پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

بیومتریک در صنعت بانکداری

24 خرداد 1401
بیومتریک در صنعت بانکداری

به گزارش بانک اول بیومتریک روش خودکار شناخت و تعیین هویت اشخاص از طریق ویژگی‌ها و خصوصیات بیولوژیکی آن‌ها مانند اثر انگشت، اثر کف دست، الگوهای رگ دست، اسکن عنبیه چشم، تشخیص صدا و یا هر ویژگی فیزیکی منحصر به فرد دیگری است. امروزه رویای تشخیص اثر انگشت، صدا و چهره توسط کامپیوترها مدت‌ها است که به واقعیت تبدیل شده است.

ممکن است بسیاری از بانک‌ها، استفاده از این روش را به علت هزینه‌های زیاد آن به‌صرفه ندانند؛ اما اگر هزینه‌های بیومتریک با هزینه‌های جعل یا هزینه‌های گزاف ارسال پیامک و غیره برای ارائه مشخصات فردی مشتریان به بانک‌ها مقایسه شود، رقم چندان بالایی به نظر نمی‌رسد.

به عنوان مثال یکی از چالش‌های صنعت بانکی، دریافت اسناد و مدارک مشتریان است. اثر انگشت فرد همیشه همراه وی خواهد بود و مشکل بزرگ جا گذاشتن مدارک شناسایی را که بعضاً کارها را ساعت‌ها و روزها به تأخیر می‌انداخت، حل خواهد کرد. همچنین مبارزه با پولشویی تسهیل می‌شود و کلاهبرداران برای پیشبرد اهداف خود با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد. یکی از بزرگ‌ترین فواید ایجاد بانک اطلاعات بیومتریک مشتریان، ایجاد بانک عظیمی از اطلاعات اشخاص جامعه طی مدتی کوتاه است که می‌تواند مورد استفاده سایر دستگاه‌های اجرایی کشور نیز قرارگیرد.

 

نمونه‌های موردی استفاده از فناوری بیومتریک در صنعت بانکداری

بانک ولز فارگو

در این بانک یک ویژگی امنیتی افزوده شده و آن استفاده از ویژگی فناوری بیومتریک از طریق اسکن چشم است. این ویژگی به مشتری امکان ورود به سیستم را با اسکن چشم با دوربین گوشی‌های تلفن همراه می‌دهد. احراز هویت از طریق اسکن چشم نیاز به گذرواژه یا رمز را از بین برده و ورود به سیستم را آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کند. این راه‌کار مدیرعامل ولز فارگو به مشتریان تجاری اجازه می‌دهد تا مانده حساب‌های بانکی خود را مشاهده کرده، واریز وجه را انجام داده و همه آن‌ها را به راحتی از گوشی‌های تلفن همراه خود تأیید کنند. ویژگی‌های امنیتی پیشرفته از جمله رمزگذاری، احراز هویت ثانویه و تولید توکن‌ها نیز در حوزه این راهکار قرار دارند.

 

بانک سیتی

در سال ۲۰۱۶، سیتی برای احراز هویت مشتریانی که با مراکز تماس بانک تماس می‌گیرند، بیومتریک صدا را معرفی کرد. احراز هویت صوتی، از بیومتریک برای احراز هویت مشتریان هنگامی که مشکلی را برای نماینده خدمات مشتری از طریق تلفن توضیح می‌دهند استفاده می‌شود. این کار، ویژگی‌های منحصر به فرد را در الگوی صوتی شخص تجزیه و تحلیل می‌کند و آن‌ها را در مقابل صوتی از پیش تنظیم شده بررسی می‌کند تا هویت آن‌ها را تأیید کند. در این سیستم تنظیم پیش صدا توسط مشتری کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد. همچنین لازم به ذکر است بیش از یک میلیون مشتری در منطقه آسیا و اقیانوس آرام در طول یک سال پس از انتشار آن، از احراز هویت صوتی استفاده کردند.

 

بانک آمریکا

چندین سال پیش برنامه‌های تلفن همراه بانک آمریکا شناسایی از طریق اسکن اثر انگشت را معرفی کردند و سپس اسکن عنبیه چشم کمی پس از آن معرفی شد. اخیراً، این مؤسسه مالی از افزودن ویژگی جدید پیوند اپلیکیشن خبر داد. این ویژگی در کلیه برنامه‌های تلفن همراه زیر چتر بانک آمریکا ( بانک مرکزی آمریکا، مریل لینچ، مریل اج، و یو.اس تراست) در دسترس است. کاربران با یک بار استفاده از اسکن اثر انگشت یا تشخیص چهره، احراز هویت می‌کنند و می‌توانند بدون نیاز به احراز هویت مجدد، از یک دکمه برای جابجایی بین این اپلیکیشن‌ها استفاده کنند.

 

بانک بارکلیز

مشابه فناوری اثر انگشت، بارکلیز با غول فناوری هیتاچی همکاری کرد تا فناوری اسکن رگ انگشت و شناسایی جریان خون را به مشتریان بانکداری شرکتی ارائه دهد. برای مجاز کردن معاملات، مشتریان تجاری به جای وارد کردن گذرواژه‌ها و پین‌ها، انگشت خود را به راحتی وارد یک اسکنر رومیزی کوچک می‌کنند. ارزش این فناوری در الگوهای منحصر به فرد اسکن رگ موجود در هر انگشت نهفته است که در طول زندگی بدون تغییر باقی می‌مانند.

شکل ۱. دستگاه اسکن رگ انگشت

 دستگاه اسکن رگ انگشت

 

اسکنر بیومتریک بارکلیز امنیت پیشرفته را همراه با رابط کاربری آسان برای یک تجربه احراز هویت ابتکاری ارائه می‌کند. شکل ۱ این دستگاه را نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط
وی با بیان اینکه راه اندازی سامانه یا کانال سوت‌زنی برای مشاوران املاک از دیگر راهکارها برای جلوگیری از تخلف مشاوران املاک برای قرارداد اتباع غیر مجاز است گفت: افراد می توانند در صورتی مشاور املاکی این تخلف را انجام داد موضوع را به متولی رسیدگی اطلاع دهد.
این در حالی است که سازمان بیمه سلامت هیچ ارتباطی با این شرکت‌ها نداشته و این سازمان به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر پایه سلامت کشور، هرگز برای بیمه‌کردن و ارائه خدمات دیگر با افراد از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند؛ لذا، این امر با هدف سودجویی و کلاهبرداری انجام می‌گیرد.
بخش عمده‌ای از اصلاحات در این زمینه پیرامون امنیت شغلی کارگران است که رعیتی فرد، معاون وزیرکار درباره اصلاح قانون کار و پیشنهادات دولت گفته است: قبلاً برای مشاغل غیرمستمر و پروژه‌ای این قانون در دولت قبل مطرح شد که اگر پروژه بیش از چهار سال طول کشید، تا پایان پروژه کار کارگر به صورت دائمی ادامه پیدا کند و در غیر این صورت مشمول مقرری بیمه بیکاری شوند. چون قبلاً کارگران پروژه‌ای مشمول مقرری بیمه بیکاری نبودند. از اسفندماه گذشته کلیه نیروهای پروژه‌ای مشمول این قانون شدند.
ثبت نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش‌وپرورش در راستای اجرای ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و بنا بر مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام ۱۹ هزار و ۱۷۹ نفر مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مشاور تخصصی، ۱۷ بهمن امسال آغاز و مقرر شده بود ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برگزار اما با تغییر زمان آزمون، برگزاری آن به روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ موکول شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها