پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1403 2024,May

استقبال مردم از سپرده های کوتاه مدت بانک ها

24 خرداد 1401
 استقبال مردم از سپرده های کوتاه مدت بانک ها

به گزارش بانک اول، براساس جداول آماری بانک مرکزی، در خردادماه امسال یک‌هزار و ۷۰ هزار میلیارد تومان سپرده کوتاه مدت نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۱.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

دولت‌ها برای جلوگیری از افزایش تورم و نقدینگی، پول واقعی مردم را به سمت شبه پول هدایت می‌کنند. منظور از شبه پول، نوعی از سپرده‌های مدت‌دار است که امکان نقد شدن آن و هزینه کردن آن به آسانی مقدور نیست. اوارق قرضه، سپرده‌های بلندمدت، اسناد خزانه یا هرگونه اوراقی که نقد شدن آن نیاز به صرف زمان داشته باشد، شبه پول است.

براساس آمار بانک مرکزی در خرداد امسال، شبه پول به میزان ۲ هزار و ۹۷۹ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۸.۲ درصد رشد داشت.

در خردادماه امسال، سپرده‌گذاران مبلغ ۲۲۹ هزار میلیارد تومان را به صورت قرض الحسنه پس انداز در اختیار بانک‌ها قرار دادند که نسبت به خرداد سال گذشته ۴۸.۹ درصد رشد داشته است.

همچنین در دوره مذکور با توجه به نوسانات سکه، طلا و دلار، سپرده‌های کوتاه مدت نیز مورد استقبال افراد بود و یک هزار و ۷۰ هزار میلیارد تومان به صورت سپرده کوتاه مدت موجودی بانک‌ها بوده است. در برابر استقبال از سپرده‌های کوتاه مدت، سپرده‌های بلندمدت یک تا پنج ساله کم بوده است به گونه‌ای که سپرده یک ساله ۹.۹ درصد، سه ساله ۶۰ درصد و پنج ساله ۱۷.۸ درصد کاهش یافته است.

البته براساس آمار میزان شبه پول در سه سال گذشته روند رو به رشدی داشته است و از یک هزار و ۶۶۹ هزار میلیارد تومان در خرداد ۹۸ به میزان ۲ هزار و ۹۷۹ هزار میلیارد تومان در خرداد ۱۴۰۰ رسیده است./ابرنا

اخبار مرتبط
در لایحه جدید دولت، تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار به این شکل اصلاح شده که در کلیه مشاغل – چه مستمر و چه غیرمستمر- حداکثر مدت قرارداد موقت ۵ سال است و بعد از ۵ سال اگر کارگر همچنان در آن شغل که فرقی نمی‌کند مستمر باشد یا غیرمستمر، اشتغال داشته باشد، قرارداد او به قرارداد کار دائم تبدیل می‌شود. طبیعی‌ست که بازهم اگر کارگاه تعطیل شود یا کار خاتمه یابد، قرارداد قابل خاتمه یافتن است.
وی در ادامه توضیح داد: اصل قضیه این بود که ما برای برقراری ارتباطات بیشتر با دنیا و تحقیقاتی که کارشناسان امر انجام دادند، به این نتیجه رسیدیم که تعطیلی شنبه از نظر اقتصادی برای کشور مفیدتر خواهد بود تا تعطیلی پنجشنبه. این نماینده مجلس مطرح کرد: براساس آن چیزی که امروز تصویب شد از یکشنبه تا آخر وقت پنجشنبه ساعت کاری محسوب می‌شود. جمعه که مراسم دینی برگزار می‌شود، مانند نماز جمعه و شنبه هم روز استراحت خواهد بود.
درسال ۲۰۲۱ گجت ایرتگ به دنیا معرفی شده و سریعا در میان کاربران محبوب شد. تا جایی که افراد آن را به کلید، چمدان یا حتی ماشین خود متصل کرده و با بهره‌گیری از شبکه جهانی دستگاه‌های اپل و سیگنال‌های بلوتوثی برای یافتن مکان شیء موردنظر خود استفاده می کردند و البته برخی نیز از این ایرتگ‌ها برای تعقیب غیرمجاز افراد بهره بردند. پس از آن شرکت‌هایی مثل موتورولا نیز ردیاب‌های بلوتوثی خود را ساخته‌اند.
در پی سخنان رئیس قوه قضاییه در رابطه با مشکلات ناشی از مسدودسازی کد ملی افراد و مأموریت رئیس عدلیه به معاون اول قوه قضاییه در این زمینه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، معاون اول قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌ای، کلیه مراجع قضایی را از انسداد کد ملی متهم و محکوم، منع کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها