جمعه, 14 اردیبهشت 1403 2024,May

درخواست کانون سردفتران برای تعطیلی مراکز تعویض پلاک برای همیشه ؛ آیابرگ سبز خودرو از رسمیت می‌افتد؟

24 خرداد 1401
درخواست کانون سردفتران برای  تعطیلی مراکز تعویض پلاک برای همیشه ؛ آیابرگ سبز خودرو از رسمیت می‌افتد؟

به گزارش بانک اول بعد از یک دوره آرامش و سکون که با سکوت پلیس و دفاتر اسناد رسمی همراه بود دوباره چند روزی است که پلیس بحث رسمیت داشتن برگ سبز خودرو را پیش کشیده و به طور غیر مستقیم مردم را از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و تنظیم سند بر حذر داشته، موضوعی که این بار هم واکنش صنف سردفتران و دفتریاران و البته سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را در پی داشته است.

مریم خباز روزنامه نگار اجتماعی مصاحبه ای با علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور داشته که در روزنامه جام جم منتشرشده و به تازه ترین تحولات این دعوای قدیمی پرداخته است.

مشکل از کجا آغاز شد؟

خندانی در این مصاحبه اظهار کرده است که در سال‌های گذشته روال کار به این صورت بود که دفاتر تنظیم سند را انجام می‌دادند و خلاصه دفترچه به ادارات راهنمایی و رانندگی ارسال می‌شد و بعد از تایید پلیس دفترچه به مالک ارائه و کار تمام می‌شد.

اما از سال ۱۳۸۹ که قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی تصویب شد این وضع به هم خورد. در ماده ۲۹ این قانون پیرو اختلافاتی که از قبل وجود داشت تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی به طور شفاف مورد تاکید قرار گرفته است.

این ماده می گوید سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود که مقدمه آن مراجعه به مراکز تعویض پلاک و پرداخت دیون و جرایم و تعیین اصالت خودرو است که توسط پلیس انجام می‌شود.

تبصره ماده ۲۹ هم به این موضوع را شفاف تر کرده و می‌گوید دفاتر اسناد رسمی می توانند در مراکز تعویض پلاک مستقر شوند. این نشان می‌دهد تنظیم سند خودرو باید توسط دفترخانه ها انجام شود اما با وجود این شفافیت، فضایی ایجاد شده که از این ماده قانونی تنظیم سند در دفترخانه ها استنباط نمی‌شود در حالی که این حرف شان قانونگذار و قانون گذاری را زیر سوال می‌برد.

اگر به برگ سبز خودرو اکتفا کنیم چه پیامدی دارد؟

وی در پاسخ به این پرسش که اگر برای خودرو در دفترخانه‌ها سند رسمی تنظیم نکنیم و به برگ سبز خودرو اکتفا کنیم چه پیامدهایی در انتظار ما خواهد بود، می گوید: اولین پیامد این است که در مراجع قضایی مالک شناخته نمی شوید.

به گفته این مقام مسئول در کانون دفترداران، اگر ما بابت خودروی خود به مشکل بر بخوریم تنها جایی که می‌توانیم به آن مراجعه کنیم مرجع قضایی است که این مرجع هم برگ سبز خودرو را سند مالکیت نمی‌داند.

بنابراین در مرحله اول که تشکیل پرونده است دچار مشکل می‌شویم. سال ۱۳۹۵ رئیس قوه قضاییه بخشنامه صادر و در آن تاکید کرده تنها سند رسمی است که در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد این بخشنامه کماکان در همه محاکم معتبر است .

وی همچنین از طرح ارسالی این کانون به مجلس خبر داد که بر اساس آن قرار است روند مرسوم تعویض پلاک در کشور تغییر کند و۲۰۰ مرکز تعویض پلاک در سرتاسر کشور تعطیل شوند وفقط دفاتر اسناد رسمی باشند که سند مالکیت خودرو را تنظیم می کند.

مراکز تعویض پلاک تعطیل شدنی نیست

از سوی دیگر سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهور ناجا در یادداشتی که دقیقا کنار این مصاحبه در روزنامه جام جم به چاپ رسیده با تاکید بر این که طبق رای دیوان عدالت اداری برگ سبز خودرو یک سند رسمی است، اظهار کرده  که مراکز تعویض پلاک تعطیل شدنی نیست. به گفته او مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک مراکزی کاملاً تخصصی و فنی هستند ارزش و اعتبار کار این مراکز به حدی است که در ارتباط با وسایل نقلیه از واجبات به شمار می آیند.

اخبار مرتبط
بررسی مشخصات فنی بررسی سایپا کوییک متقاضیان ثبت نام کوییک GX-L و GXR-L باید کل مبلغ یعنی حوالی ۳۷۹ میلیون تومان را یکجا پرداخت کنند. موعد تحویل سایپا برای کوییک نیز ۹۰ روزه است. اما شاهین و ساینا در قالب طرح پیش فروش سایپا عرضه شدند که متقاضیان باید حدود نصف مبلغ را پرداخت کنند و مابقی را طبق قیمت روز کارخانه سایپا در موعد تحویل بپردازند.
شرکت بهمن موتور شروطی را مطابق موارد مندرج در قواعد و ضوابط بخشنامه که تشریح شده، قرار داده است که در صورت ثبت نام مغایر با شروط مندرج در قواعد و ضوابط بخشنامه و یا عدم حائز شرایط بودن متقاضی، ثبت نام ایشان از سوی شرکت بهمن موتور یکطرفه فسخ و وجه واریز شده به حساب مبدأ مسترد خواهدشد.
رئیس مرکز شماره گذاری راهور همچنین درباره ادعای برخی فروشندگان خودرو مبنی بر تمدید سالیانه خودروهای گذرموقت گفت: مردم فریب چنین ادعایی را نخورند زیرا هیچ مجوز یکساله و یا به صورت تمام وقت برای تردد خودروهای گذرموقت در مناطق غیرتجاری وجود ندارد.
پلیس راهور فراجا برای سال ۱۴۰۳، قوانین جدیدی را برای صدور گواهینامه رانندگی اعلام کرده است. این قوانین محدودیت‌های بیشتری را برای رانندگان جدید ایجاد می‌کند. همچنین بازه سنی مورد نیاز برای دریافت گواهینامه پایه یک افزایش یافته است. خوشبختانه همچنان عدم نیاز به کارت پایان خدمت برای دریافت گواهینامه آقایان پابرجاست؛ موضوعی که در گذشته یکی از چالش‌های دریافت گواهینامه رانندگی محسوب می‌شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها