ﺳﻪشنبه, 11 اردیبهشت 1403 2024,April

سفته الکترونیکی چیست؟ و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟

24 خرداد 1401
سفته الکترونیکی چیست؟ و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟

به گزارش بانک اول بیشترین کاربرد سفته الکترونیکی برای ضمانت دریافت وام و تسهیلات است. اما در موقعیت‌های دیگری هم کاربرد دارد. به عنوان مثال، سفته دیجیتال ممکن است برای تضمین کردن تعهد بین دو نفر رد و بدل شود. همچنین، سفته دیجیتال در جایگاه تعهد کاری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، برخی از شرکت‌ها و صاحبان کار برای تضمین و تعهد کاری از کارمندان خود سفته دریافت می‌کنند. در حقیقت، کاربرد سفته الکترونیکی شبیه به سفته‌های کاغذی در گذشته است که بین افراد تبادل می‌شدند.

چرا از سفته الکترونیک استفاده کنیم؟

در حال حاضر بانک ها، سفته‌های فیزیکی را ارائه می دهند. این در حالی است که اکثر استفاده کنندگان از سفته های کاغذی با چالش محدودیت برگه های سفته روبرو هستند. به طور مثال، سفته‌ها در اعداد رندی مثل ۵ میلیون تومان، ۱۰میلیون تومان و یا ۲۰ میلیون تومان از رایج ترین ارقام سفته کاغذی هستنند. متقاضیانی که عدد رندی لازم دارند، همواره یک چالش بزرگ است که باید تعداد برگ سفته‌ها را بیشتر از مقدار موردنیاز خریداری کنند. اما با وجود سفته الکترونیک، شما دقیقا به همان اندازه مبلغی که نیاز دارید، می‌توانید آن را در وجه فرد و یا سازمان مربوطه سفته صادر کنید.

علاوه براین، دریافت سفته به صورت الکترونیک نسبت به سفته‌های کاغذی امکان خطر جعلی بودن را کاهش می‌دهد. همچنین، امکان پرداخت مبلغی بیشتر بابت هر برگ سفته را به حداقل می‌رساند. در ضمن، در روش غیرحضوری در هر مکان و هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید نسبت به دریافت سفته اقدام کنید.

برای خرید سفته الکترونیکی چه مدارکی نیاز است؟

مدارک مورد نیاز برای تهیه و خرید سفته، همان مدارک شخصی افراد هستند. این مدارک و اطلاعات شامل کد ملی، شماره موبایل، شماره حساب، مبلغ، تاریخ سررسید و عنوان بانک عامل می‌شوند. با ارائه این مشخصات و پرداخت هزینه، سفته‌ در خواست شده شما، صادر خواهد شد.

امروزه با الکترونیکی شدن سفته، تنها کافی است که فایل pdf سفته الکترونیکی را به همراه کد ملی خود و شناسه معتبر خزانه داری کل کشور به شخص گیرنده ارائه داد. این نکته را در خاطر داشته باشید. که اگر زمانی pdf یا حتی شماره شناسه سفته را گم کردید، باز هم سفته شما از طریق کد ملی‌تان قابل پیگیری است.

الکترونیکی شدن سفته چه مزایایی دارد؟

  • الکترونیکی شدن سفته از مزایای قابل توجهی برخوردار است که صرفه جویی در زمان و هزینه از واضح‌ترینِ آن‌هاست.
  • دریافت سفته الکترونیکی با سرعت بالاتری همراه است. به طوری که پس از ثبت درخواست، فورا سفته صادر خواهد شد.
  • خرید اینترنتی سفته الکترونیکی از امنیت بیشتری برخوردار است. این سفته‌ها با یک شناسه یکتا قابل شناسایی هستند که مورد تایید کلیه بانک ها است. به همین دلیل است که ریسک جعلی بودن در صورت تهیه سفته از مبادی غیررسمی را به هیچ عنوان ندارد.
  • امکان دریافت و خرید سفته دیجیتالی بسیار ساده‌تر از خرید سفته کاغذی است.

نحوه پشت نویسی سفته الکترونیکی (ظهرنویسی) بابت ضمانت چگونه است؟

همان‌طور که برای دریافت چک لازم است که آن را پشت نویسی کنیم، سفته‌ها هم برای انتقال تعهدات به فرد دیگری به پشت نویسی نیاز دارند تا ظهرنویسی شوند. تنها تفاوت پشت نویسی چک و سفته در این است که سفته را دارنده آن امضا و تایید می‌کند. در مقابل، چک را گیرنده آن امضا می‌کند. این پشت نویسی در سفته با عنوان «ظهرنویسی» شناخته می‌شود.

امکان اشتباه و خط خوردگی در پشت نویسی سفته الکترونیکی وجود ندارد.

هزینه سفته الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

قیمت سفته در سال ۱۴۰۰ تغییر نکرده و همان مبلغ قدیمی است. این نکته را هم اضافه کنیم که قیمت سفته سنتی و کاغذی، تفاوتی با قیمت سفته الکترونیکی ندارد. تنها فرقی که در این میان به وجود آمده، انجام تمامی امور دریافت سفته به صورت کاملا مجازی و اینترنتی است. شما موظف هستید بابت هر یک میلیون تومان سفته‌ الکترونیکی که از بانک دریافت می‌کنید، مبلغ ۵۰۰ تومان پرداخت کنید.

به عنوان مثال، اگر کسی قصد دریافت ۲۰ میلیون سفته دیجیتالی را داشته باشد، می‌تواند دو برگه سفته ۱۰ میلیون تومانی یا چهار برگه سفته ۵ میلیون تومانی را دریافت کند. این ۵۰۰ تومان، نیم هزارم مبلغ اسمی سفته‌هایی است که دریافت کرده‌اید. شخصی که ۲۰ میلیون تومان سفته دریافت کرده، ۱۰.۰۰۰ هزار تومان بابت سفته‌‌ها پرداخت خواهد کرد. این مبلغ به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز خواهد شد.

جدول نرخ فروش سفته اینترنتی

در جدول زیر می توانید نرخ سفته اینترنتی با مبالغ مختلف را مشاهده نمایید:

 نرخ فروش سفته مبلغ اسمی سفته
۵۰۰ تومان  ۱ میلیون تومان 
۲۵۰۰ تومان  ۵ میلیون تومان 
۵۰۰۰ تومان  ۱۰ میلیون تومان 
۱۰.۰۰۰ تومان  ۲۰ میلیون تومان 
۲۵.۰۰۰ تومان ۵۰ میلیون تومان 
۵۰.۰۰۰ تومان  ۱۰۰ میلیون تومان 

محاسبه آنلاین قیمت سفته

محاسبه نرخ سفته بسیار آسان است و نیازی به سیستم محاسبه آنلاین قیمت سفته نخواهید داشت. مطابق جدول فوق فقط کافی است مبلغ مورد نظر خود را (بر حسب میلیون تومان) در مبلغ ۵۰۰ تومان ضرب نمایید.

مدت زمان دریافت سفته الکترونیکی چقدر است؟

برای دریافت سفته به صورت سنتی و کاغذی علاوه بر این که لازم است، به صورت حضوری به بانک مراجعه کنید؛ مجبور خواهید بود چند ساعتی را منتظر صدور و دریافت سفته بمانید. اما اگر خرید سفته الکترونیکی را انتخاب کنید، راه هموارتری را پیش رو خواهید داشت. .

ضمانت سفته الکترونیکی

امکان دارد کسی که خواهان سفته از شما است، درخواست یک ضامن هم داشته باشد. ضامنی که پشت سفته را برای شما امضا کرده و متعهد بودن شما را تضمین کند. در این موقعیت، شما موظف خواهید بود که در بخش ضمانت سفته، ضامن شما بایستی خود ابتدا احراز هویت کرده سپس گواهی امضای دیجیتال خود را ثبت نماید سپس با در دست داشتن مشخصات سفته ای که شما صادر کردید که شامل شماره یکتا سفته و کد ملی صادر کننده آن است، می‌توانید سفته مورد نظر را ضمانت نمایید. به غیر از موارد گفته شده، احتیاجی به پر کردن باقی فیلدها نیست.

مورد دیگر این است که نیازی نیست تا ضامن شما، ویژگی‌های خاصی مثل کارمند بودن داشته باشد. یک فرد حقیقی معمولی هم می‌تواند به عنوان ضامن پشت سفته شما را امضا کند. برای مثال، یک فرد حقیقی با مشخصات واضح و کامل.

تسویه سفته الکترونیکی

تسویه سفته الکترونیکی زمانی انجام می‌شود که مثلا شما بخواهید مبلغ ۱۰ میلیون تومان از ۲۰میلیونی که بابتش سفته را داده‌اید، تسویه کنید. در این موقعیت ۱۰ میلیون تومان یا هر مبلغ دیگری که مد نظر دارید را تسویه کرده و صاحب اصلی خود باز می‌گردانید. برای این کار کد شناسه مربوط به سفته را وارد کادر مربوطه کرده و مبلغ واریزی خود را ثبت می‌کنید. مبلغ پرداخت شده به عنوان هزینه تسویه شده در دیتابیس ثبت خواهد شد و نیازی نیست بابت آن نگران باشید. در مقابل، لازم است تا تایید شخص گیرنده را هم دریافت کنید.

واخواست سفته

اگر زمانی شخصی که سفته ارائه داده، نتواند مبلغ مورد توافق را برگرداند؛ تعهد او زیر سوال خواهد رفت. در این شرایط، دریافت کننده سفته این حق را خواهد داشت که جهت برگشت زدن سفته‌ ها اقدام کند.

واخواست همان زمانی است که بین طرفین، برای برگرداندن پول به توافق رسیده است.

واخواست همان زمانی است که بین طرفین، در ابتدا توافق شده است. ولی در زمان مقرر صادر کننده سفته تعهدات خود را انجام نمی‌دهد. لذا فرد گیرنده سفته می‌تواند با داشتن شناسه خزانه داری کل کشور و کد ملی صادر کننده سفته با مراحعه به مراکز قضایی نسبت به واخواست سفته اقدام کند.

اخبار مرتبط
پژمان فر همچنین گفت: در بخش دوم جلسه مقرر شد اقدامات لازم برای الزام افراد به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان برای صدور دسته چک از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد. سازمان ثبت احوال نیز مکلف شد اقدامات اولیه برای ارائه خدمات چهارگانه خود یعنی تولد ،ازدواج، طلاق و وفات از طریق تعیین محل اقامت توسط سامانه املاک انجام دهد.
چک عادی به چکی گفته می‌شود که اشخاص، عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر کرده و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد. گیرنده وجه چک ممکـن است خود صادرکننده یا حامل چک بوده و یا این که چک در وجه شـخص معـین و یا بـه حواله کرد آن شخص صادر شده باشد، این چک‌ها به دو دسته چک‌های وصولی و برگشتی تقسیم می‌شود.
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها