شنبه, 29 اردیبهشت 1403 2024,May

تکذیب تصویب افزایش ۲۵ درصدی سقف مجاز اجاره‌بها/ جزییات وام کمک اجاره اعلام می‌شود

24 خرداد 1401
تکذیب تصویب افزایش ۲۵ درصدی سقف مجاز اجاره‌بها/ جزییات وام کمک اجاره اعلام می‌شود

به گزارش بانک اول محمود محمودزاده، معاون مسکن و امور ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره افزایش سقف 25 درصدی بهای اجاره که از سوی رییس اتحادیه مشاوران املاک اعلام شده‌است، اظهار داشت: هنوز هیچ نرخ مجازی برای افزایش اجاره‌بها مصوب نشده‌است و نمی‌دانیم مبنای محسابه 25 درصد اعلام شده چیست.

وی با بیان اینکه چه موضوعاتی برای تعیین نرخ اجاره‌بها مد نظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: برای تعیین سقف نرخ اجار‌ه‌بها موضوعات متعددی در نظر گرفته می‌شود. مجموعه مطالعاتی است که توسط کارشناسان این حوزه انجام و منجر به پیشنهاد یک نرخ می‌شود و این پیشنهادات در جلسات کارشناسی با حضور مسئولان دستگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: موضوعاتی مانند بهای ملک، نرخ تورم، توان پرداخت و درآمد خانوار،  مقتضیات مربوط به مسائل بهداشتی و شرایط کرونا و... مجموع این مسائل نرخ مجاز سقف اجاره‌بها را تعیین می‌کند.

محمودزاده با اشاره به بررسی وام کمک ودیعه مسکن در فصل جابه جایی مستاجران گفت: بررسی وام کمک ودیعه مسکن با نرخ و شرایط جدید  در جریان است و به زودی نتیجه اعلام می‌شود. درباره وام ودیعه اعدادی اعلام شده اما در حد پیشنهادات است و هنوز عددی به تصویب نرسیده‌ است.

وی گفت: سال گذشته بیش از 330 هزار نفر برای دریافت وام کمک ودیعه به بانک‌ها معرفی شدند که از این بین بیش از 220 هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن شدند.

اخبار مرتبط
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر موجری خانه خود را به افرادی که کارگر یا کارمند تامین اجتماعی هستند، اجاره دهد تا سقف معافیت بر حقوق مستاجر، از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.
اگر موجری سقف افزایش اجاره بها را رعایت نکند، مستاجر حق دارد با گذشت پنج سال که از آن ملک بلند شده، برای دریافت مابه‌التفاوت شکایت کند.
نوروزی در خصوص تعداد مستاجران در کشور گفت: در کشور ما حدود ۳۱ درصد از مردم مستاجر هستند و بقیه مالک هستند و ۸ درصد هم در خانه‌های سازمانی زندگی می‌کنند. این عدد در کشورهای دیگر بیشتر از کشور ما است و برای مثال در کشور سوئیس حدود ۵۷ درصد و در کشور آلمان ۴۸ درصد از خانوار مستاجر هستند. در سنگاپور و روسیه هم کمتر از ۱۳ درصد تعداد خانوارهای اجاره نشین است.
وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه تجهیز بندر و بهره برداری از آن و میزان حداقلی از کانتینر‌های که از کشور هند وارد این بندر شده و به کشور‌های مقصد اعزام می‌شود از جمله موارد این تفاهم نامه است گفت: پیش از این بسیاری از قرارداد‌ها به صورت موقت بود که شرکت‌های هندی انگیزه‌ای برای اجرای آن نداشتند که در حال حاضر با انعقاد تفاهم نامه ۱۰ ساله شاهد ورود با انگیزه بیشتر شرکت‌های هندی هستیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها