دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 2024,May

چرایی تفاوت در همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی

24 خرداد 1401
چرایی تفاوت در همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی

به گزارش بانک اول، حدود ۸ سال پیش مجلس شورای اسلامی قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد تا حقوق بازنشستگان در بازه‌ای مشخص همسان با حقوق شاغلان شود، اما سال‌ها از تصویب این قانون توسط مجلس می‌گذشت و خبری از اجرای این قانون نبود و قرار بود منابع لازم برای اجرای این قانون توسط دولت تأمین شود، اما کم توجهی هر ساله به این امر در لایحه بودجه یا در حالت خوشبینانه محدودیت منابع دولت، باعث شد که این موضوع دچار یک عقب ماندگی جدی شود.

حال علاوه بر افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در ابتدای سال جاری، حقوق این بازنشستگان از ماه جاری با احتساب رقم همسان سازی افزایش پیدا کرد و این آخرین مرحله برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری بود.

اکبر افتخاری رئیس صندوق بازنشستگی کشوری در این باره گفت: یک مرحله از همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در فروردین ماه انجام شد، طرح کامل همسان‌سازی که برابر با ۹۰ درصد حقوق کارکنان شاغل است در مهر ماه انجام می‌شود. با استفاده از منابع اجرای همسان سازی در مهر ماه، پایان همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری خواهد بود.

وی بیان کرد: به یک مدل برای همسان سازی حقوق بازنشستگان رسیدیم که این مدل پایدار است و هر چه در سال‌های آینده حقوق شاغلان افزایش پیدا کند، به همان میزان حقوق بازنشستگان افزایش پیدا خواهد کرد و به سطح متناسبی خواهد رسید.

 

انتقاد بازنشستگان تأمین اجتماعی از همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری

به گفته محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حقوق بازنشستگان کشوری به بالای ۴ میلیون تومان رسید؛ این در حالی است که بازنشستگان تأمین اجتماعی از کم بودن حقوق خود در این وضعیت اقتصادی جامعه اظهار ناراحتی می‌کنند.

یکی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در این خصوص نوشت: «من یک بازنشسته تأمین اجتماعی هستم که در همسان سازی حقوق بازنشستگان فقط ۴۰۰ هزار تومان به حقوق ما اضافه شد، مگر ما بازنشسته‌های تأمین اجتماعی تو این کشور زندگی نمی‌کنیم و چرا مانند بازنشسته‌های کشوری افزایش حقوق نداریم؟»

در جلسه ۱۸ تير هیأت دولت، تمامی وزیران با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر واگذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در تأدیه بدهی اش به سازمان تأمین اجتماعی موافقت کردند، به این ترتیب دست سازمان تأمین اجتماعی برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باز شد.

بر اساس مصوبه هیأت دولت که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی صادر شد، بخشی از سهام دولت در ۹ شرکت مهم دولتی به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد.

بر این اساس سازمان تأمین اجتماعی متعهد شد با اتکاء به این منابع جدید ظرف مدت کوتاهی طی ماه‌های آتی نسبت به اجرای طرح همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اقدام فوری به عمل آورد.

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: برای حداقل بگیران بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان و غیر حداقل بگیران تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش خواهیم داشت که به تناسب سنوات آن‌ها و وصولی فعلی محاسبه می‌شود.

در نهایت حقوق بازنشستگان بر اساس دو شاخص بیمه پردازی و مبلغ بیمه پردازی با احتساب رقم همسان سازی افزایش پیدا کرد. در این شرایط مستمری یک بازنشسته تأمین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه، به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، اما همه می‌دانیم این مبلغ با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی جامعه مبلغ زیادی نیست و باز هم دردی از دردها و مشکلات بازنشستگان تأمین اجتماعی دوا نخواهد کرد و اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری که افزایش چشمگیری هم داشته، صدای اعتراضات بازنشستگان تأمین اجتماعی را بلند کرده است.

 

تفاوت در همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی

صندوق‌های بیمه هر کدام مستقل هستند و حق بیمه‌ای را از بیمه شدگان دریافت می‌کنند و متناسب با آن خدمات ارائه می‌دهند، حق بیمه دریافتی تمامی صندوق‌های بیمه‌ای یکسان نیست و برخی از صندوق‌های بیمه‌ای ۲۴ درصد، برخی ۲۷ درصد و ... حق بیمه دریافت می‌کنند، پس طبیعی است که خدمات متفاوت ارائه دهند.

عملکرد سازمان تأمین اجتماعی در همسان سازی حقوق بازنشستگان مطابق خواسته کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی کشور است که این کانون نمایندگان بازنشستگان تأمین اجتماعی است.

هر صندوق بیمه‌ای مستقل، ارکان مستقلی دارد و نمی‌توان این طور گفت که چرا همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مانند سایر کشورها نیست، میزان پرداختی‌ها متفاوت است و طبعا همسان سازی باید متناسب با پرداختی‌های بازنشستگان باشد./باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط
عبدالله اسفندیاری رئیس اتحادیه خرازان تهران در حاشیه این مراسم با تاکید بر ضرورت تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا اظهار کرد: بر اساس قانون باید تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا تا ۲۵ اردیبهشت ماه جاری صورت بگیرد.
شایان ذکر است که ارائه تصویر ثبت سفارش و اصل قبض انبار یا تاییدیه مرجع صدور قبض انبار جهت بررسی درخواست کلیه متقاضیان الزامی است.
ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه، پیش‌پرداخت و حُسن انجام کار را می‌توان مهم‌ترین ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری دانست که در صندوق بدون دریافت ودیعه نقدی و با تخفیف حداکثر 50 درصدی در کارمزد، به درخواست واحدهای تولید کوچک و به نفع کارفرمایان صادر می‌شود.
سقف خرید روزانه از طریق درستگاه های کارتخوان با یک کارت ۵۰ میلیون تومان و با تمام کارت‌های هر فرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز است. علاوه بر این، سقف انجام تراکنش و عملیات انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا به صورت غیر حضوری ۲۰۰ میلیون تومان و به صورت حضوری در شعب بانکی ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین، سقف مبلغ انتقال ساتنا در شعب بانکی با ارائه مستندات، بدون محدودیت است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
.... ....
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

بازنشستگان تامین اجتماعی با این حقوقای نازل و ناچیز ناتوان از اداره مخارج زندگی هستند

ُسیدعلیرضاسجادی سجادی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام حقوق مستمربگیران کار افتاده تامین اجتماعی خیلی کم است بایداضاف بشودبااین تحریم اقتصادی که دشمن درست کرد خیلی مشکل شده زندگی فکری بشودوسایل زندگی گران شده حقوق کم است باسختی زندگی می کنیم

فرزاد
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

اولادر تامین اجتماعی بالاترین حق بیمه ها چیزی درحدود30درصدازکارگردریافت شده که هیچ صندوق بیمه ایی چنین دریافتی ندارد! دوما قانون مصوب مجلس که تاکیدبرنامه ششم توسعه هم است یک قانون ثابت است ومتناسب سازی، کشوری وتامین اجتماعی بصورت جداگانه ومتغیردرآن نیست واصل قانون همانی است که درصندوق کشوری اجرایی شدیعنی متناسب سازی تا90 درصدشاغل همتراز که البته سطوح بالای مستمری به دلیل دریافتی بالا ازشمول همسان‌سازی حذف شدند، سومادرتامین اجتماعی کاملا عکس این رویه انجام شد، یعنی ناجوانمردانه وباحیله وترفندعدالت بیمه ایی کاملا متناسب سازی درراستای منافع سقف بگیران انجام شده وافزایش های 3و4میلیونی به مستمری های8و9میلیونی داده شده درحالی که تعدادکثیری ازمستمری بگیران حداقل بگیر ازجمله سنوات زیر20 سال، بازماندگان، ازکارافتادگان کلی، مبلغی درحد170و200هزارتومان افزایش داده شدندکه این بافلسفه وجودی طرح که قبلا دروعد ه های کانون عالی ومسئولان تامین درسالهای گذشته بود مبنی برترمیم سطوح حداقلی وکم کردن فاصله کف وسقف مستمری که تزایدی درحال افزایش است همخوانی ندارد ودراین طرح ونحوه اجرای سلیقگی آن ابهامات وتناقضات بسیاری وجوددارد که بایدبه آن پاسخ داده شود ودلیل این طراحی عجیب ومغایرقانون مصوب مجلس چیزی نیست جزتعارض منافع زیرارییس واعضای کانون عالی واستان وسراسری اکثرایاسقف بگیرویامیانه بگیرندوباطراحی واجرای این مدل عجیب وغریب باعنوان همسان‌سازی وباترفند عدالت بیمه ای افزایشهای حداکثری چندمیلیونی داشته اندواگرمطابق قانون و صندوق کشوری عمل می شدازشمول متناسب سازی به دلیل دریافتی بالا یاحذف شده یاازاقل افزایش بهره مند می شدنداگرغیرازاین است فیش های حقوقی خودقبل وبعدازمتناسب سازی را درسایت های معتبرخبری منتشرتاشفاف سازی شود البته طوری که قابل راستی آزمایی باشدنه ساختگی وصوری ودرضمن جهت دریافت میزان رضایتمندی واقعی قاطبه مستمری بگیران ازاجرای ظالمانه وبدورازهرگونه انصاف متناسب سازی ازمستمری بگیران باذکرشماره مستمری درصداوسیماورسانهای جمعی نظرسنجی کنندتا میزان واقعی رضایت مستمری بگیران ازاجرای این طرح ابترکه توسط کانون عالی ودرجهت منافع شخصی ربوده شدمشخص شده، تاسیه روی شودهرکه دراوغش باشد

علی رضا محمدی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سازمان تامین اجتماعی از همه سازمانها در یافت حق بیمه اش بیشتر است ۳۰ درصد حقوق بیمه شده!! در ثانی سنوات بیمه شده در مشاغل سخت و زیان آور را در مشاغل پرستار و کار در معدن وغیره را که حق بیمه اش ۴٪ بوده راگرفته است ولی متاسفانه در متناسب سازی حقوق مستمری بگیران آن سالها را لحاظ نکرده است و باعث نا رضایتی وعدم تطابق حقوق مستمری بگیر تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشگری شده است . لطفا وزیر کار و تعاون جناب آقای دکتر شریعتمداری این مهم را مورد تجدید نظر قرار دهند با تشکر از شما.

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها