دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

این علائم نشان می‌دهد که کبد شما در خطر جدی است

24 خرداد 1401
این علائم نشان می‌دهد که کبد شما در خطر جدی است

این علائم نشان می‌دهد که کبد شما در خطر است


 

به گزارش بانک اول کبد شما کارهای زیادی برای حفظ سلامتی شما انجام می دهد ، به ویژه به عنوان فیلتر بدن برای دفع سموم عمل می کند. اما ممکن است فعالیت کاری بالا ، مصرف نوشیدنی های ناسالم ، عفونت های ویروسی مزمن یا رژیم غذایی ناسالم برای مدت طولانی می تواند مشکلاتی برای سلامتی کبد شما ایجاد می‌کند.

کبد
کبد

کارلوس رومرو-ماررو ، دکتر متخصص گوارش ، می گوید تعداد کمی از افراد می دانند که چه زمانی کبد آنها از کار می افتد. و این می تواند شما را بیشتر در معرض بیماری جدی قرار دهد.

وی می گوید: "افراد مبتلا به نارسایی کبدی به احتمال زیاد به سرطان کبد مبتلا می شوند." "اما ، اکثر آنها حتی نمی دانند چه عواملی باعث نارسایی کبد می شود ، چه برسد به اینکه علائم در خطر بودن آن را پیدا کنند."

در اینجا ، دکتر رومرو-ماررو چهار مورد از رایج ترین علائم نارسایی کبد و درمان های احتمالی را توضیح می دهد. وی توصیه می کند در صورت مشاهده هر یک از این موارد به پزشک مراجعه کنید.

 

1. نگه داری مایعات
این رایج ترین نشانه بیماری کبدی است که در 50 درصد افرادی که به سیروز مبتلا هستند ، دیده می شود ، بیماری که در آن بافت اسکار جایگزین بافت سالم کبد می شود. تجمع مایعات ممکن است باعث ایجاد اتساع در شکم یا تورم در پاها شود. این اتفاق زمانی می افتد که فشار خون بالا در رگهای کبد شما ایجاد می شود یا کبد شما قادر به ساخت آلبومین نیست ، پروتئینی که از نشت جریان خون در بافت جلوگیری می کند.

 

گزینه های درمان: رژیم کم سدیم ممکن است به کاهش تجمع مایعات خفیف کمک کند. برای جلوگیری از حبس شدن متوسط ​​تا شدید مایعات، پزشک ممکن است داروهای ادرارآوری را تجویز کند که معمولاً به آن «قرص آب» می گویند.

 

2. زردی
این وضعیت باعث تیره شدن ادرار و ایجاد رنگ زرد در پوست یا سفیدی چشم شما می شود. هنگامی که بیلی روبین ، رنگدانه ای که با تجزیه سلول های قرمز خون تشکیل می شود ، در جریان خون شما ایجاد می شود. یک کبد سالم بیلی روبین را جذب کرده و آن را به صفرا تبدیل می کند. بدن شما سپس آن را از طریق مدفوع دفع می کند.

زردی
زردی

گزینه های درمان: دکتر رومرو-ماررو می گوید: زردی نشانه جدی نارسایی کبدی است. اگر زردی دارید ، پزشک ممکن است شما را از نظر پیوند کبد ارزیابی کند.

 

3. خونریزی
کبد شما به طور معمول حدود 25٪ از خون شما را از ورید درگاه دور می زند. اما سیروز فرصتی برای خونریزی ایجاد می کند. ممکن است استفراغ کنید یا خون را در مدفوع یا خونریزی مقعدی مشاهده کنید.

وی می گوید: "معمولاً جریان كبد مانند رانندگی در بزرگراه های سریع السیر است - كاملاً سریع است. اما ، وقتی دچار سیروز می شوید ، این بزرگراه به دلیل وجود زخم ، به جاده ای پر دست انداز یا گرفتگی بزرگی تبدیل می شود." "در نتیجه ، خون سعی می کند مسیرهای انحرافی را پیدا کند." این انحرافات خون را به طحال شما می فرستد که با تلاش برای رفع احتقان بزرگتر می شود. رگهای واریسی ممکن است در مری و معده شما ایجاد شوند و این رگهای بزرگ نیز می توانند به راحتی خونریزی کنند. یک کبد سالم پروتئین های لخته کننده تولید می کند. اما کبد بیمار نمی تواند خونریزی بیشتری داشته باشد. طحال بزرگ شده پلاکت ها را از جریان خون شما جمع می کند.

گزینه های درمان: اگر استفراغ خون می کنید ، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. دکتر رومرو-ماررو می گوید ، پزشکان خونریزی شما را با استفاده از آندوسکوپی فوقانی ارزیابی و متوقف می کنند. اگر خونریزی شدید باشد ، آنها ممکن است یک استنت را برای اتصال رگهای داخل و خارج کبد شما کاشته و مسیر جدیدی برای خون ایجاد کنند.

 

4. گیجی
هنگامی که کبد شما قادر به فیلتر کردن سموم نباشد ، ممکن است به مغز شما منتقل شود. شرایط حاصل ، معروف به انسفالوپاتی کبدی ، می تواند باعث سردرگمی ، مشکلات حافظه ، بی حالی و کما شود.

گیجی
گیجی

گزینه های درمان: دکتر رومرو-ماررو می گوید: درمان استاندارد لاکتولوز ملین است. این ماده به سموم موجود در روده بزرگ متصل شده و آنها را قبل از ورود به جریان خون دفع می کند.

حداقل پنج بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.
از یک رژیم غذایی سالم و کم قند تصفیه شده استفاده کنید و میوه ، سبزیجات و غذاهای پر فیبر انتخاب کنید.
متوسط ​​بنوشید - بیش از دو نوشیدنی روزانه برای آقایان و یک نوشیدنی برای زنان. همچنین وزن سالم داشته باشید.

اخبار مرتبط
همه از مفید بودن میوه‌ها برای بدن آگاه هستیم. اما آیا می‌دانستید پوست میوه‌ها حتی از گوشت آنها سالم‌ترند؟
در این مطلب با تکیه بر تحقیقات معتبر، به سه اقدام ساده برای افزایش طول عمر مفید اشاره می‌شود.
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود
همه می‌دانیم که شکر چقدر برای ما ضرر دارد. اما اعتیاد به آن طوری است که به سختی می‌توانیم ترکش کنیم. به‌نظر می‌رسد به‌جای ترک شکر، باید جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنیم. اما چه جایگزین‌هایی؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها