پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1403 2024,May

۲۵ روز تا اجرای صدور مجوز‌های الکترونیکی کسب و کار

24 خرداد 1401
 ۲۵ روز تا اجرای صدور مجوز‌های الکترونیکی کسب و کار

به گزارش بانک اول بر اساس مصوبه هیئت مقررات زدایی و تسهیل مجوز‌های کسب و کار و دستور وزیر اقتصاد همه دستگاه‌های مرجع صدور مجوز‌های کسب و کار از ۱۸ اسفند باید صدور مجوز‌ها را به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام دهند.

بر این اساس همه مراجع صدور مجوز کسب و کار و دستگاه‌ها باید مدارک مورد نیاز کسب و کار‌ها را در سامانه ملی مجوز‌های کشور (g۴b.ir) بار گذاری کنند.

 

طبق ماده ۷ قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴، همه دستگاه‌هایی که مجوز صادر می‌کنند باید مدارک و شرایط صدور مجوز را در درگاه ملی و تخصصی خود بگذارند و مردم به صورت الکترونیکی مدارک را ارسال و سپس مجوز را دریافت کنند.

تکلیف قانونی دستگاه‌های اجرایی درباره مجوز‌های کسب وکار
(چکیده احکام ماده ۷ قانون اصل ۴۴ اصلاحی بهمن ۹۹)

۱. شرایط و مدارک، زمان، مرجع و هزینه صدور مجوز همه کسب وکار‌ها باید صریح و شفاف شود و در "درگاه ملی مجوزها" (متعلق به وزارت اقتصاد) در معرض دید عموم قرارگیرد.
۲. هر صادرکننده مجوز کسب وکار، باید شرایط و مدارک، زمان و هزینه صدور مجوز کسب وکارهایش را عینا مطابق آنچه درگاه ملی مجوز‌ها ثبت شده، در درگاه تخصصی مجوز‌های خود قراردهد.
۳. هیچ دستگاه اجرایی حق ندارد برای صدور مجوز، از متقاضیان ثبت نام کند بلکه باید از متقاضیان ثبت نام و ارجاع شده از درگاه ملی مجوزها، مدارک مصرح در درگاه ملی را دریافت و برای آن‌ها مجوز صادرکند.
۴. هیچ دستگاه اجرایی حق ندارد برای صدور مجوز، از متقاضیان پوشه و مدرک کاغذی دریافت کند دریافت مدارک و صدور مجوز باید بصورت الکترونیکی و غیرحضوری صادرکند.
۵. هر مجوز کسب وکار باید بر اساس دستورالعمل وزارت اقتصاد و بصورت کاملا الکترونیکی و غیرحضوری صادر و واجد یک شناسه یکتا باشد.
۶. گرفتن استعلام از سایر دستگاه‌ها به عهده دستگاه اصلی صادرکننده مجوز است. دستگاه صادرکننده هر مجوز باید مدارک لازم برای اخذ هر استعلام را مانند مدارک دیگر مدارک لازم در درگاه تخصصی خود از متقاضی دریافت و مجوز را در زمان معین (شامل زمان اخذ استعلامها) صادرکند.
۷. وزارت اقتصاد باید شرایط و مدارک صدور مجوز همه کسب وکار‌ها را به حدی شفاف و سهل کند که حتی المقدور شروع کسب وکار ثبت محور شود و مجوز‌های کسب وکار‌ها آنی صادرشود.
۹. از ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ افعال زیر توسط دستگاه‌های اجرایی جرم است و مجازات (زندان) دارد:

 

-دریافت فیزیکی مدارک از متقاضیان مجوز کسب وکار
-تحویل اوراق به متقاضی مجوز برای گرفتن پاسخ استعلام از دیگر دستگاه‌ها (آب، برق و...)
-اعلام یا تعیین شرطی برای صدور مجوز که در درگاه ملی مجوز‌ها ثبت نشده
- اخذ مدرک و هزینه از متقاضی کسب وکار اضافه بر آنچه در درگاه ملی ثبت شده
-صادرنکردن مجوز طی مدت معین شده در درگاه ملی مجوز‌های کسب وکار
-ثبت نام از متقاضی مجوز در درگاه تخصصی برای صدور مجوز کسب وکار

صداوسیما

اخبار مرتبط
در لایحه جدید دولت، تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار به این شکل اصلاح شده که در کلیه مشاغل – چه مستمر و چه غیرمستمر- حداکثر مدت قرارداد موقت ۵ سال است و بعد از ۵ سال اگر کارگر همچنان در آن شغل که فرقی نمی‌کند مستمر باشد یا غیرمستمر، اشتغال داشته باشد، قرارداد او به قرارداد کار دائم تبدیل می‌شود. طبیعی‌ست که بازهم اگر کارگاه تعطیل شود یا کار خاتمه یابد، قرارداد قابل خاتمه یافتن است.
وی در ادامه توضیح داد: اصل قضیه این بود که ما برای برقراری ارتباطات بیشتر با دنیا و تحقیقاتی که کارشناسان امر انجام دادند، به این نتیجه رسیدیم که تعطیلی شنبه از نظر اقتصادی برای کشور مفیدتر خواهد بود تا تعطیلی پنجشنبه. این نماینده مجلس مطرح کرد: براساس آن چیزی که امروز تصویب شد از یکشنبه تا آخر وقت پنجشنبه ساعت کاری محسوب می‌شود. جمعه که مراسم دینی برگزار می‌شود، مانند نماز جمعه و شنبه هم روز استراحت خواهد بود.
درسال ۲۰۲۱ گجت ایرتگ به دنیا معرفی شده و سریعا در میان کاربران محبوب شد. تا جایی که افراد آن را به کلید، چمدان یا حتی ماشین خود متصل کرده و با بهره‌گیری از شبکه جهانی دستگاه‌های اپل و سیگنال‌های بلوتوثی برای یافتن مکان شیء موردنظر خود استفاده می کردند و البته برخی نیز از این ایرتگ‌ها برای تعقیب غیرمجاز افراد بهره بردند. پس از آن شرکت‌هایی مثل موتورولا نیز ردیاب‌های بلوتوثی خود را ساخته‌اند.
در پی سخنان رئیس قوه قضاییه در رابطه با مشکلات ناشی از مسدودسازی کد ملی افراد و مأموریت رئیس عدلیه به معاون اول قوه قضاییه در این زمینه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، معاون اول قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌ای، کلیه مراجع قضایی را از انسداد کد ملی متهم و محکوم، منع کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها