چهارشنبه, 12 اردیبهشت 1403 2024,May

۶ توصیه برای داشتن ریه‌هایی جوان و سالم

24 خرداد 1401
۶ توصیه برای داشتن ریه‌هایی جوان و سالم

 

به گزارش بانک اول، مراقبت از ریه‌ها برای داشتن بدنی سالم حیاتی است. ریه ها وظیفه جذب اکسژن را در بدن به عهده دارند و خون را از ناخالصی ها پاک می‌کند و به علاوه به عملکرد درست مغز کمک می کنند. این در حالی است که شما با برخی عادات اشتباه ریه های خود را به خطر اندازید و به آن ها آسیب وارد کنید. آسم، برونشیت، التهابات ریه و غیره از جمله مشکلاتی است که سلامت ریه را تهدید می کند و اغلب به عادات روزانه افراد مربوط می شوند.

نداشتن فعالیت بدنی
ورزش به بدن در جذب اکسژن بیشتر کمک می کند، انرژی لازم برای ریه ها و بدن را فراهم می کند و حجم بیشتری دی اکسید کربن از بدن دفع می شود. اگر به اندازه کافی فعالیت بدنی نداشته باشید و ورزش نکنید، سلامت ریه های شما تحت تاثیر قرار می گیرد. ورزش، علاوه بر تامین انرژی لازم برای بدن، باعث می شود ریه های سالم تری داشته باشید و همچنین، سیستم عصبی شما را تحریک می کند. به طور کلی عدم داشتن تحرک و فعالیت، خستگی فیزیکی و ذهنی به همراه دارد و بدن از نشاط کافی برخوردار نمی شود.


تنفس نادرست و نداشتن تمرین تنفسی
در شلوغی های زندگی روزمره،‌ افراد فراموش می کنند به درستی تنفس کنند و به همین دلیل بیش از اندازه دچار خستگی می شوند. بنابراین لازم است در میان روز، دست از کار بکشید، از استرس دور شوید و برای چند دقیقه تمرین تنفس کنید. نحوه و چگونگی تفس صحیح را فرا بگیرید از تکنیک های تنفسی برای بهبود عملکرد ریه ها استفاده کنید.


سیگار کشیدن
در این که سیگار کشیدن یک عادت ناپسند است، بحثی نیست. اما باید بدانید که سیگار یکی از عوامل مهم بروز بیماری های مرتبط با ریه است. سیگار و دخانیات حاوی نیکوتین و اعتیاد آور هستند و بر عملکرد سیستم تنفسی تاثیر می گذارند. ترک سیگار، بهترین کمکی است که می یتوانید برای سلامت ریه های خود انجام دهید و به طور کلی، کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.


گردگیری و تمیزکاری های افراطی
داشتن یک خانه و محیط کار بسیار تمیز، ممکن است به قیمت سلامت ریه های شما تمام شود. ذرات گرد و غبار در داخل سیستم تنفسی، گردش اکسسژن را با اختلال و محدودیت روبه رو می کنند و این برای ریه ها خطرناک است. عادت به تمیزکاری های افطاری، در معرض کرد و غبار بودن های همیشگی، استفاده از محصولات شیمیایی و بهداشتی برای طولانی مدت، خطری برای ریه ها محسوب می شود که به شما هشدار می دهد مراقب وسواس خود باشید.


محافظت نکردن در برابر آب و هوا
قرار گرفتن در معرض باران، هوای سرد و باد خطر بروز آنفلوآنزا، ابتلا به ویروس ها و آلرژی های ممربوط به آب و هوا را افرایش می دهد. بنابراین لازم است در برابر آب و هوا و شرایط جوی نامناسب، از بدن خود محافظت کنید و به مقدار کافی ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی دریافت کنید.


رژیم غذایی ناسالم
باور کنید یا نه، بخشی از سلامت ریه ها به رژیم غذایی شما مربوط می شود. بدن نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت عملکرد ریه ها دارد. غذاها و خوراکی هایی که به جذب اکسژن بیشتر در بدن کمک می کنند،‌مثل سبزیجات و میوه ها، مواد غذایی غنی از ویتامین C و E و آجیل ها باید در رژیم غذایی روزانه افراد جای بگیرند.


با کمک توصیه های بالا، از تنفس هوای زندگی لذت ببرید.

اخبار مرتبط
متخصصان می‌گویند زنانی که برنامه خواب مرتبی دارند قادرند بیشتر وزن کم کنند. علاوه بر این اگر شب‌ها زودتر بخوابید، زمان کمتری برای خوردن دارید که به شما کمک می‌کند در شب کالری زیادی دریافت نکنید. به گفته متخصصان هرچه بیشتر بمانید بیشتر کالری دریافت می‌کنید و ممکن است بهترین راه برای کاهش کالری دریافتی، زودتر خوابیدن باشد.
غذاهای خاصی وجود دارند که مصرف آنها ممکن است برای مغز و عملکردهای آن ضرر داشته باشد؛ به خصوص اگر آنها را مرتب مصرف کنید. اگر به فکر سلامت مغز و عملکرد شناختی خود هستید، از مصرف این خوراکی‌ها اجتناب کنید:
اگر به هر دلیل ماهی نمی‌خورید، می‌توانید با گنجاندن غذاهای غنی از امگا ۳ در رژیم غذایی خود یا انتخاب مکمل‌های گیاهی، نیاز بدن به این ماده را بدون مصرف غذاهای دریایی برآورده کنید.
گرم کردن مجدد غذاها، به ویژه باقیمانده غذاها، یک عمل رایج در اکثر آشپزخانه های سراسر جهان است. اما به گفته متخصصان تغذیه، گرم کردن مجدد برای سلامتی شما خوب نیست. درک این نکته مهم است که همه غذاها به این فرآیند واکنش خوبی نشان نمی دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها