پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

سود مجمع چیست و چگونه آن را دریافت کنیم ؟

24 خرداد 1401
سود مجمع چیست و چگونه آن را دریافت کنیم ؟

به گزارش بانک اول بازار بورس بازاری بزرگ برای سرمایه‌گذاری و کسب سود از طریق خرید و فروش اوراق بهادار است؛ بنابراین اصطلاح سود نقش مهمی در این بازار بازی می‌کند.

در بورس اوراق بهادار سهامداران می‌توانند بسته به نوع سرمایه‌گذاری خود سود را به دو شکل سود نقدی و سود معاملة سهام دریافت کنند.

سود نقدی در مجمع سالیانه شرکت تعیین و تقسیم می‌شود و برای بسیاری از تازه‌واردان بورس، همیشه سوال ایجاد می‌کند که این مجمع چگونه عمل می‌کند و سود چگونه تعیین می‌شود.

ما در این متن به شرح مجمع و سود تقسیمی آن می‌پردازیم که می‌تواند نقشی اساسی در عملکرد سهامدار در بورس داشته باشد.

مجمع چیست و چند نوع مجمع وجود دارد؟

شرکت‌ها برای تصمیم‌گیری‌های مختلف برای بخش‌های متفاوت شرکت و فعالیت‌های متنوع آن همیشه گرد‌همایی‌هایی را برگزار می‌کنند.

 این گرد‌همایی‌ها با حضور مدیران شرکت‌ها و سهامداران آن برگزار می‌شود و به آن ها مجمع می‌گویند. مجمع‌ها شامل مجامع عمومی شرکت‌ها هستند هر کدام از آن‌ها تاثیرات مختلفی را بر سهم و عملکرد شرکت‌ها می‌گذارند.

مجامع عمومی به سه صورت عادی، موسس و فوق‌العاده برگزار می‌شوند؛ مجمع عمومی فوق‌العاده با این شرط برگزار می‌شود که حداقل بیش از نصف سهامداران شرکت حضور داشته باشند که توسط مقام دعوت‌کنندة شرکت مطلع و دعوت می‌شوند.

مسائلی که در مجامع فوق‌العاده شرکت ها بررسی می‌شوند تصویب اساسنامه و یا اصلاح آن، گزینش مدیران یا بازرسان شرکت، بررسی گزارش های موسسین، و انتخاب روزنامه‌های کثیرالانتشار که بتوان اطلاعیه های شرکت را در آن‌ها چاپ کرد را شامل می‌شوند.

سود مجمع چیست؟

مجمع عادی سالیانه شرکت‌ها نیز یکی از مجامع عمومی شرکت است که با شرط حضور حداقل بیش از نیمی از سهامدارن شرکت با حق رای برگزار می‌شود.

این مجمع فقط سالی یکبار پس از پایان سال مالی شرکت برگزار می‌شود و شرکت نیز فرصت دارد تا نهایتا پس از گذشت ۴ ماه از پایان سال مالی این جلسه را برگزار کند.

بنابراین با توجه به پایان سال مالی در اسفندماه، مجامع عادی سالیانه شرکت‌ها معمولا در خرداد یا نهایتا تیر برگزار می‌شوند.

برای برگزاری این مجمع مقام دعوت‌کننده از سهامداران دعوت می‌کند و اگر در بار اول تعداد سهامداران به حد نصاب قانونی نرسید مجمع کنسل و دوباره دعوت انجام می‌شود.

اگر بار دوم نیز تعداد به حد نصاب نرسد در آن صورت جلسه می‌تواند با یک‌سوم تعداد برگزار شود. بین انتشار دعوت‌نامه به صورت عمومی و برگزاری مجمع همیشه باید فاصله‌ای وجود داشته باشد که در این مورد حداقل باید ۱۰ روز فاصله گذاشته شود.

از طرفی بین انتشار دعوت نامه و برگزاری مجمع سالیانه نباید فاصله بیش ار ۴۰ روز باشد بنابراین پس از دعوت مجمع بین ۱۰ روز تا ۴۰ روز بعد برگزار می‌شود.

در این مجمع فعالیت یکساله شرکت بررسی می‌شود و همچنین مواردی همچون تقسیم سود،‌ تصویب صورت‌های مالی شرکت، بحث و نتیجه‌گیری برای خط مشی شرکت، و انتخاب بازرس و هیئت مدیره برای شرکت اتفاق می‌افتد.

در برگزاری مجامع باید به این نکته توجه کنید که پس از اعلام برگزاری مجمع نماد شرکت بورسی دو روز قبل از برگزاری مجمع توقیف می‌شود. برگزاری این مجامع گاهی تاثیرات منفی کوتاه مدت یا مثبت بر روی سهم دارند بنابراین اغلب سهامداران قبل از برگزاری مجامع اقدام به فروش سهم می‌کنند.

پس مهم است که اگر قصد فروش دارید قبل از توقف نماد این کار را انجام دهید در غیر اینصورت این امکان از شما سلب می‌شود.

در نهایت در این جلسه میزان سود نقدی تقسیمی یا همان DPS بین سهامدارن شرکت، تعیین می‌شود و پس از آن شرکت وظیفه دارد هر چه سریع‌تر و نهایتا تا ۸ ماه پس از مجمع سود را بین سهامداران تقسیم کند.

فرمول سود مجمع یا DPS چیست؟

فرمول DPS بسیار ساده است و در حقیقت میزان سودی است که به ازای هر سهم بین سهامداران شرکت تقسیم می‌شود. باید توجه کنید که شرکت‌ها برای تقسیم سود نقدی خود راهبردهای مخصوص به خود را دارند و گاهی در جلسة مجمع عادی سالیانه تصمیم می‌گیرند تا بخشی از آن را بین سهامداران تقسیم نکنند و برای عملیات و فعالیت‌های مهم و پرمنفعت شرکت هزینه کنند.

فرمول سود نقدی به شکل زیر است:

DPS= D-SD/S

در این فرمول D برابر با مجموع سودهای سهام در بازه زمانی مشخص، SD برابر با مجموع سود سهامداران و S تعداد سهام عادی در بازه زمانی خاص است.

این سود برای اغلب سرمایه‌گذاران میان مدت یا بلند مدت جذاب است و ریسک پایینی دارد بنابراین جزو سودهای محبوب محسوب می‌شود. از طرفی اغلب سهامداران از اینکه سود نقدی را دریافت کنند بسیار راضی‌تر هستند تا اینکه بخواهند منتظر سودهای حاصل از رشد شرکت یا سرمایه‌های انباشته آن باشند چراکه معتقدند ممکن است بعد از گذشت مدتی دیگر سهامدار آن شرکت نباشند.

سود مجمع چگونه پرداخت می‌شود؟

سهامداران شرکت‌ها می‌تواند سود نقدی یا همان سود مجمع را از سه طریق دریافت کنند و در صورت عدم پرداخت نیز نگران نشوید چراکه حق دریافت سود شما هیچوقت منقضی نمی‌شود و شما همیشه می‌توانید آن را طلب کنید.

روش‌های دریافت سود مجمع روش واریز به حساب بانکی سهامدار، واریز به حساب بانکی در بانکی مشخص شده از سوی شرکت، و واریز از طریق سامانه سجام را شامل می‌شود.  

در روش اول شرکت تمام سودهای محاسبه شده را به حساب‌هایی واریز می‌کند که سهامداران اعلام کرده‌اند اما گاهی پیش می‌آید که شرکت اعلام می‌کند با بانک خاصی قرارداد دارد.

در آن صورت سهامداران باید در آن بانک حساب باز کنند تا سودشان پرداخت شود؛ اما در روش سامانه سجام سهامدار نیازی به حضور در بانک‌ها ندارد و با ثبت‌نام در سامانه سجام سود نقدی آن‌ها به حساب اعلامی در سامانه واریز می‌شود.

نحوه اطلاع‌رسانی پرداخت سود مجمع

راحت‌ترین راه برای اطلاع از وضعیت شرکت‌ها و زمان پرداخت سود نقدی آن‌ها مراجعه به سایت https://www.codal.ir است. پس از ورود به سایت کدال (سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران) می‌توانید وارد بخش اطلاعیه‌ها شوید سپس نماد و شرکت مورد نظر خود را جستجو کنید.

البته شما می‌توانید در فیلترهای سایت نوع اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود نقدی را انتخاب کنید تا همان موضوع را برای شما جستجو کند.

نحوه اطلاع‌رسانی میزان سود مجمع

برای اطلاع از اینکه در مجمع عادی در نهایت شرکت‌کنندگان چه میزان سودی را برای تقسیم بین سهامداران تعیین کرده‌اند باید به سایت کدال https://www.codal.ir مراجعه کنید و موضوع خلاصه تصمیمات مجمع عادی سالیانه را برای نماد مورد نظر خودتان جستجو کنید.

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 12 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 3 هزار میلیارد و 800 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 246 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بیش از 11 هزار واحدی دیگر افت کرد تا مسر نزولی ( هر چند کوتاه ) اردیبهشت ماه را ساخته باشد . شاخص هم وزن نیز با افت بیش از 5290 واحدی بازار را به پایان برد.
بر این اساس در روز یکشنبه 16 اردیبهشت سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی، ورق اختصاصی و سایر محصولات عرضه شده طبق روال شنبه هر هفته در تالار صنعتی، محصولات غیر بهین یابی در تالار فرآورده های نفتی عرضه می‌شود.
در این روز به ترتیب نماد‌های فملی، فولاد، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و عامل افت بازار سرمایه شدند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها