شنبه, 22 اردیبهشت 1403 2024,May

چرا سن بازنشستگی افزایش یافت ؟

24 خرداد 1401
چرا سن بازنشستگی افزایش یافت ؟

به گزارش بانک اول علی اصغر عنابستانی نماینده مجلس در مورد جزئیات افزایش سن بازنشستگی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در تبصره ۲۰ لایحه بودجه سال آینده به منظور پایدار سازی منابع صندوق‌های بازنشستگی چند تغییر مورد تاکید قرار گرفته است. بر این اساس حداقل و حداکثر بازنشستگی تمام استخدام شوندگان مرد و زن با هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد.

 

 

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: به دو دلیل عمده افزایش سن بازنشستگی مطرح شده است؛ یکی چالش پیش روی صندوق‌های بازنشستگی و دیگری استفاده بهینه از نیروی کار فعال است؛ کشور ما یکی از جوان‌ترین کشورها در خصوص نیروی کار فعال است که متاسفانه از این فرصت به درستی استفاده نکرده است، حدود ۸۰ درصد جمعیت کشور معادل ۳۶ میلیون نفر در سن کار قرار دارند و باید از فرصت‌ها و توانمندی این افراد استفاده کنیم؛ به فرض مثال اگر بانویی در سن کم مشغول به کار در سازمان و نهادی شود طبق برخی از قواعد با ۲۰ الی ۲۵ سال می‌تواند بازنشسته شود به بیانی دیگر یک خانم در سن ۳۸ سالگی بازنشسته می‌شود و این سن در واقع حضور و بلوغ نیروی کار هر کشوری محسوب می‌شود و یا اگر مردی در سن ۵۰ سالگی بازنشسته شود باز نتوانستیم از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: افزایش سن امید به زندگی در کشور نشان می‌دهد که ساختاری برای سرو سامان دادن جمعیت بازنشستگان وجود ندارد و باید در خصوص آن تجدید نظر کنیم، در بسیاری از کشورهای دنیا حداقل سن ارائه خدمات ۳۴ سال عنوان شده است یعنی فرد با ۳۴ سال وارد بازنشستگی می شود. در هیچ کشوری افراد زیر شصت سال بازنشسته نمی‌شوند اما در کشور ما چنین امری ممکن است.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر افزایش ۲ سال به سن بازنشستگی ضرر محسوب نمی‌شود و شخص بازنشسته بر اساس سنواتش حقوق می‌گیرد. قانونی شدن این پیشنهاد برای ساختار کارمندی هم مناسب خواهد بود چرا که دو سال دیگر فرصت کار کردن پیدا می‌کنند.

 

اخبار مرتبط
نرخ فروش این ارز برابر با نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران است که با کارمزد پنج درصد معادل ریالی پرداخت می شود.
میانه حقوق دریافتی در بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ تا حدود ۶ درصد از تورم پیشی گرفت ولی حداقل حقوق کارکنان دولت در این سال دو درصد و حداقل حقوق وزارت کار ۵ درصد از تورم عقب‌تر بوده است
در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر مصوبه دستمزد 1403 مطرح شد و رسانه‌ها از احتمال تغییر مصوبه و افزایش مبلغ کمک هزینه مسکن خبر دادند. این پیش‌فرض‌ها به دنبال این ماجرا مطرح شد که برخی نمایندگان کارگری اعلام کرده بودند به جلسه‌ای به ریاست معاونت روابط کار وزارت کار دعوت شده‌اند. نمایندگان کارگران در شورای عالی کار از احتمال افزایش حق مسکن و افزایش سایر سطوح مزدی سخن می‌گفتند.
علاقه مندان برای آگاهی از برنامه‌ها، رویدادها و طرح‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، می‌توانند به نشانی اینترنتی www.taci.ir و یا صفحات کانون در شبکه‌های اجتماعی به نشانی taci.ir@ مراجعه و یا با شماره تلفن ۶۶۹۰۰۷۷۱-۰۲۱ تا ۴ تماس حاصل کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
محمود حیدری
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام واقعا این رئیس کمیته اشتغال جدی این نظر راداده؟یا شوخی داره،خوب شدی گفت دوسال دیگه فرصت دارند کارکنند ما فکر می‌کردیم دوسال دیگه باید استراحت کنند،بنده خدا بیشتر تفکر کن متوجه تبعات افزایش سن باز نشستگی خواهید شد که جبران پذیر نخواهد بود

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها