پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

اعلام شرایط جدید بازنشستگی در تامین اجتماعی/ نحوه پرداخت حقوق و دستمزد مشخص شد

24 خرداد 1401
 اعلام شرایط جدید بازنشستگی در تامین اجتماعی/ نحوه پرداخت حقوق و دستمزد مشخص شد

به گزارش بانک اول بر این اساس بازنشستگی عبارت است ازعدم اشتغال بیمه شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی. در این چارچوب بر اساس مقررات ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی،5 شرط برای بازنشستگی وجود دارد:

 

با چند سال سابقه می‌توان بازنشسته شد؟

 

بر اساس مقررات ماده ۷۶ سابقه لازم ۲۰ سال سن آقایان ۶۰ سال و سن خانم‌ها ۵۵ سال.

بر اساس تبصره ۱ ماده ۷۶ سابقه لازم ۳۰ سال سن آقایان ۵۰ سال و سن خانم‌ها ۴۵ سال.

بر اساس تبصره ۳ ماده ۷۶ سابقه لازم ۳۵ سال بدون شرط سنی.

بر اساس تبصره ۴ ماده ۷۶ سابقه لازم ۲۰ سال سن ۴۲ سال فقط برای خانم‌ها و به شرط شمول قانون کار.

بر اساس ماده ۷۸ سابقه لازم ۲۰ سال سن آقایان ۶۵ سال و سن خانم‌ها ۶۰ سال، در صورت درخواست توسط کارفرما.

بر اساس قانون تعیین تکلیف تامین اجتماعی، بیمه‌شدگان با داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه و دارا بودن ۶۰ سال سن برای آقایان و ۵۵ سال سن برای بانوان، در صورت ارائه درخواست می‌توانند بازنشسته شوند.

همچنین اگر سابقه آنان از ۱۰ سال کمتر باشد می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه اعم از حق کارگر و کارفرما و تا رسیدن به سابقه ۱۰ سال، از مستمری بازنشستگی بهره‌مند شوند.

 

ترفند دولت رئیسی برا پرداخت حقوق و دستمزد

احسان سهرابی به تشریح خروجی نشست شورای‌عالی حفاظت فنی در ارتباط با مشاغل سخت و زیان آور پرداخت.

احسان سهرابی (نماینده کارگران در شورای‌عالی حفاظت فنی وزارت کار) در ارتباط با مصوباتِ پانزدهم آذرِ این شورای‌عالی گفت: مصوبه پانزدهم آذر شورای حفاظت فنی در خصوص دادنامه صادر شده توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۱۰۸۰ بود. به موجب دادنامه ۱۰۸۰ مورخه ۱۳۹۹/۰۹/۱۸ که بابت آرای متناقض دیوان عدالت اداری صادر شده است، براساس نص صریح تبصره ۲ ماده ۷۶، شاغلین مشاغل و سخت و زیان‌آور می‌توانند با داشتن ۲۰ سال سابقه کار متوالی یا ۲۵ سال متناوب در مشاغل مذکور بازنشسته شوند؛ این دادنامه فقط شامل مشمولان قانون کار است و بنابراین مستخدمین سازمان تامین اجتماعی از شمول قانون کار و اصلاح تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی خارج و بنابر ارجاع تبصره ۱ ماده۶۴ آیین استخدامی سازمان تامین اجتماعی اصلاحی مصوبه سال ۱۳۹۴ و ماده ۱۱۴ قانون تامین اجتماعی مصوبه سال ۱۳۵۴، از حیث بازنشستگی به سبب اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور، تابع مقررات بخش عمومی و دولتی هستند.

وی افزود: لذا با توجه دادنامه صادره در جلسه ۱۷۲ شورای‌عالی حفاظت و فنی وزارت کار مصوب شد «افرادی که از ابتدا مشمول صندوق تامین اجتماعی بوده و تغییر حقوقی از دولتی به شمول قانون کار داشته‌اند، در صورت طرح و تایید در کمیته‌های استانی تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور، بررسی مشاغل مذکور صرفا در زمان شمولیت قانون کار بر متقاضی موضوعیت دارد و بازه زمانی خارج از شمولیت ذینفع می‌تواند از طریق دستگاه اقدام کند. به این ترتیب، نیروهایی که از شمول قانون کار خارج شده‌اند، در سال‌های اشتغال زیر چتر قانون کار، مشمول دادنامه قرار می‌گیرند./ایلنا

اخبار مرتبط
وی با بیان اینکه راه اندازی سامانه یا کانال سوت‌زنی برای مشاوران املاک از دیگر راهکارها برای جلوگیری از تخلف مشاوران املاک برای قرارداد اتباع غیر مجاز است گفت: افراد می توانند در صورتی مشاور املاکی این تخلف را انجام داد موضوع را به متولی رسیدگی اطلاع دهد.
این در حالی است که سازمان بیمه سلامت هیچ ارتباطی با این شرکت‌ها نداشته و این سازمان به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر پایه سلامت کشور، هرگز برای بیمه‌کردن و ارائه خدمات دیگر با افراد از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند؛ لذا، این امر با هدف سودجویی و کلاهبرداری انجام می‌گیرد.
بخش عمده‌ای از اصلاحات در این زمینه پیرامون امنیت شغلی کارگران است که رعیتی فرد، معاون وزیرکار درباره اصلاح قانون کار و پیشنهادات دولت گفته است: قبلاً برای مشاغل غیرمستمر و پروژه‌ای این قانون در دولت قبل مطرح شد که اگر پروژه بیش از چهار سال طول کشید، تا پایان پروژه کار کارگر به صورت دائمی ادامه پیدا کند و در غیر این صورت مشمول مقرری بیمه بیکاری شوند. چون قبلاً کارگران پروژه‌ای مشمول مقرری بیمه بیکاری نبودند. از اسفندماه گذشته کلیه نیروهای پروژه‌ای مشمول این قانون شدند.
ثبت نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش‌وپرورش در راستای اجرای ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و بنا بر مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام ۱۹ هزار و ۱۷۹ نفر مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مشاور تخصصی، ۱۷ بهمن امسال آغاز و مقرر شده بود ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برگزار اما با تغییر زمان آزمون، برگزاری آن به روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ موکول شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها