دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

آشنایی با مواد غذایی سرشار از اسید فولیک

24 خرداد 1401
آشنایی با مواد غذایی سرشار از اسید فولیک

به گزارش بانک اول، فولات به شکل طبیعی اسید فولیک در مواد غذایی گفته می‌شود که در حقیقت همان ویتامین B9 است. این ویتامین محلول در آب بوده و بسیاری از عملکردهای مهم در بدن را عهده‌دار است. فولات یا همان اسیدفولیک در پیشگیری و درمان کم‌خونی موثر بوده و با پشتیبانی از تکامل مناسب جنین، خطر نقص مادرزادی را کاهش می‌دهد.

به دلیل اینکه اسید فولیک در مراحل تولید و نگهداری نسبت به فولات پایداری بیشتری دارد، از آن در تولید دارو و مکمل غذایی استفاده می‌کنند. اما اسید فولیک پیش از اینکه بتواند در بدن استفاده شود باید توسط آنزیم‌هایی به فولات تبدیل شود.

مشکل اینجاست که روند متابولیزه شدن اسید فولیک و تبدیل آن به شکل فعال ویتامین B9 در همه‌ی افراد کامل و سریع انجام نمی‌شود. به همین دلیل مصرف بیش از حد قرص و مکمل‌های ویتامین B9 می‌تواند سطح اسید فولیک غیر متابولیزه را در خودن بالا ببرد.

حبوبات

حبوبات منبع عالی فولات هستند. به عنوان نمونه، یک فنجان حاوی ۱۹۸ گرم عدس پخته شده حاوی ۳۵۸ میکروگرم فولات یعنی حدود ۹۰ درصد از میزان توصیه شده این ماده در رژیم غذایی است. حبوبات منبع خوبی از پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌هایی چون پتاسیم، منیزیم و آهن هستند.

تخم مرغ

یک عدد تخم مرغ بزرگ ۲۲ میکروگرم فولات یا تقریبا ۶ درصد از میزان توصیه شده فولات در رژیم غذایی را در بدن تامین می‌کند. تخم مرغ سرشار از پروتئین، سلنیوم و ویتامین B12 است.

مرکبات

یک پرتقال بزرگ حاوی ۵۵ میکروگرم فولات یا حدود ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن است. همچنین مرکبات دارای ویتامین C، یک ریزمغذی ضروری است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند.

آجیل و دانه‌ها

مقدار فولات در انواع مختلف آجیل و دانه‌های مختلف کمی متفاوت است. ۲۸ گرم گردو حاوی حدود ۲۸ میکروگرم فولات یا حدود ۷ درصد از نیاز روزانه است. همین مقدار از تخم کتان حدود ۲۴ میکروگرم فولات یا ۶ درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند.

اخبار مرتبط
همه از مفید بودن میوه‌ها برای بدن آگاه هستیم. اما آیا می‌دانستید پوست میوه‌ها حتی از گوشت آنها سالم‌ترند؟
در این مطلب با تکیه بر تحقیقات معتبر، به سه اقدام ساده برای افزایش طول عمر مفید اشاره می‌شود.
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود
همه می‌دانیم که شکر چقدر برای ما ضرر دارد. اما اعتیاد به آن طوری است که به سختی می‌توانیم ترکش کنیم. به‌نظر می‌رسد به‌جای ترک شکر، باید جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنیم. اما چه جایگزین‌هایی؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها