یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403 2024,May

حباب در بورس چیست؟

24 خرداد 1401
حباب در بورس چیست؟

به گزارش بانک اول کارشناسان بورس بر این عقیده هستند که تازه وارد ها در بازار سرمایه باید سطح آگاهی خود را ارتقا دهند زیرا با انتخاب های اشتباه سبب افت شاخص کل می شوند و در نتیجه بازار روند نزولی در پیش خواهد داشت.

به گزارش بانک اول هرگاه قیمت کالایی( آشنایی با صفر تا صد بورس کالا) در معاملات خیلی بیشتر از ارزش ­ذاتی آن باشد، می­گوییم قیمت آن کالا دارای حباب است. اصولا اکثر حباب­ها دارای روندی یکسان هستند. طبق تئوری داو، معمولا روندهای بزرگ از سه بخش مشخص تشکیل می­ شوند و حباب­ها هم از این قاعده مستثنا نیستند.

افزایش چشمگیر رشد قیمت سهام در بازار بورس باعث شده بحث وجود حباب در بازار بورس در میان تحلیلگران و فعالان بازار بورس مطرح شود.  

مفهوم حباب در اقتصاد کاربرد زیادی دارد و به خصوص در بازار سرمایه کلمه حباب را بسیار می شنویم. حباب در اقتصاد به هر اختلاف قیمت بین قیمت واقعی و قیمت مبادله ای گفته می شود به عنوان مثال قیمت خودرو در کارخانه 50 میلیون تومان و در بازار آزاد 60 میلیون تومان می باشد. به این اختلاف قیمتی حباب می گویند. اگر کمی به معنای کلمه حباب دقت کنیم می توانیم حدس بزنیم که منظور از حباب در بورس چیست؟ حباب پس از یک رشد ناگهانی سرانجام با کوچکترین ضربه ای می شکند و ساختار آن از بین می رود. حباب در بورس به فاصله ایجاد شده بین ارزش ذاتی سهام و قیمت مبادله ای آن است.

معروف ترین حباب های جهان 

مرحله توزیع یا پخش معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت کالا یا همان سهام به قله خود رسیده باشد و دیگر تمایلی به رشد وجود نداشته باشد. مرحله توزیع تله­ای برای افراد عجول و مبتدی است چرا که به دلیل پخشِ اخبار روند صعودی خیلی خوب این سهام در شبکه‌­های اجتماعی و اخبار، این افراد وارد این روند می­شوند.

معمولا در طی مرحله سوم افرادی که در مرحله یک و دو وارد شده­اند، سهام خود را نقد کرده و از روند خارج می­شوند. بعد از این اتفاق به دلیل ترس ایجاد شده در بین سهام داران و افزایش فشار فروش قیمت سهم با یک حرکت بسیار سریع و شارپ مقدار قابل توجهی از تمام روند صعودی خود را برمی­گردد. معمولا نمودار آن سهام یک سقوط آزاد را تجربه می­کند، به این مرحله، مرحله تخلیه حباب یا ترکیدن حباب نیز می­گویند.

 همه حباب­ها با سرعت بالایی شکل می­گیرند و با سرعت بالاتر و در زمان کمتری می­ترکند و به قیمت ذاتی و اصلی خودشان برمی­گردند. اگر قیمت­ها تثبیت شدند و قیمت آن­ها کم نشد، می­توان نتیجه گرفت روند ایجاد شده اصلا حباب نبوده و قیمت ذاتی سهام یا کالا رشد کرده است.

از معروف­ترین حباب­ های بازارهای جهانی می­ توان به بورس آمریکا در حدود سال­های 1930، چین در 2006، عربستان در 2005 اشاره کرد.

علت پیدایش حباب در بازار سرمایه

ه وجود آمدن حباب­ می­تواند دلایل گسترده و مختلفی داشته باشند، مثلا افزایش نقدینگی مردم باعث افزایش تقاضا می­شود و اگر بازار قادر به عرضه متناسب نباشد، کمبود آن کالا باعث ایجاد حباب و افزایش قیمت خواهد شد. افراد متخصص در زمینه­های اقتصادی مهم­ترین علت به وجود آمدن حباب را Herding Behavior یا همان رفتار اجتماعی و گله­ای می­دانند، به این معنا که افراد صرفا به دلیل اینکه عده زیادی در حال انجام کار مشخصی هستند آن­ها هم تمایل پیدا می­کنند آن کار را انجام بدهند و اکثرا هم هیچ آگاهی و علمی نسبت به کار مورد نظر ندارند.

علت اصلی وجود حباب در برخی از سهم ­ها، همان رفتار گل ه­ای است. به این صورت که گاهی شرکت­ها با استفاده از قدرت رسانه، نام خود را بر سر زبان­ها می­اندازند. عده­ای هم با خرید سهام آن شرکت روند کاذب و بی­دلیلی را برای قیمت آن سهم شروع می­کنند و چون خریدار کافی برای این سهم وجود دارد، قیمت آن روز به روز افزایش پیدا می­کند. در واقع هیچ دلیل بنیادی و فاندامنتالی برای رشد قیمت وجود ندارد صرفا در راستای عرضه و تقاضا قیمت سهام رشد می­کند و این روند باعث به وجود آمدن حباب می­شود.

در نهایت نیز با اتمام خریدار در قیمت بالاتر، فشار فروش سهم بالا می­رود و با تشکیل صف فروش­های متوالی قیمت سهام به ­شدت پایین می‌آید و حبابش می­ترکد تا قیمت واقعی یا ارزش ذاتی آن مشخص شود.

راه های جلوگیری از پیدایش حباب

آگاهی بخشی و آموزش افراد تازه وارد به بورس راهی مؤثر برای جلوگیری از تشکیل حباب در بورس است. کشورهای پیشرفته اجازه سرمایه گذاری به تازه واردان بورسی را نمی دهند مگر در صورتی که آموزش های لازم در این زمینه را ببینند. مکانیزم فروش استقراضی نیز راه حل دیگری برای جلوگیری از ریزش ناگهانی بورس و تشکیل حباب است که باعث افزایش عمق بازار و شناسایی سهام حبابی می شود.

اخبار مرتبط
همچنین نمادهای فملی، وبملت، نوری و وپارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و در مقابل نمادهای جم و فارس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص برجای گذاشتند.
فرزاد وجیهی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خرید طلا برای حفظ سرمایه گزینه مناسبی است، گفت: خرید طلا تنها برای افرادی که به دنبال حفظ سرمایه هستند مناسب است. اما اگر کسی به دنبال کسب سود مازاد از تورم است باید در بازار بورس و صندوق‌های اعتباری سرمایه گذاری کنند
معامله‌گران در بورس تهران با انجام 336 هزار معامله دادوستد کردند که ارزش آن به حدود 45 هزار میلیارد ریال رسید و در نتیجه آن، حدود 6 میلیارد و 427 میلیون سهم معامله شد.
معامله گران در بورس تهران با انجام ۳۵۷ هزار معامله دادوستد کردند که ارزش آن به حدود ۳۹ هزار میلیارد ریال رسید و در نتیجه آن، حدود ۷ میلیارد و ۳۸۳ میلیون سهم معامله شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها