یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

نحوه فروش سهام عدالت چگونه است؟ چگونه با سهام عدالت وام بگیریم؟

24 خرداد 1401
نحوه فروش سهام عدالت چگونه است؟ چگونه با سهام عدالت وام بگیریم؟

به گزارش بانک اول سهام عدالت در واقع یک نوع یارانه دولت به اقشار کم درآمد جامعه می‌باشد که طی آن سهام بعضی از شرکت‌های دولتی به مردم واگذار می‌شود. این طرح در دولت نهم ارایه و تصویب شده است و هدف آن بهبود شرایط معیشت افراد کم درآمد جامعه می‌باشد.

سهام عدالت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

  • مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی
  • روستاییان و عشایر
  • کارگران فصلی ساختمانی
  • گروه سایر اقشار: گروه‌های کم‌جمعیت مانند خبرنگاران، زنان سرپرست خانوار، طلاب، خادمان مساجد
  • گروه کارمندان و بازنشستگان دولتی، دستگاه‌های عمومی و بازنشستگان کشوری و لشکری هستند.

 

ارزش سهام عدالت چه قدر است؟

۱۲ سال پیش، زمانی که سهام عدالت مشمولان توزیع شده است برای تمام افراد سهام یک میلیون تومانی در نظر گرفته شده و برای مثال یک خانواده ۵ نفره سهامی به ارزش ۵ میلیون تومان دارند. قرار بر این بود که ثمن سهام عدالت از سود سهام از دارندگان سهام عدالت کسر شود اما با گذر زمان سود سهام جوابگوی میزان بدهی سهامداران بوده است و در نتیجه از ارزش سهام برخی از افراد کاسته شده است.
در حال حاضر افراد سهام‌های مختلف به ارزش ۴۹۲ هزارتومان، ۵۳۲ هزارتومان و سهام عدالت یک میلیون تومانی دارند.
اگر می‌خداهید بدانید ارزش سهام عدالت شما چه قدر است به سامانه سجام مراجعه به آدرس اینترنتی https://www.samanese.ir/ مراجعه نمایید.

 

ثبت نام سهام عدالت چگونه است؟

اگر جزء دهک‌های پایین جامعه هستید و در ۱۲ سال گذشته موفق به ثبت نام سهام عدالت نشده‌اید باید بدانید که در سال ۱۴۰۰طرح ثبت نام مجدد سهام عدالت ویژه اقشار کم در آمد و ضعیف جامعه، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و کودکان در مجلس تصویب شده است و به زودی اجرایی می‌شود. در حال حاضر امکان ثبت نام سهام عدالت برای شما وجود ندارد اما به زودی این امکان فراهم خواهد شد

 

آزادسازی سهام عدالت به چه معنا است؟

آزادسازی سهام عدالت یعنی می‌توانیداختیار مدیریت سهام عدالت را خودتان به عهده بگیرید و امکان فروش سهام عدالت خود را دارید! تا قبل از سال ۹۹ سازمان خصوصی سازی مسئولیت مدیریت و ساماندهی سهام عدالت مشمولان را به عهده داشت و در حال حاضر هر فرد تعیین می‌کند که خود با سهام عدالتی که دارد در بورس فعالیت کند یا مدیریت آن را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بسپارد.
آزادسازی سهام عدالت به دو روش صورت می‌گیرد:

روش آزادسازی مستقیم: در این روش باید کدبورسی دریافت کنید و اختیار مدیریت سهام را خودتان به عهده بگیرید. اگر آگاهی و مهارت کامل را در مدیریت سبد سهام دارید از این روش استفاده کنید.

روش آزادسازی غیر مستقیم: همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد در روش آزادسازی غیر مستقیم سهام عدالت، مدیریت سهام به شرکت‌‎های سرمایه‌گذاری استانی(ETF) واگذار می‌شود.

 

نحوه فروش سهام عدالت چگونه است؟

کلیه دارندگان سهام عدالت که روش آزادسازی مستقیم را انتخاب کرده اند می‌توانند طی سه مرحله هر مرحله فقط ۳۰ درصد از سهام خود را از دو روش(۱.فروش توسط بانک‌ها طریق بانکی که شماره شبای آن را در سامانه سجام ثبت کرده اند ۲. فروش توسط کارگذاری‌های بورس ) اقدام نمایند.

در صورتی که روش آزادسازی غیرمستقیم را برای سهام خود در نظر گرفته‌اید و قصد فروش سهام عدالت را دارید می‌توانید به سامانه سجام( لینک آن در ابتدای مقاله موجود است) مراجعه کرده و کدبورسی دریافت نمایید.

قیمت فروش سهام عدالت چه قدر است؟

در حال حاضر طبق آخرین استعلام  از کارگزاری بورس در تاریخ ۵ اسفند ۱۴۰۰ سهام عدالت به قیمت‌های زیر خرید و فروش می‌شود:

ارزش سهام عدالت ۴۹۲ هزارتومانی ۱۱ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان
ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزارتومانی ۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان
ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی ۲۲ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان

سود سهام عدالت چه قدر است؟

تا کنون سه مرحله سود به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شده است و در هفته سوم اسفند ۱۴۰۰ سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ به حساب سهامداران پرداخت خواهد شد. همچنین افرادی که سود سال ۱۳۹۸ را در سال گذشته دریافت نکرده‌اند می‌توانند شماره شبای حساب خود را در سامانه سجام وارد کنند تا سود سال ۹۸ و ۹۹ بصورت همزمان در اسفند ۱۴۰۰ به حساب ایشان واریز شود.

مبلغ سود سهام عدالت که در اسفند ۱۴۰۰ واریز خواهد شد به شرح زیر می‌باشد:

سود سهام عدالت ۴۹۲ هزارتومانی حدود ۴۰۰ هزارتومان
سود سهام عدالت ۵۳۲ هزارتومانی حدود ۵۵۰ هزارتومان
سود سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود یک میلیون تومان

 

وام سهام عدالت

اگر سهام عدالت دارید و هیچ میزان از سهم عدالت خود را نفروخته‌اید می‌توانید تاسقف ۷ میلیون تومان وام در قالب کارت اعتباری دریافت نمایید.
جهت دریافت سهام عدالت باید از طریق سامانه سجام احراز هویت شده و سپس در یکی از دو بانک‌های ملی و تجارت افتتاح حساب نمایید. پس از افتتاح حساب می‌توانید از طریق برنامه‌های موبایلی بانک ملی و تجارت درخواست وام سهام عدالت خود را ثبت کنید.

اگر بعد از یک ماه از دریافت وام، قصد تسویه وام خود را داشته باشید وام با سود صفر درصد برای شما محاسبه می‌شود در غیر این صورت باید وام سهام عدالت را با بازپرداخت سه ساله و سود ۱۸ درصد تسویه نمایید.

اخبار مرتبط
سهامدارانی که تقاضای فروش سهام خود را در سال گذشته نداده‌اند و در میزان سود دریافتی خود مغایرت مشاهده می‌کنند، می‌توانند از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پیگیری کنند. باید در نظر داشته باشند که واریز سود سهام عدالت به صورت خودکار و بدون نیاز به اقدام از سوی سهامداران انجام می‌شود. ضمنا مرکز تماس ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران است. و در نهایت اینکه برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ سایتی مراجعه نکنید و مراقب کلاهبرداری‌ها باشید.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.
سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها