پنجشنبه, 20 اردیبهشت 1403 2024,May

برای دریافت وام ازدواج امسال ثبت‌نام کنیم یا سال بعد؟

24 خرداد 1401
برای دریافت وام ازدواج امسال ثبت‌نام کنیم یا سال بعد؟

به گزارش بانک اول اگرچه ممکن است وام ازدواج به اندازه‌ای نباشد که بتواند خرج‌های مربوط به ازدواج را تأمین کند اما به هر حال می‌تواند تا حد زیادی شرایط اولیه زندگی را فراهم کرده و کمک خرج افرادی باشد که به تازگی ازدواج کرده اند.
 

 

مبلغ وام ازدواج تا پایان سال ۹۴ و حتی تا سه ماه ابتدایی سال ۹۵ با وجود افزایش تورم ۴۵ درصدی، تغییر نداشت و تا سه میلیون تومان باقی ماند اما در بودجه سال ۹۵ با پیشنهاد مجلس، مبلغ وام ازدواج به یکباره با رشد سه برابری به ۱۰ میلیون تومان رسید و تا سال ۹۷ هم تغییر نکرد.

سال ۹۶ به دلیل اینکه تعداد زیادی در صف وام ازدواج قرار داشتند، طرحی تحت عنوان طرح ضربتی در شبکه بانکی اجرا شد. در این طرح موانعی همچون کمبود منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها، سختگیری برای اخذ ضامن معتبر، عدم تعیین شعبه متقاضیان گاها به مدت سه ماه تا یکسال و توجه کمتر به استان‌های کم برخوردار به دلیل کمبود منابع تا حدی حل و فصل شد.

از سال ۹۸ مبلغ وام ازدواج افزایش یافت. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال98, 30 میلیون، در سال99, 50 میلیون و در سال ۱۴۰۰ به ۷۰ میلیون تومان رسید. در جزء الحاقی تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، به منظور کاهش سن ازدواج، تسهیلات ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به هر ترتیب، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج هرساله در بودجه پیشنهادی دولت بند مشخص و شفافی به همراه رقم وام ازدواج جوانان پیش بینی می‌شد اما بند مشخص و رقم وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده و دولت اختیار کلی برای تعیین آن در هیات وزیران با هماهنگی دستگاه‌ها را درخواست کرده است. این مسئله گمانه‌زنی‌های زیادی را درباره مبلغ وام ازدواج به وجود آورد؛ حتی عده‌ای گفتند وام ازدواج از لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شده و قرار نیست دیگر وامی به زوج‌های جوان تعلق بگیرد.

حذف وام ازدواج از لایحه بودجه 1401 باعث نگرانی جوان‌ها و خانواده‌هایشان شد اما از آنجایی‌که ماه گذشته مجلس قانونی را با عنوان قانون جوانی جمعیت تصویب کرد و براساس آن امکانات و تسهیلات خاصی را برای ازدواج و فرزندآوری در نظر گرفته بود، احتمالاً در قالب این قانون، مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰۰ میلیون و برای زوج‌های جوان ۱۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

با توجه به احتمال افزایش وام ازدواج در سال ۱۴۰۱، ممکن است برخی از زوج‌های جوان تصمیم بگیرند ثبت نام و دریافت وامشان را به سال آینده موکول کنند اما این را در نظر داشته باشید که از آنجاییکه در پیش‌نویس لایحه بودجه برای تسهیلات ازدواج عدد مشخصی نوشته نشده، این لایحه نیاز به اصلاح دارد. در صورت‌عدم اصلاح این لایحه ممکن است بانک‌ها در اعطای تسهیلات سخت‌گیری کنند و به دلخواه خود مبلغ وام ازدواج را تعیین کنند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای ثبت‌نام و دریافت وام ازدواج تا آخر سال صبر کنید، اگر لایحه بودجه اصلاح و مبلغ مشخصی برای دریافت وام تعیین شد که چه بهتر اگر نه همین امسال برای ثبت‌نام و دریافت وام اقدام کنید.

اخبار مرتبط
افزایش تسهیلات ودیعه مسکن برای خانواده‌های در قالب طرح جوانی جمعیت اگر از سوی بانک ها موافقت شود و بانک ها در پرداخت این تسهیلات همکاری کنند می‌تواند به بازار مسکن کمک کند اما به نظر می رسد که در این بین بانک ها چندان همکاری نمی‌کنند.
ضمن اینکه میزان بهره‌مندی از تسهیلات تبصره ماده 100، سه برابر سال گذشته شده است. براین اساس کسبه تا سقف 18 میلیارد تومان از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف شده‌اند و می‌توانند از تسهیلات تبصره ماده 100 استفاده کنند.
برای دریافت این تسهیلات متقاضی باید ابتدا یک سپرده ویژه طرح اندواخته باز نماید و به مدت ۴ ماه، هر ماهه ۸۰۰ هزارتومان به این حساب واریز نماید. پس از گذشت ۴ ماه، متقاضی می‌تواند درخواست تسهیلات اندوخته بانوان بانک مهر را داشته باشد.
در زمان حاضر با مصوبه شورای پول و اعتبار مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن در تهران 200 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها 150 میلیون تومان، در سایر شهرها 100 میلیون تومان و در روستاها 40 میلیون تومان است. نرخ سود این تسهیلات 18 درصد و دوره بازپرداخت آن 60 ماهه است. از سوی دیگر مطابق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وام 300 میلیون تومانی ودیعه مسکن به‌صورت قرض‌الحسنه به خانوارهای مشمول پرداخت می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها