یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

تمدید خودکار اجاره‌نامه‌ها منتظر تصمیم ستاد ملی کرونا

24 خرداد 1401
تمدید خودکار اجاره‌نامه‌ها منتظر تصمیم ستاد ملی کرونا

به گزارش بانک اول محمود محمود زاده درباره تمدید قرارداد اجاره مسکن در سال جاری گفت: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد تا قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی به صورت خودکار تمدید شود.

وی افزود: در این مصوبه آمده بود تا ۳ ماه پس پس از اتمام کرونا، این مصوبه پابرجا است اما در مصوبه الحاقیه بعدی این تصمیم به یک سال (اتمام ۹۹) کاهش یافت.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: قرار است مصوبه نهایی درباره تمدید یا عدم تمدید اجاره نامه‌ها، در ستاد ملی کرونا تا پایان فروردین امسال تصمیم گیری و اعلام شود.

محمودزاده درباره سقف افزایش اجاره بها در صورت تصویب گفت: در مصوبه سال گذشته ستاد کرونا برای تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد سقف افزایش اجاره بها تعیین شده بود اما اعمال این تصمیم در سال جاری منوط به تصویب نهایی آن در ستاد ملی مقابله با کرونا است که تا پایان فروردین امسال مصوبه جدید دریافت می‌شود.

وی گفت: طبق مصوبه موجود، قراردادهای اجاره مسکن، به طور خودکار تمدید شده تلقی می‌شوند و نیازی به ظَهرنویسی نیست.

وی درباره استثنائات این مصوبه نیز افزود: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا طبق شرایط زیر موجر از تمدید اجاره بها مستثنا است؛

۱. در صورتی که موجر ملک خود را به فروش رسانده باشد

۲. برای یکی از بستگان درجه یک در نظر گرفته باشد

۳. مستأجر با عدم پرداخت به موقعِ اجاره بها به موجر ضرر و زیان وارد کرده باشد

محمودزاده تاکید کرد: برای وام ودیعه مسکن نیز پیشنهادهایی داریم و این پیشنهاد همراه با تمدید قرارداد اجاره مسکن، به صورت یک جا در ستاد ملی کرونا بررسی و تصویب خواهد شد.

اخبار مرتبط
در هفته های گذشته وزارت کار از ما به عنوان رئیس کانون عالی دعوت کرد و جلسه مشورتی برگزار شد. در آن جلسه پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن از سوی دولت مطرح شد که در صورت موافقت اعضای شورای عالی کار آن مصوبه به دولت برود. این پیشنهاد برای جامعه کارگری که 70درصد دستمزد خود را صرف اجاره بها می کند بسیار اندک است, اما به عنوان عضوی از جامعه کارگری خواستار برگزاری جلسه شورای عالی کار با حضور تمام شرکای اجتماعی هستیم تا بتوانیم با خرد جمعی فکری به حال شرایط دشوار و سخت معیشت کارگران کنیم.
اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهرماه سال قبل نیز با ارسال پیامک به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن نسبت به حذف از این پروژه ملی در صورت عدم واریز 240 میلیون تومان تا 20 مهر هشدار داده بود: «اخطار حذف از پروژه،‌ به‌علت عدو واریز آورده اعلامی: متقاضی محترم نهضت ملی مسکن آقا/خانم... ؛ عدم واریز سهم آورده موجب توقف پروژه شده است. چنانچه تا تاریخ 1402/07/20 ساعت 00:00 مبلغ 2/400/000/000 ریال به شماره حساب ... واریز ننمایید از پروژه حذف شده و جایگزینی برای شما انتخاب خواهد شد.»
ماده ۱۳ این طرح که به عنوان ماده(۵) به قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود به دارایی‌هایی همچون املاک اشاره دارد که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند.
قیمت اسمی یک مترمربع آپارتمان در تهران، در فاصله سال ۹۰ تا پایان ۱۴۰۲، از یک میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به ۷۵ میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان رسید و ۴۰ برابر شد. اما قیمت واقعی مسکن در این فاصله، ۲.۳ برابر شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها