دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

یارانه کدام گروه‌ها غیرقابل حذف است؟

24 خرداد 1401
یارانه کدام گروه‌ها غیرقابل حذف است؟

به گزارش بانک اول نمایندگان مجلس مصوب کردند که: مطابق با بند (ب) تبصره ۱۴ بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه (۳) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص‌ها و اطلاعات و داده‌های متقن و ثبتی قابل اتکا نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌گیرد.

یارانه کدام گروه‌ها غیرقابل حذف است؟

هر چند پیش از این معیارهایی برای حذف یارانه پردرآمدها از سوی وزارت تعاون، کار ر فاه اجتماعی اعلام شد و دارا بودن همزمان واحد مسکونی و خودرو ، دارا بودن بیش از یک واحد مسکونی، سفر خارجی و ... معیارهایی برای حذف از این فهرست اعلام شد اما هنوز مشخص نیست دولت سیزدهم در اولین گام چه تعریفی را در این حوزه ارائه خواهد داد.

 بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته سه گروه زنان سرپرست خانوار، افرادی که تحت‌پوشش نهادهای حمایتی نظیر سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند و افرادی که فاقد درآمد ثابت و شغل ثابت هستند مشمولان قطعی دریافت یارانه خواهند بود.

 در مورد اخیر یعنی کسانی که فاقد درآمد ثابت و شغل ثابت هستند، مساله تداوم پرداخت با توجه به دارایی‌ها و گردش حساب بانکی آنها مد نظر قرار خواهد گرفت.

 باید دید دولت در دومین سال حضور خود تا چه میزان برای حذف یارانه‌ها عزمش را جزم می کند را که پیش از این وعده‌هایی درباره افزایش یارانه و ترمیم قدرت خرید داده شده بود.

اخبار مرتبط
طرح پرداخت یارانه معیشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (یسنا) که تاکنون فقط برای دهک اول درآمدی در ۸ استان اجرا می‌شد، از دیروز به‌صورت کشوری اجرا شده و حالا تمام مادران واجد شرایط این طرح در همه استان‌ها و در سه دهک کم‌درآمد، این اعتبار را دریافت می‌کنند.
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها