دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

تفاوت حق بیمه 30 درصدی با 10 درصدی چیست ؟

24 خرداد 1401
تفاوت حق بیمه 30 درصدی با 10 درصدی چیست ؟

به گزارش بانک اول بیمه‌شدگان مشاغل آزاد سه دسته هستند که حق بیمه‌های پرداختی آنان متفاوت است:

انواع بیمه های مشاغل آزاد با درصد حق پرداخت

مشاغل آزاد دسته اول باید 12 درصد بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کنند و 2 درصد نیز توسط دولت پرداخت می‌شود. این گروه به طور کلی 14 درصد حق بیمه می‌پردازند.

مشاغل آزاد دسته دوم باید 14 درصد بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کنند و 2 درصد باقی‌مانده توسط دولت پرداخت می‌شود. مجموع پرداختی در این گروه 16 درصد است.

مشاغل آزاد دسته سوم باید 18 درصد از حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کنند و 2 درصد نیز توسط دولت پرداخت می‌شود تا در مجموع 20 درصد حق بیمه پرداخت شده باشد.

تفاوت بیمه 30 درصدی با 10 درصد

 

به گفته کارشناسان  هیچ فرقی بین تعهدات سازمان و نحوه بازنشستگی و مبلغ و روش محاسبه مستمری وجود ندارد در کارگاههای مشمول کمک دولت 20 درصد سهم کارفرما توسط دولت به سازمان سازمان تامین اجتماعی پرداخت می گردد. لذا فقط برخی از شغلهای خاص از کارگاهها جزو مشاغل سخت و زیان آور است که کارگران باید دقت کنند تا کارفرما این دو مورد را به درستی در لیست حق بیمه درج نماید.

درصد حق پرداخت بیمه های اختیاری 

بیمه شدگان اختیاری  باید 26 درصد حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کنند که پرداخت همه آن به عهده بیمه‌شده است.

بیمه‌شدگان کارگران ساختمانی نیز دارای سه درجه‌بندی هستند که بر اساس آن درصد بیمه تامین اجتماعی متفاوتی را پرداخت خواهند کرد. این سه سطح به شرح زیر هستند:

کارگران ساختمانی دسته اول تنها 1 درصد بیمه تامین اجتماعی را پرداخت می‌کنند و 20 درصد را دولت می‌پردازد. دسته اول در مجموع 21 درصد حق بیمه پرداخت می‌کند.

کارگران ساختمانی دسته دوم 2 درصد بیمه تامین اجتماعی را می‌پردازند و 20 درصد باقی‌مانده حق بیمه را دولت پرداخت می‌کند. این دسته مجموعاً 22 درصد حق بیمه پرداخت خواهد کرد.

کارگران ساختمانی  دسته سوم 3 درصد بیمه تامین اجتماعی را پرداخت می‌کنند و 20 درصد را نیز دولت پرداخت می‌کند تا در مجموع به میزان 23 درصد حق بیمه پرداخت شود.


 

بیمه های رانندگان 

رانندگان درون شهری به همراه رانندگان برون شهری اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و سواری به میزان 13/5 درصد بیمه تامین اجتماعی را پرداخت می‌کنند و 13/5 درصد دیگر را دولت می‌پردازد.

بیمه هنرمندان

هنرمندان و نویسندگان باید 8 درصد بیمه تامین اجتماعی را بپردازند و 10 درصد دیگر را دولت پرداخت می‌کند. کل حق بیمه پرداختی برای این گروه 18 درصد است.

بیمه قالیبافان

قالیبافان نیز به میزان 7 درصد بیمه تامین اجتماعی را باید پرداخت کنند و 20 درصد باقی‌مانده را دولت می‌پردازد.

بیمه سایر حرف و مشاغل

سهم مداحان و خادمان مساجد پرداخت 7 درصد بیمه تامین اجتماعی است و 20 درصد را بنیاد دعبل در خصوص مداحان و کارفرما در مورد خادمان پرداخت می‌کند.

نمایندگی‌های بیمه، بسیجیان، نظام‌پزشکی، نظام‌مهندسی و کارفرمایی هر کدام باید 27 درصد حق بیمه تامین اجتماعی بپردازند.

کمیته امداد دارای سه زیرشاخه است که هر کدام باید به ترتیب 14، 16 و 20 درصد بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کنند که توسط دستگاه اجرایی انجام می‌شود.

زنان سرپرست خانوار بهزیستی نیز دارای سه زیرشاخه هستند که به ترتیب باید 14، 16 و 20 درصد حق بیمه تامین اجتماعی بپردازند. این حق بیمه‌ها توسط دستگاه اجرایی پرداخت می‌شود.


 

 

 

مددجویان بهزیستی مشمول یارانه بهزیستی هم دارای زیرشاخه‌هایی هستند که باید به ترتیب 14، 16 و 20 درصد بیمه تامین اجتماعی پرداخت کنند. پرداخت حق بیمه این گروه‌ها نیز توسط دستگاه اجرایی انجام می‌شود.

حق بیمه پرداختی زنان سرپرست خانوار بهزیستی، مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد توسط دستگاه‌های اجرایی پرداخت می‌شود.

اخبار مرتبط
افرادی که دوره خدمت خود را تمام کرده‌اند، می‌توانند میزان دوره‌ای که به خدمت سربازی مشغول بوده‌اند را به سنوات سابقه بیمه خود اضافه کنند.
دانشجویان در تمام مقاطع دانشگاهی می‌توانند با پرداخت حق بیمه به صورت ماهیانه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند و از خدمات درمانی و بازنشستگی استفاده کنند.
در این اطلاعیه به افراد تحت پوشش خدمت بیمه تکمیلی درمان صندوق بازنشستگی کشوری توصیه شده است که با توجه به عدم ثبت مدارک در سامانه نرم افزاری بیمه، بیمه شدگان، اسناد ۱۴۰۳ را تا مشخص شدن شرکت بیمه برای سال ۱۴۰۳، نزد خود نگهداری کنند.
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها