جمعه, 14 اردیبهشت 1403 2024,May

احراز هویت بیومتریک چیست؟

24 خرداد 1401
احراز هویت بیومتریک چیست؟

به گزارش بانک اول احراز هویت مجموعه عملیاتی است که یک سیستم، چه دیجیتال و چه غیردیجیتال، برای شناسایی هویت افراد و تأیید یا رد آنها اجرا می‌کند. احراز هویت هم می‌تواند به صورت دیجیتال باشد و هم به صورت غیردیجیتال. احراز هویت دیجیتال مثل وقتی است که قفل نمایشگر تلفن همراهمان را با استفاده از اثر انگشت یا پین بازگشایی می‌کنیم. احراز هویت غیردیجیتال هم مثل وقتی است که کارمند بانک با نگاه به چهره ما و سپس عکس روی کارت ملی تلاش می‌کند ادعای هویتی ما را تأیید یا رد کند یا بفهمد آیا ما آن کسی که ادعا می‌کنیم، هستیم یا خیر.

حال که با تعریف درست احراز هویت آشنا شدیم، می‌توانیم به احراز هویت بیومتریک بپردازیم.

 

احراز هویت بیومتریک چیست؟

احراز هویت بیومتریک یک فرایند امنیتی است که با استفاده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بیولوژیکی فرد، هویت او را تأیید می‌کند. سیستم‌های احراز هویت بیومتریک ویژگی‌های فیزیکی یا رفتاری یک فرد را با داده‌های ذخیره شده، تأیید شده و معتبر موجود در پایگاه‌داده مقایسه می‌کند. اگر هر دو نمونه از داده‌های بیومتریک با همدیگر تطابق داشته باشد، هویت فرد تأیید می‌شود. معمولاً احراز هویت بیومتریک برای مدیریت دسترسی به منابع دیجیتالی و فیزیکی، مانند ساختمان‌ها، اتاق‌های محرمانه، دستگاه‌های محاسباتی و ... استفاده می‌شود.

شناسایی بیومتریک از فاکتورهای زیستی مثل چهره کاربر برای استفاده می‌کند تا فرد را شناسایی کند درحالی‌که احراز هویت بیومتریک از این فاکتورها برای بررسی، تأیید یا رد هویت افراد استفاده می‌کند.

 

روش‌های احراز هویت بیومتریک

تکنیک‌های زیر برای شناسایی دیجیتالی افراد و یا دادن اجازه دسترسی به سیستم‌های خاص به آنها استفاده می‌شود:

•    دستگاه‌های بیومتریک شیمیایی

o    DNA: در این روش از مواد ژنتیکی برای شناسایی افراد استفاده می‌شود.

•    دستگاه‌های بیومتریک تصویری

o    اسکن شبکیه چشم: در این روش افراد با استفاده از الگوی رگ‌های خونی موجود در پشت چشمشان شناسایی می‌شود.

 

o    تشخیص چهره: این روش از ویژگی ها و جزئیات چهره افراد برای شناسایی استفاده می‌کند.

o    اسکن اثر انگشت: اسکن اثر انگشت با استفاده از اثر انگشت افراد آنها را شناسایی می‌کند.

o    تشخیص هندسه دست: با استفاده از یک نمایش ریاضی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دست انسان، هویت را بررسی و در صورت تأیید، اجازه دسترسی را صادر می‌کند. این کار با اندازه‌گیری قسمت‌های مختلف دست مثل طول و عرض انگشتان و شکل منحنی بین انگشتان صورت می‌گیرد.

o    شناسایی چهره: این روش مبتنی بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد و الگوهای چهره افراد برای تأیید هویت استفاده می‌کند. این سیستم احراز هویت 80 نقطه از چهره انسان را شناسایی می‌کند. سپس با استفاده از آن به‌عنوان گره یک گراف کدهایی به اسم اثر چهره ایجاد می‌کند.

o    احراز هویت با استفاده از گوش: هویت افراد را با استفاده از شکل منحصربه‌فرد گوش هر کاربر تأیید می‌کند.

o    تشخیص امضا: از تشخیص الگو برای شناسایی افراد به کمک شکل امضا و دست خطشان کمک می‌گیرد.

•    اسکنرهای وریدی یا عروقی

o    سیستم شناسایی رگ انگشت: این سیستم با استفاده از الگوهای رگ انگشت، افراد را شناسایی می‌کند.

•    تشخیص رفتاری

o    روش گیت: از گیت‌های هوشمندی تهیه شده‌اند که با استفاده از طرز راه‌رفتن، افراد را شناسایی می‌کند.

o    روش تشخیص تایپ کردن: با استفاده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد افراد در حین تایپ کردن مثل سرعت تایپ یا شیوه انگشت گذاری آنها را شناسایی می‌کند.

    دستگاه‌های بیومتریک صوتی

o    شناسایی صوت: در این روش بر اساس صدای افراد شناسایی صورت می‌گیرد. همچنین این روش از شکل منحصربه‌فردی که دهان و گلوی هر کس موقع صحبت‌کردن ایجاد می‌کند هم برای شناسایی استفاده می‌کند.

 

احراز هویت بیومتریک چه کاربردهایی دارد؟

در محیط‌هایی که کاربر سعی در دسترسی به اطلاعات حساس دارد، فرایند احراز هویت بسیار اهمیت می‌یابد. در این حالت هر سازمان و ارگانی تلاش می‌کند تا با استفاده از بهترین زیرساخت‌های موجود فرایند احراز هویت کاربر را به بیشترین دقت و سرعت برساند. احراز هویت بیومتریک با داشتن دقت بالا در چنین سازمان‌هایی استفاده می‌شود. در قوه قضائی، سازمان‌های نظامی، صنعت گردشگری (پاسپورت‌های الکترونیک) و بیمارستان‌ها از احراز هویت بیومتریک استفاده می‌شود. 

احراز هویت دیجیتال با استفاده از بیومتریک چهره افراد، امنیت و سرعت بسیار بالایی را برای کسب و کارها و کاربران آنها به ارمغان می آورد. در کشور ما، شرکت یوآیدی، به عنوان اولین راهکار احراز هویت دیجیتال با بیومتریک چهره کاربر، با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند تطبیق چهره و تشخیص زنده بودن چهره، فرایند احراز هویت سجام، احراز هویت ثنا و احراز هویت صرافی رمز ارز را با ضریب خطای کمتر از 0.01 انجام می دهد.

اخبار مرتبط
وی با بیان اینکه راه اندازی سامانه یا کانال سوت‌زنی برای مشاوران املاک از دیگر راهکارها برای جلوگیری از تخلف مشاوران املاک برای قرارداد اتباع غیر مجاز است گفت: افراد می توانند در صورتی مشاور املاکی این تخلف را انجام داد موضوع را به متولی رسیدگی اطلاع دهد.
این در حالی است که سازمان بیمه سلامت هیچ ارتباطی با این شرکت‌ها نداشته و این سازمان به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر پایه سلامت کشور، هرگز برای بیمه‌کردن و ارائه خدمات دیگر با افراد از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند؛ لذا، این امر با هدف سودجویی و کلاهبرداری انجام می‌گیرد.
بخش عمده‌ای از اصلاحات در این زمینه پیرامون امنیت شغلی کارگران است که رعیتی فرد، معاون وزیرکار درباره اصلاح قانون کار و پیشنهادات دولت گفته است: قبلاً برای مشاغل غیرمستمر و پروژه‌ای این قانون در دولت قبل مطرح شد که اگر پروژه بیش از چهار سال طول کشید، تا پایان پروژه کار کارگر به صورت دائمی ادامه پیدا کند و در غیر این صورت مشمول مقرری بیمه بیکاری شوند. چون قبلاً کارگران پروژه‌ای مشمول مقرری بیمه بیکاری نبودند. از اسفندماه گذشته کلیه نیروهای پروژه‌ای مشمول این قانون شدند.
ثبت نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش‌وپرورش در راستای اجرای ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و بنا بر مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام ۱۹ هزار و ۱۷۹ نفر مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مشاور تخصصی، ۱۷ بهمن امسال آغاز و مقرر شده بود ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برگزار اما با تغییر زمان آزمون، برگزاری آن به روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ موکول شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها