دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 2024,May

پراید های 40 میلیونی سایپا کی به مشتریان تحویل می‌شود

24 خرداد 1401
پراید های 40 میلیونی سایپا کی به مشتریان تحویل می‌شود

به گزارش بانک اول طبق صورت های مالی سایپا که در سایت کدال منتشر شده و نود اقتصادی نیز آن را بازنشر کرده این شرکت بابت هزاران دستگاه خودرو از مشتریان خود پیش دریافت گرفته و هنوز خودروی خریداری شده – و در واقع پیش خرید شده – را به مشتری تحویل نداده است.

طبق سندی که نود اقتصادی منتشر کرده در میان خودروهایی که سایپا بابت آنها پیش دریافت از متقاضیان اخذ کرده نام پراید نیز به چشم می‌خورد. بر اساس این سند، سایپا بیش از 19 هزار دستگاه پراید – به صورت دقیق 19 هزار و 191 دستگاه – به مردم فروخته و بابت آن 10 میلیارد و 899 میلیون و 587 میلیون تومان در قالب پیش دریافت در صورت‌های مالی خود درج کرده است.

 

آخرین  قیمت مصوب پراید – قیمت بر اساس مصوبه شورای رقابت – در اواخر سال 98 و ابتدای سال 99 حدود 40 میلیون تومان بوده و به نظر می رسد سایپا 19 هزار پرایدی را که در حال حاضر به مشتریان بدهکار است به همین قیمت به آنها فروخته باشد. سوال اینجاست که این پرایدها اکنون در چه مرحله ای از تولید قرار دارند و اگر به دلیل کسری قطعات در انبارهای سایپا قرار گرفته اند چه زمانی این کسری برطرف و خودروها به مشتریان تحویل می شود.

 

سایپا 325 هزار خودرو به مردم بدهکار است

«نود اقتصادی» در گزارش مختصر و مفیدی که به همراه این سند منتشر کرده نوشته است؛ دولت روحانی درحالی‌ شرکت دولتی سایپا را تحویل دولت جدید خواهد داد که این شرکت برای  بیش از ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان پیش‌دریافت از مردم اخذ کرده و متعهد شده در زمان مقرر خودرو به آنان تحویل خواهد داد. به نوشته این سایت، برخی کارشناسان می‌گویند عمل به موقع به این تعهدات با عملکرد فعلی گروه سایپا کمی دور از ذهن است.

 

شایان ذکر است در مورد ایران خودرو نیز انتقادات تندی در فضای مجازی مطرح شده و برای مثال کانال اخبار روز خودرو نوشته است؛ براساس گزارش مجمع عمومی ایران‌خودرو، زیان خالص ایران خودرو در سال 1399 به 15 هزار و 505 میلیارد تومان رسیده که نسبت به رقم 5 هزار و 260 میلیارد تومان سال 98 رشد 3 برابری داشته است. اما 3 برابر شدن زیان خالص ایران‌خودرو طی سال گذشته درحالی رخ داده که قیمت کارخانه‌ای خودروهای این شرکت به طور متوسط 70 درصد رشد داشته است.

چرا پیش فروش های ایران خودرو و سایپا آب رفت؟

انتقادات به دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران به موضوع پیش فروش های مناسبتی هم کشیده شده و برای مثال در کانال اخبار روز خودرو می خوانیم؛ تقریبا طی تمام سالیان اخیر خودروسازان در دو مرحله همواره بخشنامه های متنوعی برای پیش فروش خودرو ارائه می کردند؛ یکی دهه فجر و دیگری اعیاد قربان تا غدیر.

اما بر خلاف روند همیشه، امسال این روند تغییر کرد. شرکت سایپا به برگزاری یک بخشنامه پیش فروش گسترده بسنده کرد. ایران خودرو نیز فعلا هیچ بخشنامه ای صادر نکرده و خبرها حاکی از برگزاری فقط یک بخشنامه پیش فروش (یک ساله و یا مشارکت در تولید) است.
اما از سوی دیگر در بازار خودرو قیمت ها از مدتی قبل و با کاهش آمار فاکتور و تحویل (علی رغم افزایش تولید) روند صعودی به خود گرفته و قیمت خودروها از 20 تا 100 میلیون تومان افزایش یافته است./کاماپرس

اخبار مرتبط
هیات وزیران مصوبه مجاز بودن وزارت صمت نسبت به ثبت سفارش ۲۰۰۰ اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از ۵ سال و با تخفیف ۵۰ درصدی در سود بازرگانی را ابلاغ کرد.
سازمان حمایت اعلام کرد: براساس تبصره ۲ ماده ۴ «عرضه کننده حق واگذاری یا استفاده از خودروی مسترد شده را پیش از رفع عیب ندارد خودروی مزبور پس از رفع عیب و نقص قبلی و با اعلام صریح عیوب مزبور در اسناد واگذاری مجاز می باشد.»
هونگچی E-QM5 با توان پیمایش 431 کیلومتر بیشترین بازدهی را در میان رقبای خود دارد. فضای مسافر و راننده و سرنشینان این خودرو بی‌نظیر بوده و بر اساس اطلاعات موجود، هونگچی E-QM5 پرفروش‌ترین خودرو برقی در میان محصولات وارداتی به ایران در کشور سازنده خود بوده است.
پیکاپ تی۸ به سه روش اقساط و با قیمت مصوب ۱ میلیارد و 697 میلیون تومان عرضه می‌شود. در روش اول با اقساط ۱۸ ماهه، نخست مبلغ 997,000,000 تومان به عنوان پیش‌پرداخت دریافت می‌شود. تسویه‌حساب به وسیله 6 فقره چک با فاصله سه‌ماهه هر یک به مبلغ 129,201,900 تومان صورت می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها