یکشنبه, 23 اردیبهشت 1403 2024,May

راهکارهای طلایی برای تسکین علائم ریفلاکس معده در دستگاه گوارش

24 خرداد 1401
راهکارهای طلایی برای تسکین علائم ریفلاکس معده در دستگاه گوارش

 

به گزارش بانک اول، رژیم غذایی لازم برای کاهش علائم ریفلاکس معده مانند سایر رژیم های متعادل نیست. برای آرام کردن علائم ریفلاکس معده دستگاه گوارش ، باید از غذاهای خاصی که باعث تشدید علائم آن می شود ، خودداری کنید.

در این مقاله ، ما به شما خواهیم گفت چه تغییراتی باید ایجاد کنید تا احساس بهتری داشته باشید و از ناراحتی های اصلی ناشی از ریفلاکس معده دستگاه گوارش جلوگیری کنید.


ریفلاکس معده چیست؟
هنگامی که قسمت تحتانی مری به خوبی بسته نمی شود ، اسید معده می تواند بالا رود و به مری بازگردد. رفلاکس معده ، که به عنوان رفلاکس اسید نیز شناخته می شود ، هنگامی اتفاق می افتد که ماهیچه در انتهای مری - لوله ای که مواد غذایی را از دهان به معده منتقل می کند - به درستی بسته نشود. به همین دلیل ، ورود اسید معده به مری افزایش می یابد و آن را تحریک کند.

اگر از این بیماری رنج می برید ، احتمالاً سوزش گلو را احساس خواهید کرد. احساس اسید معده در قسمت پشت گلو ، سرفه خشک یا مشکل بلع نیز علائم رفلاکس معده است.

برای کاهش این علائم می توانید:
در هر وعده غذایی مقدار کمتری بخورید.
از غذاهای پوشیده شده در سس ها و غذاهای چرب یا اسیدی خودداری کنید.
الکل ننوشید.
در صورت اضافه وزن ، وزن خود را کاهش دهید.

نکات رژیم غذایی برای آرام کردن علائم ریفلاکس معده دستگاه گوارش
برای بهبود علائم ناشی از این بیماری ، فقط لازم نیست رژیم سالم و متعادل را دنبال کنید ، همچنین باید از تحریک غذاهای خودداری کنید.

در اینجا چند نکته وجود دارد.
1-یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید
یک رژیم غذایی مبتنی بر میوه و سبزیجات می تواند به شما در کاهش ناراحتی رفلاکس کمک کند. پزشک به شما توصیه می کند که عادات غذایی خود را تغییر دهید و هر روز به اندازه کافی میوه و سبزیجات و همچنین دانه ها و حبوبات مصرف کنید.

سبزیجات ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن تان را در عین کم چربی و کم قند بودن تأمین می کنند. گزینه های خوب برای کاهش اسیدیته معده ، مارچوبه ، گل کلم ، کلم بروکلی ، سیب زمینی و خیار است. در مورد میوه ها ، پزشکان اغلب توصیه می کنند از میوه های مرکبات که می توانند باعث اسیدیته شوند ، و همچنین گوجه فرنگی پرهیز کنید. بهتر است موز ، سیب ، گلابی و خربزه بخورید.

در بین دانه ها ، جو دوسر به عنوان بهترین است. انواع غلات را برای مصرف انتخاب کنید، با این کار شما فقط فیبر مورد نیاز بدن را دریافت نمی کنید ، بلکه خواهید دید که چگونه به شما در کاهش اسیدیته معده کمک می کند. همچنین می توانید از برنج و نان سبوس دار کمک بگیرید. 

 

2-قهوه نخورید
قهوه نوشیدنی است که باید از رژیم غذایی خود برای تسکین علائم ریفلاکس معده حذف کنید زیرا این ماده تحریک کننده است و باعث افزایش اسیدیته معده شما می شود. به جای آن می توانید چای هایی مانند آویشن ، برگ پرتقال یا بابونه بنوشید.

3- 5 وعده غذایی در روز میل کنید.
با داشتن پنج وعده غذایی در روز ، در هر وعده غذایی مقادیر کمتری مصرف خواهید کرد. به این ترتیب ، از تلنبار شدن غذا در معده خود جلوگیری خواهید کرد و احتمال بازگشت غذا از طریق آن به مری شما را به حداقل می رسانید.

 

4-از خوردن غذاهای تند خودداری کنید.
چاشنی هایی مانند فلفل قرمز ، سرکه ، فلفل کاین و کاری که باعث تحریک معده می شوند باعث افزایش اسیدیته می شوند.

 

5-مصرف امگا 3 و امگا 6 را بیشتر کنید.
اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 دارای خاصیت ضد التهابی هستند که می توانند به کاهش التهاب آستر معده شما کمک کنند. با خوردن غذاهای دریایی ، همیشه اجتناب از نسخه های سرخ شده ، و انتخاب گزینه های سالم ، از این خواص استفاده کنید.

 

6-غذای سرخ شده را نخورید.
غذاهای سرخ شده و تند می توانند اسیدیته معده را افزایش دهند.  اگر دچار ریفلاکس معده هستید باید غذاهای سرخ شده و چرب را از رژیم غذایی خود بطور کامل حذف کنید. غذاهای چرب ، هضم را دشوارتر کرده و معده شما را مجبور به کار بیشتر و در نتیجه تولید اسید بیشتر می کند. به جای آن روش های  پخت و پز دیگری را انتخاب کنید: بخارپز ، آب پز ، پخته ، مایکروویو ، یا پاپیلوت.

7-همراه با غذا آب نخورید
در طول روز آب زیاد بنوشید ، اما نه در وعده های غذایی (یا فقط مقدار کمی). به این ترتیب ، از پر کردن معده خود و اضافه بار آن جلوگیری خواهید کرد.

به یاد داشته باشید: آب باید گزینه اصلی شما برای نوشیدن باشد ، به خصوص به جای نوشابه و آب میوه ها ، زیرا آنها به شدت تحریک کننده هستند.

 

8-استفاده از محصولات لبنی کم چرب
همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم ، غذاهای چرب هضم را دشوارتر می کنند ، که می تواند علائم رفلاکس را تشدید کند. بهتر است ماست ، شیر و پنیر کم چرب بخورید. به این ترتیب ، معده قادر خواهد بود غذای خود را راحت تر هضم کند.

9-بعد از غذا خوردن به هیچ وجه ورزش نکنید
ورزش کردن بعد از غذا خوردن می تواند باعث شود تا رفلاکس معده تحریک شود. اگر ورزش می کنید ، سعی کنید حداقل دو ساعت بعد از غذا این کار را انجام دهید.

 

10-حداقل دو ساعت قبل از خواب شام ​​میل کنید.
دراز کشیدن می تواند علائم ریفلاکس معده را تشدید کند. ابتدای شب شام بخورید و تا زمان خوابیدن به بدن فرصت هضم داده شود. به همین ترتیب ، شما می توانید با بالش های بلند که سر شما را بالاتر از بقیه بدن نگه می دارد بخوابید تا ناراحتی را کاهش دهد.

 

11-سیگار نکشید
تنباکو می تواند معده شما را تحریک کرده و باعث ریفلاکس معده شود. دخانیات غذا نیست ، اما می تواند به عنوان یک ماده تحریک کننده نیز عمل کند. اگر علائم ریفلاکس معده دارید ، توصیه می کنیم برای سلامتی و آسایش خود سیگار را ترک کنید.

 

12- چربی های سالم بخورید
روغن های زیتون ، کنجد و آفتابگردان ، آووکادو ، آجیل و تخم کتان همه چربی های سالم را برای رژیم غذایی شما فراهم می کنند. این غذاها را در سالاد ، نان تست و انواع غذاها مصرف کنید.

13-با شکلات و آدامس خداحافظی کنید
یکی از مواد تشکیل دهنده شکلات ، متیل اکسانتین است ، ماده ای که به آرامش عضلات کمک می کند و احتمال رفلاکس را افزایش می دهد. آدامس ، مانند آب نبات ها نیز می تواند باعث افزایش اسیدیته شود.

 

14-زنجبیل بخورید
زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به آرام کردن علائم ریفلاکس معده دستگاه گوارش کمک کند. می توانید آن را به عنوان یک ماده غذایی در وعده های غذایی خود میل کنید ، یا بصورت چای درست کنید.

همیشه در مورد بهترین رژیم غذایی برای رفلاکس معده دستگاه گوارش با توجه به نیازهای بدن خود با پزشک خود صحبت کنید. پزشک، شما را در مسیر صحیح برای کاهش علائم راهنمایی می کند.

اخبار مرتبط
افتالموپاتی مرتبط با اختلالات تیروئید وضعیتی است که به ندرت در مورد آن صحبت می‌شود. اربیت ها از دیواره‌های استخوانی تشکیل شده‌اند که قادر به تغییر شکل نیستند. با افزایش محتویات اربیت، همه چیز در آن (از جمله کره چشم) به جلو حرکت می‌کند. تیروئید چشمی می‌تواند در برخی از اشکال پرکاری تیروئید (بیماری Basedow)، در برخی از اشکال کم کاری تیروئید (تیروئیدیت هاشیموتو) و حتی در غیاب مشکلات تیروئید رخ دهد.
بر اساس یک مطالعه، حتی اگر ژنتیک شما را در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار دهد، یک سبک زندگی سالم می‌تواند به شما کمک کند تا به طور قابل توجهی با آن مبارزه کنید.
نوروبیون نباید در بیماران حساس به هیچ یک از مواد فعال یا مواد کمکی این محصول استفاده شود. پس در این حال همیشه با پزشک یا داروساز خود که در مورد وضعیت بیماران اطلاعات بهتری دارد مشورت کنید.
قلبی که در شرایط عالی قرار دارد، برای یک زندگی طولانی و سالم اندامی حیاتی محسوب می‌شود. با‌این‌وجود، برای داشتن قلبی سالم چه کارهایی باید انجام بدهیم؟ در ادامه به هفت نکته خواهیم پرداخت:

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها