پنجشنبه, 20 اردیبهشت 1403 2024,May

شرایط خرید خودرو ارس پلاک + محدوده تردد منطقه آزاد ارس

24 خرداد 1401
شرایط خرید خودرو ارس پلاک + محدوده تردد منطقه آزاد ارس

 

به گزارش بانک اول قبل از اینکه وارد بحث شرایط خرید خودرو با پلاک ارس بشویم شاید بهتر باشد که کمی درباره اینکه ارس کجاست و تفاوت آن با مناطق دیگر چیست صحبت کنیم.

منطقه آزاد ارس کجاست؟

ارس یکی از مناطق آزاد ایران محسوب می‌شود و قوانین داخلی این منطقه آزاد تجاری صنعتی متفاوت و مخصوص به خود است.

استان آذربایجان شرقی در ایران شهری زیبا به نام شهر جلفا در شهرستان جلفا دارد که در واقع مرکز منطقه آزاد ارس است؛ در واقع این منطقه با وسعت ۵۱ هزار کیلومتری که دارد مناطقی از شهرستان‌های جلفا، کلیبر، و همچنین اطراف پل خدا آفرین را شامل می‌شود.

منطقه آزادی که درباره آن صحبت می‌کنیم در همسایگی کشورهای حوزه قفقاز یعنی نخجوان، جمهوری آذربایجان و همچنین ارمنستان قرار دارد بنابراین منطقه‌ای مهم و راهبردی محسوب می‌شود.

ارس به جز اینکه منطقه‌ای تجاری و صنعتی است منطقه‌ای زیبا برای گردشگری نیز محسوب می‌شود و جاذبه‌های زیبایی همچون آبشار آسیاب خرابه، پارک کوهستان جلفا، کلیسای سنت استپانوس، جنگل‌های ارسباران، و رودخانه ارس دارد.

شرایط خرید خودرو ارس پلاک / محدوده تردد منطقه آزاد ارس

منطقه آزاد ارس یعنی چه؟

مناطق آزاد در داخل کشور مناطقی هستند که معمولا در کنار بنادر کشورها ایجاد شدند تا باعث رونق اقتصادی همان منطقه شوند.



برای ایجاد این چنین فضایی برای این مناطق قوانین جدید و آزادی نوشته شد تا تجارت در آن‌ها آسان‌تر از مناطق دیگر باشد و باعث ترغیب افراد و شرکت‌ها برای حضور در این مناطق شود.

فراموش نکنید که در مناطق آزاد برای آسان‌تر و جذاب‌تر کردن مسیر تجاری امکانات خوبی نیز برای منطقه فراهم می‌کنند؛‌ منطقه آزاد ارس شامل فرودگاه، شبکه‌های مخابراتی و اینترنتی قوی،‌ بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، و انبارهای گمرکی می‌شود.

منطقه آزاد ارس نیز در سال ۱۳۸۳ شروع به فعالیت رسمی کرد اما این منطقه توانست خیلی سریع در بین هفت منطقه آزاد ایران به دومین منطقه پر رونق تبدیل شود.

در واقع منطقه آزاد ارس توانست هدف اصلی مناطق آزاد را کسب کند و با سرعتی بسیار زیاد توانست در بازارهای جهانی حاضر شود.

مزایایی که در این منطقه نصیب تاجران می‌شود باعث شده است که بیش از ۲۰ شرکت خارجی با اتباع خارجی در این منطقه به تجارت بپردازند.

از مزایایی که منطقه آزاد ارس به تجار ارائه می‌دهد می‌توان به معافیت بیست ساله مالیاتی، معافیت از عوارض‌های گمرکی، سودهای بازرگانی خوب، صادرات و واردات کالاها به روش‌های بسیار آسان‌تر، امکان واردات تقریبا تمام کالاها البته به جز مواردی که مغایر با اسلام هستند، و همینطور امکان سرمایه‌گذاری بدون مشارکت ایرانیان و به صورت صد در صد خارجی اشاره کرد.

شرایط ورود خودروهای خارجی به منطقه آزاد ارس چیست؟

 در داخل منطقه آزاد ارس افراد حقیقی، حقوقی و همچنین کارکنان سازمان می‌توانند خودروهای خارجی را با قوانین خاص وارد کنند. در مناطق آزاد می‌توان خودروهای خارجی را با قیمت‌های بسیار مناسب و بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کرد بنابراین این امکان باعث جذابیت بسیار زیاد این مناطق می‌شود.

در منطقه آزاد ارس اگر فردی حقیقی بخواهد برای وارد کردن خودرویی درخواست بدهد باید تا قبل از درخواست حداقل سابقه سه سالة اقامت در همان منطقه را داشته باشد و شرکت‌ها یا همان افراد حقوقی نیز باید حداقل سابقه یکساله مجوز کسب و کار در آن منطقه را داشته باشند.

از طرفی کارکنان سازمان نیز می‌توانند خودرو وارد کنند اما آن‌ها نیز به این شرط می‌توانند این کار را انجام دهند که حداقل ۲ سال سابقة کاری در آن منطقه داشته باشند.

فراموش نکنید که اگر خودرویی برای استفادة شخصی وارد می‌شود در آن صورت واردکننده هر ۵ سال یکبار می‌تواند مجددا درخواست کند.

خودروهای سنگین و ماشین‌آلات مربوط به راهسازی نیز فقط می‌توانند توسط پیمانکارانی وارد شوند که در همان منطقه هستند.

به این نکته نیز توجه کنید که برای واردات خودرو در این منطقه شما نمی‌توانید خودروهای کار کرده یا تصادفی را وارد کنید و خودروها باید کاملا سالم و تولید همان سال باشند. در صورتی می‌توانید خودروهای غیر از تولید همان سال را وارد کنید که نهایتا خودروهای دو سال زیر مدل سال و صفر باشند.

شرایط خرید خودرو ارس پلاک / محدوده تردد منطقه آزاد ارس

 

شرایط خرید خودرو در منطقه آزاد ارس

برای خرید خودرو در منطقه آزاد ارس شما باید حداقل ۱۸ سال تمام داشته باشید سپس می‌توانید از ۱۶ شرکت‌ وارد کننده خودرو با مجوز رسمی در منطقه ارس خرید کنید. لیست کامل این شرکت‌ها در سایت رسمی سازمان منطقه آزاد ارس یه آدرس http://arasfz.ir وجود دارد.



در این سایت نام ۸ شرکت واردکنندة خوشنام نیز ثبت شده است که کار خرید را برای شما راحتتر می‌کند. در حین خرید خودرو باید توجه کنید که خودرو استاندارد جهانی خودرو، خدمات پس از فروش، گارانتی بین‌المللی باشد از طرفی مطمئن شوید که شرکت واردکننده تعمیرگاه و امداد خودرو دارد.

از طرفی توجه کنید که فروشنده پس از انجام تمام مراحل یعنی ترخیص، شماره‌گذاری، نصب جی پی اس، کارت تردد، و تهیه بیمه خودرو را به شما بفروشد.

با توجه به اینکه این خودروها خارجی و محدود هستند بسیار مهم است که تمام شرایط مربوط به تعمیر آن‌ها مهیا باشد بنابراین مطمئن شوید که طبق قوانین شرکت وارد کننده مجهز به تجهیزات تعمیرات ماشین است.

محدوده تردد خودروهای پلاک ارس چقدر است؟

خودروهای خریداری شده در منطقه آزاد ارس با پلاک ارس مجاز به رانندگی در منطقه اصلی یا محدوده ترددی هستند و در صورت خروج از منطقه با آن‌ها برخورد می‌شود.

محدوده ترددی برای خودروهای پلاک ارس ۱۲۰ کیلومتری ارس یعنی تا ورودی شهر تبریز است که در طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای افزایش محدوده تردد خودروهای پلاک ارس شده است.

خودروهایی که از این محدوده تردد خارج می‌شوند در بار اول جریمه و در بار دوم ماشین آن‌ها به مدت یک ماه توقیف می‌شود اما اگر این موضوع دوباره تکرار شود ماشین توقیف و مجوز آن باطل می‌شود از طرفی صاحب خودرو از وارد کردن خودرو برای همیشه محروم می‌شود.

توجه کنید که خودروهای پلاک ارس می‌توانند با دریافت مرخصی در سال به مدت یک ماه از محدوده خارج شوند البته این قانون مشمول خودروهایی با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی است که حتما کمتر از ۴۰ هزار دلار ارزش داشته باشند.

توجه کنید که مجوز مرخصی به ماشین‌های ساخت آمریکا با برند آمریکایی داده نمی‌شود و برای دریافت مجوز مرخصی باید پروانه تردد معتبر و تمدید شده ارائه دهید؛ همچنین باید از آخرین مرخصی شما یکسال گذشته باشد.

اخبار مرتبط
متقاضیان فوق میتوانند طی مدت ۱۰ روز یا زمان تکمیل ظرفیت با مراجعه به سایت فروش گروه صنعتی ایران خودرو نسبت به واریز وجه اقدام نمایند.
این طرح فروش به صورت نقد و اقساط برگزار می شود، به طور معمول در طرح های فروش نقدی و اقساطی خودروسازان خصوصی قیمت ها قطعی است اما مدیران خودرو در اقدامی نادر اعلام کرده که قیمت محصولات عرضه شده غیر قطعی است. مدیران فروش این خودروساز کرمانی قیمت های قطعی را پیش از واگذاری یا در زمان فاکتور کردن به اطلاع مشتریان می رسانند و متقاضیان نیز موظف هستند تا ما به التفاوت را به حساب خودروساز واریز و سپس نسبت به تحویل خودروی مورد نظر خود اقدام کنند.
سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد: به علت وجود نقص فنی در برخی از خودروهای مدل ایکس ۵۵ پرو تولیدی شرکت مدیران خودرو، تا اطلاع ثانوی شماره‌گذاری این خودرو متوقف می‌شود
شرایط طرح فروش فوری ریسپکت 2 ویژه خودروهای فرسوده اعلام شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
جواد کاظم دخت
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

باسلام ووقت بخیر اطلاعات خوبی بود ممنون لطفا نقشه محدوده تردد خودروهای با پلاک ارسو لطف کنید دوم اینکه علت اینکه محدوده پلاک شمال چرا از ارس بیشتره یکی هم مرخصی سالانه خودروهای ارس چقدره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

رضا قاسملو
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام وقت بخیر ببخشید من چطوری میتونم واسه شورلت۲۰۱۳ مرخصی اوکی کنم؟ لطفا راهنماییم کنید ممنون

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها