دوشنبه, 31 اردیبهشت 1403 2024,May

سوءاستفاده کارفرمایان از شرایط کرونا

24 خرداد 1401
سوءاستفاده کارفرمایان از شرایط کرونا

به گزارش بانک اول بسته شدن تمام خدمات شهری، زندگی را برای کارگران روزمزد که به درآمد‌های روزانه خود برای امرار معاش نیازمند هستند، دچار مشکل کرده است.

بیش از 19 ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد. این موضوع به همراه رکود اقتصادی، بیکاری گسترده‌ای را به کارگران بخش‌های مختلف در ایران وارد کرده است.تعطیلی اصناف و مشاغل برای قطع کردن زنجیره کرونا مشکلات این قشر را بیشتر کرده است.

قبل از تعطیل کردن بازار و کسب و کار‌ها باید به فکر معاش و درآمد نیرو‌های کار بود چرا که کارگران روزمزد و کارگران ساختمانی و فصلی که در بحران کرونا، اشتغال آن‌ها به شدت کاهش یافته در این ایام امرار معاش آن‌ها به سختی می‌گذرد که این امر نیازمند آن است تا دولت با در نظر گرفتن مشوق‌هایی در گذران معیشت این گروه هدف یاری رسان باشد.

افزون بر این کارگرانی که قرارداد رسمی ندارند و حقوق ثابت ماهانه دریافت نمی‌کنند نیز در شرایط تشدید شیوع ویروس کرونا یا بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند، یا درگیر مشکلات معیشتی هستند و برخی کارگاه‌ها شاغلان خود را به مرخصی  بدون حقوق می‌فرستند و این کارگران در اغلب موارد از کمک‌های معیشتی بی‌نصیب می‌مانند.

هادی ابوی دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ، درباره سوءاستفاده کارفرمایان از حضور 50درصدی در شرایط کرونا، اظهار کرد: زمانی که کارگران در ستاد مقابله با کرونا نماینده‌ای ندارند، کسی نیست که بتواند مشکلات کارگران را بازگو کند.

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ادامه داد: تعداد زیادی از کارگران در بحث کرونا بیکار شدند، عده‌ای دیگر مبتلا شدند و هزینه‌های درمان را نداشتند، عده‌ای دیگر از ترس بیکاری با شرایط بیماری به سرکار رفتند و همین مسئله باعث گسترش بیماری شد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از کارگران به بهانه کرونا اخراج شدند، افزود: اگر قرار است شعار سال تحقق یابد، سود کارخانه اول باید به کارگر برسد. در حال حاضر کارفرمایان به بهانه‌های مختلف کارگران خود را اخراج کرده اند.

ابوی گفت: بعضی از کارفرمایان هم در حق کارگران احجاف می‌کنند، به کارگران می‌گویند 15روز در ماه سرکار بیایید و 50درصدی باشید، آن وقت لیست 15روز بیمه برای کارگران در سازمان تأمین اجتماعی رد می‌کنند. از سوی دیگر کارفرما حقوق 15روز را پرداخت می‌کند.

ناصر چمنی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفته تنها جایی که آماری از مبتلایان به کرونا داده نشده جامعه کارگری است، در حالی که اگر این آمار ارائه می‌شد متوجه می‌شدیم که چند درصد کارگران مبتلا شده‌اند.

اخبار مرتبط
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از این پیام تصریح کردند: با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
در کانادا باید حواست به زمان و مقدار حساب و کتاب‌هایت باشد؛ در غیر این صورت مبالغ سود و جریمه‌ها از امور روزمره تا معاملات مختلف، ردیف می‌شوند. اولین بار با این موضوع هنگام افتتاح حساب روبه‌رو می‌شوی. وقتی پس از افتتاح حساب، 100 دلار به عنوان مبلغ اولیه از طرف بانک به حسابت واریز می‌شود و اینکه هم‌زمان کارت اعتباری یا credit card را معادل نوع شغلت از هزار تا 5 هزار دلار دریافت می‌کنی.
«هادی طحان‌نظیف» عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی تلویزیونی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و همراهان خدومش، اظهار داشت: این عزیزان خدوم در شب ولادت امام رضا (ع) مزد سال‌ها سربازی، خادمی و خدمت به ملت شریف ایران را دریافت کردند.
سردار احمدرضا رادان در جلسه هماهنگی واحدهای عملیاتی و ستادی فراجا که صبحِ امروز در ستاد فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد بر هم‌افزایی و تلاش مضاعف در خدمت رسانی به مردم و تامین امنیت عمومی تأکید کرد. وی همچنین آخرین اخبار و اطلاعات را از حادثه‌ بالگرد رئیس جمهور و همراهانشان از سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی که به محل حادثه اعزام شده بود، دریافت کرده و تدابیرِ لازم را در این خصوص ابلاغ کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها