پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

اشتباه عجیب در پرداخت یارانه ۲۲ بهمن؟

24 خرداد 1401
اشتباه عجیب در پرداخت یارانه ۲۲ بهمن؟

به گزاربانک اول به نقل از تسنیم، براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، اطلاعات دهک‌بندی‌ها تماماً در اختیار وزارت تعاون است. در واقع لیست آماده شده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی توسط سازمان هدفمندی‌سازی یارانه‌ها دریافت و براساس آن اقدام می‌شود.

در مورد یارانه معیشتی که در روز ۲۲ بهمن ماه پرداخت شد نیز یکی از دفاتر وزارت تعاون لیستی را توسط وزیر تعاون به رئیس جمهور ارائه کردند و این یارانه به ۳۲ میلیون نفر تعلق گرفت. سازمان هدفمندسازی صرفا مجری پرداخت این یارانه‌ها بوده است.

گفتنی است، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نمی‌تواند نفر به نفر افراد را بررسی کند در نتیجه بررسی اعتراضات نسبت به دریافت یا عدم دریافت یارانه نیز به عهده وزارت تعاون قرار دارد. براساس همان لیستی که وزارت تعاون می‌دهد سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نسبت به واردن کردن اطلاعات به سیستم و ارجاء آنها به بانک‌ها اقدام می‌کند.

منابع اطلاعاتی جهت این به روزرسانی شامل حساب‌های بانکی، سامانه‌های املاک و خودرو و همچنین درآمدهای افراد می‌شود. اطلاعات یارانه‌ای که ۲۲ بهمن‌ پرداخت شد، براساس داده‌هایی بوده که در گذشته وزارت تعاون در اختیار داشته است و بحث اطلاعات افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز در این زمینه نقش داشته است.

با وجو تمام ابهامات موجود در خصوص دهک‌بندی‌ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کوچکترین پاسخگویی در این زمینه نداشته است. به نظر می‌رسد که مدت‌ها از آخرین به روزرسانی دهک‌بندی‌ها گذشته و همچنین معیارهای مشخصی نیز در این زمینه وجود ندارد.

از همین جهت ضروری است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به شفاف‌سازی این موارد اقدام کند و پاسخگوی افکار عمومی باشد.

اخبار مرتبط
طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، یارانه نقدی در سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند و به میزان فعلی، به مردم پرداخت خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی هم در این دیدار گفت: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید. با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید. در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد. گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید.
سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا طرح فجرانه ادامه خواهد داشت، گفت: برای ادامه پرداخت جایزه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیکی (طرح فجرانه) موضوع در حال پیگیری و بررسی است. به زودی نتیجه اعلام می‌شود.
طرح پرداخت یارانه معیشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (یسنا) که تاکنون فقط برای دهک اول درآمدی در ۸ استان اجرا می‌شد، از دیروز به‌صورت کشوری اجرا شده و حالا تمام مادران واجد شرایط این طرح در همه استان‌ها و در سه دهک کم‌درآمد، این اعتبار را دریافت می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها