دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 2024,May

دو سناریوی افزایش پرداختی‌های دولت / آیا یارانه‌ها زیاد می‌شود؟

24 خرداد 1401
دو سناریوی افزایش پرداختی‌های دولت / آیا یارانه‌ها زیاد می‌شود؟

به گزارش بانک اول براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ به نقطه به ۵۰ درصد رسیده که طی دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده، این در حالی است که بسیاری از خانوارها به خاطر فشارهای اقتصادی چشم به‌ راه یارانه هستند و برخی از مشمولان نیز از دولت درخواست افزایش رقم یارانه را دارند.

 

در حال حاضر ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور هر دو یارانه نقدی و معیشتی را دریافت می‌کنند و برای حدود ۱۸ میلیون نفر تنها یارانه نقدی واریز می‌شود؛ یعنی به طور مثال یک خانواده چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و ۱۳۵ هزار تومان یارانه معیشتی بنزین می‌گیرد.

 

مجلس، قبل از عید و در جریان تصویب لایحه بودجه برای افزایش دو برابری یارانه‌ها خیز برداشته بود اما به قانون تبدیل نشد و نهایتا دولت موظف شد همان دو یارانه سال قبل را به طور ثابت در سال ۱۴۰۰ بپردازد.

افزایش یارانه‌ها با توجه به افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها پرتکرارترین خواسته‌ مردم است که احتمالا به وعده انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری تبدیل می‌شود تا بخواهند روی افزایش آن مانور دهند.


دو سناریوی افزایش یارانه‌ها چیست؟

عملکرد دولت در دوره کرونا نشان می‌دهد که امکان افزایش مبلغ یارانه‌ها وجود دارد. در یک سال گذشته دولت سه یارانه موقت پرداخت کرده است.

بار اول در بهار سال گذشته بود که به سه میلیون نفر در پنج مرتبه یارانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی پرداخت کرد. سپس در چهار ماه پایانی سال گذشته به صورت ماهانه به ۳۴ میلیون نفر یارانه ۱۰۰ هزار تومانی داد. امسال هم در روز اول فروردین به کسانی که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند یارانه رمضان داد.

در واقع اگرچه براساس بودجه، امکان اضافه کردن یارانه جدید یا افزایش مبلغ یارانه‌های واریزی وجود ندارد اما دولت می‌تواند به صورت مقطعی یارانه بدهد. همچنین در سال ۹۸ یارانه معیشتی بنزین بدون این که در بودجه آن سال آمده باشد در دستور کار دولت قرار گرفت اما چون قیمت بنزین ۲۰۰ درصد افزایش یافت دولت اعلام کرذ که از محل افزایش قیمت حامل‌های سوخت این یارانه را پرداخت می‌کند.

 

بنابراین دو سناریو وجود دارد:

اول: اگر شرایط کرونا ادامه داشته باشد و وضعیت معیشت مردم سخت‌تر شود، احتمالا دولت پرداخت یارانه جدید را در دستور کار قرار می‌دهد.

دوم: از طریق ایجاد منابع درآمدی جدید برای دولت، یارانه سومی به واریزی‌های هر ماه اضافه شود که احتمالا منابع آن از طریق افزایش قیمت در یک بخش خاص تامین می‌شود.

اخبار مرتبط
مشاور امور رفاهی خاطرنشان کرد،‌ دولت تا کنون در قالب اجرای سه ماه طرح فجرانه کالابرک الکترونیک ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و آورده خود مردم نیز ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است و در این زمینه تا کنون ۱۴۲ میلیون بسته غذایی بر سر سفره مردم قرار گرفته و شرایط ایجاد امنیت غذایی در ۷ دهک پائین درآمدی جامعه را فراهم کرده است.
هنوز خبری از ادامه طرح کالا برگ در ادریبهشت ماه نیست. سیدرضا یحیوی در این باره گفته است: برای نحوه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در مرحله جدید تصمیم‌گیری در سطح دولت صورت خواهد گرفت. در این راستا وزارت رفاه مدل‌هایی طراحی و پیشنهاد می‌دهد که تا هفته آینده در خصوص نحوه اجرای مرحله جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد.
با افزایش حجم سرمایه در نوبت‌های ارزیابی سطح درآمدی خانوارها برخی از فهرست دریافت یارانه حذف می‌شوند. بخشی از گردش مالی بعضی افراد مربوط به تنخواه شرکت‌های آنها بوده که عموماً ماهانه مبلغی برای هزینه کرد ماهانه از سوی مدیریت به حساب شخصی این افراد واریز می‌شود.
طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، یارانه نقدی در سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند و به میزان فعلی، به مردم پرداخت خواهد شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
پروانه حقدوست
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

باسلام وخسته نباشیدشمادرموردیارانه یک ملیون و710هزارتومان ویک میلیونو260هزارتومان حالاکمتروبیشترش بماندشایددرمورددویست وخورده ایش یاهفتصدوخورده اش اشتباه نوشته باشم ولی بخدای بزرگ قسم وبه این ماه مبارک ماتاکنون نه گرفته ایم ونه شنیده ایم بااینکه هیچکس به اندازه مافکرنکنم محتاج دریافت مبلغی ازطرف هرارگان یادولت باشدبارهاگفته ام که من یک شوهر70ساله وازکارافتاده بادختری دانشجودارم وخودم نیزبسیاربیمارمیباشم اندک حقوقی ازطرف کمیته امدادامام دریافت میکنم که اون نیزبرای کرایه خانه وپول قبوض میرودتنهامیماندیارانه هاخودتان انصافابگوییداون دختردانشجوخرجش چگونه بایدپرداخت شوددرشهری غریب بجان بچه هایم ازرویش خجلم بااینکه اوهرگزازمن هیچ چیزی تقاصانمیکندولی من شرمنده بچه هام ونوه هایم هستم ازخودم دست کشیدم نه کفشی نه روپوشی ونه اصلاخریدبرای بیرون وبازارنمیروم شمارابخداکمکی به مابکنیدتاشایدمانیزطعم لدت زندگی رابچشیم التماس دعابرای همه کسانیکه بفکرملت ومردمی امثال ماهستندرودارم

Hoormast
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

به ازای هر ریال از بیت المال(که تصدیش با دولت است )که تو جیب ملت برود یقین بدانید ملت لا اقل بقدر تومانی تاوان میدهد این مساله ایست که ثابت شده است و هر ایرانی قادراست برایش مثالهای فراوانی بیاورد

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها