پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

شرایط دریافت وام 300 میلیون تومانی تعمیر مسکن چیست ؟

24 خرداد 1401
شرایط دریافت وام 300 میلیون تومانی تعمیر مسکن چیست ؟

به گزارش بانک اول بسیاری از بانک‌ها این وام را به متقاضیان ارائه می‌دهند و اخیرا میزان مبلغ جدید وام تعمیر مسکن و شرایط لازم برای دریافت آن بیان شده است. در این گزارش به بیشترین میزان وام تعمیر مسکن و مدارک لازم برای دریافت آن پرداخته شده است

شرایط اولیه برای دریافت وام تعمیر مسکن چیست؟

وام تعمیر مسکن از آن دسته وام‌هایی است که تعریف مشخصی دارد و به اقداماتی چون: تعمیر چاه یا حفر آن، کاشی کاری، لوله کشی و سیستم گرما و سرما، ترمیم سیم کشی معیوب ساختمان، تعمیرات جزئی داخل ساختمان، رنگ و نقاشی و… تعلق می‌گیرد. جزئیات ارائه وام تعمیر مسکن به قوانین بانک عامل بستگی دارد.

 

اما در حالت کلی برای دریافت این وام، متقاضی باید اصل و کپی تمام صفحات سند مالکیت خود و شناسنامه و کارت ملی خود و ضامن‌ها، اصل و رونوشت پایان کار ساختمانی، مدارک مربوط به شغل و درآمد مالک و همچنین کارت پایان خدمت یا گواهی اعزام به خدمت، اشتغال به تحصیل یا هرگونه مدرک نشان دهنده پایان خدمت و معافیت وام گیرنده را به بانک عامل ارائه دهد. در صورتی که کار توسط وکیل انجام می‌شود، ارائه اصل و کپی وکالتنامه نیز ضروری است. همچنین باید فرم درخواست وام توسط فرد متقاضی، مالک یا وام گیرنده، به صورت تکمیل و امضا شده به بانک مورد نظر تحویل داده شود.

 

طبق قانون بانک مرکزی وام گیرندگان برای دریافت هر وامی باید ضامن‌های لازم را داشته باشند. برای مبلغ کم وام تعمیر مسکن، داشتن دو یا سه ضامن رسمی دولت با گواهی کسر از حقوق یا ضامن معتبر دیگر کفایت می‌کند. اما برای مبالغ بیشتر از 50 میلیون تومان حتما باید سند ملکی ارائه شود و این مدرک تا پایان اقساط در رهن بانک بماند.

 

بانک سامان و وام 300 میلیونی آن

طبق اطلاعات وبسایت رسمی بانک سامان، این مجموعه بیشترین میزان وام تعمیر مسکن را به متقاضیان ارائه می‌دهد. در واقع سقف تسهیلات این بانک 300 میلیون تومان است و حداکثر در پنج سال بازپرداخت می‌شود. این بانک معادل ارزش لوازم و مصالح مورد نیاز و حداکثر به اندازه 30 درصد ارزش ملک مورد نظر، تا سقف اعلامی دربسته اعتباری سالیانه بانک از محل مشخص به متقاضیان وام پرداخت می‌کند.

شرایط ذکر شده برای دریافت وام تعمیر مسکن بانک سامان شامل داشتن 18 سال سن مالک ملک، عدم سابقه چک برگشتی با مطالبات غیرجاری در سیستم بانکی کشور و تایید نتیجه ارزیابی و اعتبارسنجی متقاضی توسط این مجموعه است. ضمن اینکه سند مالکیت ملک به عنوان وثیقه در اختیار این بانک قرار می‌گیرد.

متقاضیان دریافت این وام ابتدا از طریق سایت سامانه تسهیلات بانک سامان درخواست خود را ثبت کرده و در صورت داشتن شرایط لازم از بانک، برای آن‌ها پیامک ارسال می‌شود. سپس بقیه مراحل به صورت حضوری از طریق شعبه قابل پیگیری است.

این وام بانک سامان به مشتریانی تعلق می‌گیرد که گردش حساب سه تا شش ماهه داشته باشند. وام مذکور با پشتوانه سپرده، گواهی سپرده، اوراق مشارکت دولتی و اوراق مشارکت بانک مرکزی پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است که این بانک 15 درصد کل مبلغ وام را نگهداری می‌کند و بقیه آن را به وام گیرنده می‌پردازد. میزان سود برای این وام بانک سامان 18 درصد اعلام شده است.

وام تعمیر مسکن بانک سینا

سقف تسهیلات پرداختی وام تعمیر مسکن بانک سینا هم در بین دیگر مجموعه‌های بانکی بیشتر است و به 200 میلیون تومان می‌رسد. ضمانت ضروری برای دریافت این وام سند ملک است. این تسهیلات بانک سینا در قالب عقد مشارکت مدنی و به دو روش تعمیرات کلی و اساسی و تعمیرات جزئی به متقاضیان اعطا می‌شود. در روش تعمیرات کلی، داشتن ملک با سند شش دانگی و به نام متقاضی، همسر یا افراد تحت تکفل، تقسیم مدت مشارکت به 60 مرحله مساوی ماهیانه، داشتن توانایی لازم برای بازپرداخت تدریجی سهم الشرکه بانک با ارائه مدرک و مستندات لازم برای تایید شعبه، شرایط اصلی ارائه این وام است.

در وام تعمیرات جزئی هم با توجه به میزان تسهیلات و توان بازپرداخت متقاضی و وثیقه‌های مورد نظر، مدت مشارکت حداکثر 60 ماه تعیین شده است. در این مورد وام، متقاضی باید توانایی‌های مورد نظر بانک را داشته باشد.

مدارک لازم برای اخذ این وام در بانک سینا مانند دیگر بانک‌ها است. در واقع ملک باید حتما در تملک متقاضی بوده و فرد نباید هیچ گونه سابقه چک برگشتی، بدهی قبلی یا وام تسویه شده داشته باشد. اما ذکر این نکته ضروری است که طبق اعلام قبلی این بانک، برای وام بالای 50 میلیون تومان باید حساب مالیاتی آورده شود و برای وام بالای 20 میلیون به جای ضامن، سند ملک در رهن بانک قرار گیرد. برای وام زیر 20 میلیون تومان هم معرفی دو ضامن رسمی و گواهی کسر از حقوق کافی است.

متقاضیان برای دریافت این وام باید در بانک سینا سپرده گذاری کنند و ضمنا 22.5 درصد از مبلغ آن در بانک مسدود خواهد شد.  سود این وام هم 18 درصد اعلام شده است.

اخبار مرتبط
معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.
تسهیلات خرید لوازم خانگی بانک‌ها بر اساس درخواست مشتری از ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است
گفتنی است، مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرای هریک از بندهای این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.
در این بخشنامه همچنین آمده است: تضمین‌نامه و دستورالعمل اجرایی بند قانونی اشاره شده متعاقباً ارسال خواهد شد. براین اساس، خواهشمند است دستور فرمائید مراتب به نحو مقتضی به واحدهای اجرایی ذی‌ربط ابلاغ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
زهرا هاشم خانی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

پس خونه های روستایی که سند نداره وبا خشت وگل وبلوک ساخته شده چطور میشه وام گرفت

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها