ﺳﻪشنبه, 1 خرداد 1403 2024,May

با این روش ها اسکناس تقلبی را بشناسیم

24 خرداد 1401
با این روش ها اسکناس تقلبی را بشناسیم

به گزارش بانک اول جعل اسکناس و چک صنعتی چندصد میلیون دلاری است که سالانه میلیون‌ها اسکناس تقلبی را وارد چرخه معاملات مردم دنیا می‌کند. پس به عنوان شخصی که روزانه در حال معامله هستید، باید بتوانید یک اسکناس اصل را از جعل آن تشخیص دهید. در این مقاله با معرفی چند روش ساده به شما کمک می‌کند بهتر اسکناس‌های تقلبی را شناسایی کنید. اگرچه جاعلین اسکناس دائما در حال توسعه روش‌های خود هستند که تشخیص آنها را سخت تر می‌کند.

اسکناس اصل را بشناسید

پیش از هرچیزی ابتدا اسکناسی که با آن سروکار دارید را بشناسید. هر اسکناسی دارای برچسب‌ها و نشان‌هایی است که اصل بودن آن را نشان می‌دهد. اسکناس‌های چاپ بانک مرکزی ایران از کاغذ بخصوصی است. این کاغذ از الیاف ظریف رنگی قرمز و آبی ساخته شده است. برای هر اسکناس کاغذ متفاوتی استفاده می‌شود. اما به عنوان یک نشانه، اگر اسکناس اصل را در زیر نور فرابنفش بگیرید، مات دیده می‌شود. واترمارک یا همان سایه گذاری در لایه‌های مختلف کاغذ یکی از ایمن‌ترین علائم اسکناس اصل است که به سادگی قابل جعل نیست. اسکناس‌های اصل هرکدام ویژگی‌هایی دارند که مردم به سادگی قادر به تشخیص آن باشند. از جمله‌ی این ویژگی‌ها نخ اسکناس، برجستگی‌ها، جنس اسکناس و شناسه‌های آنهاست:

نخ امنیتی

نخ امنیتی به صورت براق یا نامرئی درون اسکناس تعبیه می‌شود. تقریبا همه‌ی ما از این ویژگی اسکناس‌های اصل آگاهیم. اگر کمی دقت کنید، متوجه یک کد روی این نوار خواهید شد. چیزی که اصل بودن اسکناس شما را اثبات می‌کند.

«هر کشوری برای چاپ واحد پولی خود قوانین خاصی را در نظر می‌گیرد و طبق این اصول از روش‌هایی برای ایمن کردن اسکناس‌ استفاده می‌کند. واترمارک‌ها، چاپ‌های سه بعدی، استفاده از پلاستیک ساختار کاغذ بخشی از این روش‌های امنیتی است. برخی کشورهای مطرح دنیا همچون کانادا از پلاستیک در ساختار اسکناس‌های خود استفاده می‌کنند.»

 

با لمس کردن بشناسید

همانطور که در قسمت قبل بیان شد، اسکناس‌های اصل را از الیاف کاغذی متفاوتی می‌سازند. پس طبیعتا باید با لمس کردن تفاوت کاغذ را تشخیص دهید. اسکناس را غالبا از الیاف پنبه، پارچه یا نوعی پلاستیک می‌سازند. در حالی که اسکناس تقلبی از الیاف چوب درخت تهیه می‌شود. به برجستگی‌های روی اسکناس اصل دقت کنید. جعل برجستگی کناره‌ها ،نوار امنیتی، واترمارک‌ها و نشان بانکی کار بسیار سختی است. در صورت امکان اسکناس را با یک نمونه‌ی اصلی مقایسه کنید تا بهتر تفاوت‌ها را درک کنید.

بازرسی چشمی اسکناس تقلبی و اصل

اگر تیزبین و دقیق باشید، با یک نگاه اصل یا تقلبی بودن اسکناس‌ را متوجه می‌شوید. تجهیزات و پروسه‌ی چاپ اسکناس اصل بسیار گرانقیمت هستند. در حالی که اسکناس تقلبی با با تجهیزات ارزان و بی کیفیت جعل می‌شود. پس اگر کمی دقیق تر نگاه کنید، متوجه اختلاف‌های زیادی بین جنس اصل و جعلی آن می‌شوید. بیشتر دنبال خطوط تار، پخش رنگ و جزئیات ریزتری باشید که در اسکناس تقلبی حتما به چشم می‌خورد. در اسکناس اصل از الیاف قرمز و آبی برای ساخت کاغذ آن استفاده شده است. اسکناس جعلی سعی می‌کند همزمان دو رنگ آبی و قرمز را روی کاغذ چاپ کند که طبیعتا خطاهای جزئی روی آن ایجاد می‌شود.

 استفاده از دستگاه تست اسکناس

دتکتور اسکناس اصل یا آشکارساز دستگاهی است که معمولا در صرافی‌ها، گالری طلا و فروشگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه با تاباندن نور uv به سطح اسکناس، اصل یا تقلبی بودنش را مشخص می‌کند. قلم‌های ویژه تست جعل هم می‌تواند نشان دهد که کاغذ چاپی اصل نیست. جوهر این قلم‌ها حاوی ید است که در تماس با کاغذ معمولی رنگ آن را تغییر می‌دهد. جوهر حاوی ید آسیبی به کاغذ اصل وارد نمی‌کند. اما کاغذ ساخته شده از خمیر چوب درخت در تماس با ید تیره شده و می‌سوزد.


با اسکناس تقلبی چه کنیم؟

چک و اسکناس تقلبی همیشه ضرر است. چه برای شما و چه برای شخصی دیگر. پس اگر این اوراق بی‌ارزش به دستتان رسید، اولین کاری که باید انجام دهید، اطلاع به مراکز مربوطه است. منصفانه نیست این اسکناس‌ها را به فرد دیگری بدهید. شما هم در متوقف کردن چرخه‌ی انتقال این پول‌ها سهیم باشید و آنها را با دیگران مبادله نکنید. اسکناس‌های تقلبی هر ساله میلیون‌ها دلار به اقتصاد کشورها خسارت وارد می‌کنند و جیب جاعلان را پرتر می‌کنند. شما ممکن است هرگز یک اسکناس تقلبی را ندیده باشید. اما اگر به ویژگی‌های اسکناس‌های اصل عادت کرده باشید، می‌توانید جنس تقلبی را بشناسید. نکته‌ی آخر، حتما ویژگی‌های شخصی که اسکناس تقلبی به شما داده را با پلیس در میان بگذارید.

 

اخبار مرتبط
مرکز ارتباط با مشتریان بانک‌ها را می‌توان دروازه‌ای برای تعامل و ارائه خدمات به مشتریان در زمینه‌های مختلف بانکی دانست. این مراکز با بهره‌گیری از کارشناسان و کانال‌های ارتباطی مختلف، به مشتریان در موارد بسیاری مانند مسدود کردن کارت بانکی، نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی و تمدید کارت بانکی غیر حضوری کمک می‌کنند.
شورای نگهبان برای انتخاب خانه های خالی کشور شروطی را اعمال نموده است از این شروط می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
جلسه سران قوا برگزار و هشتم تیرماه به عنوان روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم تعیین شد.
با توجه به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ هشتم تیرماه، برگزاری آزمون سراسری به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری به روزهای ۲۱ و ۲۲ تیرماه سال ۱۴۰۳ موکول شد. جزئیات آزمون مذکور متعاقباً اعلام خواهد شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها