دویچه‌بانک می‌تواند ضربه‌ای دیگر به پیکر اقتصاد آسیب‌پذیر آلمان باشد.

با این حال مدیرعامل دویچه‌بانک وعده داده که این اقدام او باعث چابک‌سازی عملیات این بانک، حذف فعالیت‌های غیرضروری و افزایش سوددهی این موسسه پولی شود. به ادعای کریستین سوینگ، این اقدام او می‌تواند تا سال ۲۰۲۲ باعث شود که هشت درصد قیمت سهام این بانک افزایش یابد.

دویچه‌بانک
دویچه‌بانک معنی «بانک آلمانی، شرکت خدمات مالی و بانکداری آلمانی و چندملیتی» است که شعبه مرکزی آن در شهر فرانکفورت قرار دارد. این بانک بیش از ۹۸ هزار کارمند در استخدام خود داشته و در اروپا، آمریکا و آسیا فعالیت می‌کند. دویچه‌بانک در ژانویه ۱۸۷۰ تاسیس شد و اکنون شعبه‌هایی در مراکز مهم جهان مانند لندن، مسکو، نیویورک، سنگاپور، سیدنی، هنگ‌کنگ و توکیو دارد.


روند اروپایی کوچک‌شدن بانک‌ها


به نوشته بلومبرگ، سال ۲۰۱۹ برای بانکداری اروپایی سال بسیار سختی بود. بر اساس برآورد این پایگاه خبری، یک ماه مانده به پایان سال ۲۰۱۹ تعداد تعدیل نیروهای اعلام‌شده در بانک‌های جهان به ۷۵ هزار کارمند رسیده ‌است.

از این ۷۵ هزار نفر، ۹۰ درصد، مربوط به بانک‌های اروپایی هستند. تازه‌ترین تعدیل اعلام‌شده، مربوط به «کامرزبانک» می‌شود که قصد دارد در ادامه استراتژی تغییر ساختارش که از سال گذشته آغاز شده‌، ۴۵۰۰ کارمند خود را تعدیل کند.

پیش از این بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» و «سانتاندر» هم برنامه‌های مشابهی را اعلام کرده‌ بودند، اما هیچ‌یک از این تعدیل‌ها به پای برنامه «دویچه‌بانک» برای اخراج ۱۸ هزار کارمند تا سال ۲۰۲۲ نمی‌رسد. این تعدیل نیرو در اروپا، باعث رونق در بخش بانکداری آمریکا شده ‌است. بانک‌های آمریکایی ادعا می‌کنند که کوچک‌تر شدن بانک‌های اروپایی میلیاردها دلار منفعت برای آنها در پی داشته ‌است.


 


بر اساس گزارش «جی‌پی مورگان» صندوق‌های سرمایه وابسته به این بانک میلیاردها دلار دارایی جدید از افرادی که پیش از این مشتری دویچه‌بانک بوده‌اند، جذب کرده‌اند. بانک‌های «مورگان استنلی»، «گلدمن ساکس»، «بانک آمریکا» و «سیتی‌گروپ» هم گزارش‌هایی مشابه از افزایش سپرده‌ها بعد از کاهش فعالیت‌های دویچه‌بانک در آمریکا ارائه داده‌اند.

اما این افزایش سپرده‌ها باعث نشده که تعدیل‌ها دامن بانک‌های آمریکایی را نگیرد. بر اساس گزارش‌ها در طول سال ۲۰۱۹ بیش از شش هزار فرصت شغلی بانکی از بانک‌های آمریکایی حذف شده‌ که هرچند تقریبا یک‌دهم تعدیل‌ها در اروپاست، اما نشان‌دهنده کاهش حجم فرصت‌های شغلی بانک در آمریکاست.

تعدیل‌ها در بانک‌های جهان به تفکیک قاره‌ها

«یونی‌کردیت»، بزرگ‌ترین بانک ایتالیا هم به‌تازگی برنامه‌های تغییر ساختار اداری خود را تا سال ۲۰۲۳ اعلام کرده‌ است. به نوشته بلومبرگ، این بانک بیش از هشت هزار کارمند خود را تا سه سال آینده تعدیل و ۵۰۰ شعبه این بانک را تعطیل می‌کند.

به گفته «ژان پیر موستیه» کاهش نیروی کار این بانک می‌تواند باعث صرفه‌جویی یک میلیارد یورویی در هزینه‌های سالانه بانک یونی‌کردیت شود. همچنین این بانک یک صندوق دو میلیارد یورویی برای بازخرید کارکنان ایجاد کرده‌ است. به نوشته بلومبرگ مجموع نیروهای تعدیل‌شده یونی‌کردیت به ۹ درصد از مجموع کل نیروی انسانی این بانک می‌رسد.

یونی‌کردیت گفته ‌است که تلاش می‌کند کاهش این نیروها را با تقویت بیشتر فناوری اطلاعات و مدیریت منابع انسانی جبران کند. بر اساس برنامه اعلام‌شده این بانک، در طول چهار سال آینده دست‌کم ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در زمینه افزایش مدیریت منابع انسانی و فناوری اطلاعات در این بانک هزینه خواهد شد. یونی‌کردیت دست‌کم در ۵۰ کشور دنیا، ۱۲ هزار شعبه دارد و ۳۰ دفتر نمایندگی هم در کشورهای مختلف دارد.

بر اساس برآورد بلومبرگ، یکی از اصلی‌ترین دلایل تعدیل نیروی انسانی در بانک‌های اروپایی، نرخ بهره منفی و کاهش سرعت رشد اقتصادی است. این دو عامل باعث شده‌ تا موسسات مالی درآمد کمتری داشته‌ باشند و مجبور شوند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی‌های بیشتری انجام دهند.

بر اساس برآوردی که بانک مرکزی آلمان انجام داده‌، دست‌کم ۵۸ درصد از بانک‌های این کشور با افزایش هزینه‌های کارمزدها بخشی از فشار مربوط به منفی‌شدن نرخ بهره سپرده‌ها را به مشتریان خود تحمیل کرده‌اند. بانک مرکزی آلمان (دویچه بوندس‌بانک) در ارزیابی خود تاکید می‌کند که برخی بانک‌ها، هزینه‌های همه صاحبان سپرده را بالا برده‌اند و گروهی دیگر هم فقط سپرده‌های کلان را هدف افزایش هزینه قرار داده‌اند.

تعدیل‌های ۲۰۱۹
بر اساس آمار پایگاه خبری بلومبرگ، در طول یک سال گذشته تعداد زیادی از موسسات بانکی اروپایی برنامه‌های خود را برای تعدیل نیروی انسانی در طول سال‌های آینده اعلام کرده‌اند. بر این اساس بانکو سانتاندر، ۵۴۰۰ کارمند، کامرزبانک، ۴۳۰۰ کارمند، اچ‌اس‌بی‌سی، ۴۰۰۰ کارمند، بارکلیز، ۳۰۰۰ کارمند، آلفابانک، ۳۰۰۰ کارمند، کی‌بی‌سی، ۲۱۰۰ کارمند، سوسیته ژنرال، ۲۱۰۰ کارمند و کاییکسابانک، ۲۰۰۰ کارمند را تعدیل می‌کنند.


چرا بانک‌های اروپایی کوچک می‌شوند؟


به نوشته فایننشیال تایمز، کاهش درآمد بانک‌های اروپایی در طول سال جاری میلادی، علل مختلفی دارد. بانک‌ها در انگلستان، فرانسه، اسپانیا، سوئیس، آلمان و ایتالیا به‌دلیل کاهش نرخ رشد اقتصادی کشورهای اروپایی، دورنمای برگزیت و حذف بازار بریتانیا از بازار مشترک اروپایی، نرخ بهره منفی و افزایش مقررات و قوانین بانک مرکزی اروپا؛ با کاهش درآمد مواجه شده‌اند.

در حال حاضر نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از کار در ۱۰ بانک بزرگ اروپایی ارتزاق می‌کنند. رقم نیروی انسانی این بانک‌ها، نزدیک به ۲۰ درصد کمتر از تعداد شاغلان در این بانک‌ها پیش از سال ۲۰۰۸ است. تعداد شاغلان در بانک‌های ایالات متحده آمریکا در یک دهه گذشته فقط هفت درصد کاهش یافته‌ که نشان‌دهنده سرعت بسیار بالای کاهش نیروی انسانی بانک‌ها در اروپا در مقایسه با رقبای آمریکایی است.

موسسه اعتباری‌سنجی مودی پیش‌بینی می‌کند که روند تضعیف بانک‌های اروپایی در آینده نیز ادامه پیدا کند. بر اساس برآورد موسسه مودی؛ «شکاف سوددهی بین بانک‌های حوزه پول واحد اروپایی (یورو) با رقبای جهانی، با وجود تمامی تلاش‌ها برای صرفه‌جویی و تعدیل نیروی انسانی، در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.»

موسسه مودی با اشاره به اینکه اقدامات اصلاحی بانک‌های اروپایی در کوتاه‌مدت نمی‌تواند پاسخگوی کاهش توان رقابتی آنها باشد، می‌نویسد: «هزینه‌های اقدامات صرفه‌جویانه از طریق تغییر ساختار در کوتاه‌مدت بسیار زیاد است و نتایج آن در منافع مالی تا مدت طولانی بعد از اجرا مشخص نخواهد شد.»

/مترجم: مهرو ساعی
منبع: وال‌استریت ژورنال

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها