پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1403 2024,May

بانک مرکزی مقصر ریزش بورس است ؟/همتی: در مورد FATF جنگهای خود را کرده ام

24 خرداد 1401
بانک مرکزی مقصر ریزش بورس است ؟/همتی: در مورد FATF جنگهای خود را کرده ام

ه گزارش بانک اول ، همتی رئیس کل بانک مرکزی در پخش زنده در کلاب هاوس درباره عملکرد خود و  ضرورت پذیرش مسئولیت گفت:همه ما نیاز به نقد داریم و کارهای ما کامل نیست و تلاش داریم کارها به نحو احسن انجام شود. اما در کشور شرایط خاصی وجود دارد.

 همتی ادامه داد:  تصمیم رفتن من به چین گرفته شده بود و استوارنامه خود را هم به مقامات ارشد چین ارسال کردم؛ اما برای شرکت در اجلاس سفرا در ایران باز هم به کشور برگشتم اما رئیس جمهور در روز دوم این اجلاس از من برای پذیرش مسئولیت بانک مرکزی درخواست کردند و من هم پذیرفتم.

وی  افزود: من شرایط سخت اکنون را می‌دانستم چراکه آغاز شروع تحریم‌ها بود ولی سختی آن را تحمل کردم. اما تا حدی که توان داشتم خدمت کردم. اگرچه سختی مردم را می‌دانم و ابعاد تحریم اجازه آسایش برای آنها را نمی‌دهد. در ۳۲ ماه گذشته، فشاری که به مردم وارد شد، می توانست مشکلات جدی تری را برای کشور ایجاد کند، اما با پشتیبانی مقام معظم رهبری و کل مجموعه دولت و همراهان نظام، فشار حداکثری را رد کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تا وقتی که در خدمت مردم هستم، رفاه و آرامش و آسایش بیشتری را برای مردم فراهم خواهم کرد.

همتی بیان کرد: افزایش قیمت بنزین یکسال تلاش من برای حفظ ارز در کانال ۱۱ هزار تومان را بی اثر کرد و دلار را به کانال ۱۵ هزار تومان رساند. هدف گذاری تورمی حتما به معنای آنکه به این رقم می‌ رسیم نبود، بلکه کمک کرد به آن نزدیک شویم ، اوراق بفروشیم .

رئیس کل بانک مرکزی افزود: از طریق کارگاری بانک مرکزی 125 میلیارد تومان اوراق فروختیم که به تنهایی 32 درصد از رشد نقدینگی کاهش داد.

او در پاسخ به اینکه چرا از فرصت اوراق فروشی استفاده نکردید گفت: در این رابطه همکاران وزارت اقتصاد باید پاسخگو باشند، اما فرصت خوبی بود.

آیا بانک مرکزی مقصر ریزش بازار سرمایه بود؟


رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال سلاح ورزی عضو اتاق بازرگانی مبنی بر تاثیر بانک مرکزی بر ریزش های بورس بیان کرد: بشدت دخالت بانک مرکزی برای تعیین نرخ ارز را رد می‌کنم؛ نرخ ارز در بازار ثانویه تعیین می‌شود.

او افزود: بانک مرکزی برای ثبات بازار دخالت می کند و دخالتی در نرخ ارز ندارد. هماهنگی بانک ها باید با بورس  انجام می گرفت که اتفاق افتاد. اواخر سال گذشته چندین طرح از جمله ایران خودرو تامین مالی اتفاق افتاد.

همتی بیان کرد: بر اساس موارد قانونی، تسعیر انجام می دهیم و تبصره 4 قانون بودجه یکی از مواردی که مورد نقد قرار می گیرد. نمی توان از قانون استنکاف کرد. بانک مرکزی از صندوق با نرخ تبدیل نیمایی انجام می دهد.

رئیس بانک مرکزی گفت: فقط رئیس بانک مرکزی داخل مجموعه نیستم بلکه باید به مواردی نظیر بهداشت و مقابله با کرونا نیز کمک رسانی کنم. نمی شود کشور را رها کرد و اداره نکرد.

30 نفر از صادرکنندگان متخلف بازداشت هستند

همتی تصریح کرد: صادرکنندگان را سرکوب نمی کنیم. اقتصاد ما روی ارز آوری صادرات غیرنفتی متکی است. دو سوم تامین ارز از طریق صادرات غیر نفتی انجام گرفت.

او افزود: 250 صادرکننده بودند که شغل آن ها صادرات نبود و کارت بازرگانی آن ها هم یک بار مصرف بود. 70 نفر از این صادرکنندگان از افراد تهی دست سوء استفاده کرده بودند. 30 نفر از این افراد بازداشت هستند. در حق بانک مرکزی و بنده جفا شد.

رئیس بانک مرکزی گفت: سال ۹۹ بدترین سال کشور از نظر فشار حداکثری بود که آن را شکست دادیم.اکنون وضعیت خوبی داریم که بهتر هم خواهد شد.زحمات صادرکنندگان را فراموش نمی کنم.

او ادامه داد:  در خصوص FATF جنگ های خود را کرده ام و اجازه بدهید موضوعات را در افکار عمومی اعلام نکنیم و منتظر تصمیمات مجمع تشخیص باشیم.اگر از من پرسیده بودند حتما FATF را تایید می‌کردم ولی من صاحب نظر نیستم و جای دیگر باید تصمیم بگیرند.

همتی تاکید کرد: جلوی چک های تضمینی که سر از دبی در می آوردند را گرفتیم. در زمینه پولشویی کارهای بسیار مهمی کردیم.

او ادامه داد: سر مسائل شرط بندی طرح بزرگی مطرح شد. روزی 150 میلیون تراکنش شتابی و 100 میلیون تراکنش تراکنش شاپرک داریم که جمعا 40 هزار میلیارد تومان پول جا به جا می شود.

رئیس بانک مرکزی افزود: سامانه های مقابله با پولشویی را نداشتیم، سیستم فاش به ما اجازه می دهد که شبکه ها و سر شاخه ها را شناسایی کنیم و در آینده خبرهای خوبی خواهیم داشت. 2 و نیم میلیون پایانه فروش را قطع کردیم و 7 میلیون دیگر تحت بررسی است.

او ادامه داد: 11 نفر از بدهکاران بزرگ 90 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارند.

همتی گفت: برای راستی آزمایی تحریم ها بحث هایی داشتیم، تیم مستقر در وین نیز این مسائل را پیگیری می کند. تحریم های بانکی، باید رفع شوند.

اخبار مرتبط
در شرایطی که کارمندان بانک انتظار داشتند همانند سایر ادارات شامل 2 روز تعطیلی در آخر هفته باشند٬ قرار گرفتند نام بانک ها در کنار ارگان های نظامی و انتظامی و بیمارستانها و ... که شامل لایحه فوق نمی شوند موجی از نامیدی را در میان این قشر که از پر کارترین کارمندان کشور هستند ایجاد کرد و باعث تعجب بسیاری از کارشناسان شد . چرا که ارگانهایی مثل بیمارستان ها ٬ مراکز نظامی ٬ انتظامی و ... شیفت کار هستند و به صورت 24 ساعته در تمام ایام و تعطیلات رسمی هم فعالیت دارند ٬ در صورتی که این موضوع در مورد بانک
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: