دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

سرنوشت ارز دیجیتال در ایران

24 خرداد 1401
سرنوشت ارز دیجیتال در ایران

به گزارش بانک اول در کشورهای دیگر نیز مانند ایران، مسئولین به دنبال قانون‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستند و برخی از آنها شرایط سختی را برای فعالان بازار به وجود آورده‌اند. قانونی‌بودن یا جرم بودن معاملات رمزارزها برای عده‌ای از افراد گنگ و نگران‌کننده است. باتوجه‌ به خبرهای موجود در این حوزه به سؤال، سرنوشت ارز دیجیتال در ایران چه می‌شود؟ پاسخ می‌دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آینده ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود؟

 

در صفحه فروش ارز دیجیتال آنلاین تبدیل آمده‌است:

«ارزهای دیجیتال که در سال ۲۰۱۰ با بیت‌کوین هویت پیدا کرده و تحولی در حوزه مالی ایجاد کردند، تا به امروز با گسترش کاربرد‌هایشان در حال رشد فزاینده بوده و هستند. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از تنها ۵ میلیارد در سال ۲۰۱۴، به ۳٬۰۰۰ میلیارد در سال ۲۰۲۱ رسیده که معادل حدود ۶۰٬۰۰۰ درصد رشد است. در این میان ارز‌ها خود به حوزه‌های مختلف از جمله NFT، متاورس، مالی، انتقال فایل، هوش مصنوعی و غیره تقسیم می‌شوند و هر حوزه بر حسب کاربری‌هایش در زمان‌هایی بیشتر از سایر حوزه‌ها رشد می‌کند».

دولت ها با رمز رزها چه مشکلی دارند؟

بعد از داغ شدن تب‌وتاب ارزهای دیجیتال، دولت‌ها به فکر قانون‌گذاری در این زمینه افتاده‌اند.در حوزه اقتصاد پولی و کسب‌وکار، اولین قانونی که همه دولت‌ها به آن فکر می‌کنند، تعیین مالیات است. آنها بررسی می‌کنند که آیا کسب‌وکار مذکور شامل مالیات می‌شود و این مالیات باید چقدر باشد. حوزه فناوری بلاک‌چین و تمامی بخش‌های مرتبط با آن در شرایط فعلی به‌عنوان یک کسب‌وکار شناخته می‌شود. در حال حاضر به طور صریح و قطعی در سطح جهان قوانینی برای ارزهای دیجیتال تنظیم نشده است. اما در حوزه مالیات برخی از کشورها اعلام کرده‌اند که فعالیت در این حوزه از مالیات معاف است. 6 کشور آلمان، سوئد، سنگاپور، امارات، السالوادور و پرتغال هیچ مالیاتی در ازای فعالیت در رمز ارزها دریافت نمی‌کنند.

بعد از انقلاب صنعتی دنیا از یک فضای سنتی به سیستم مدرن تغییر پیدا کرده است. در سطح جهان شاهد تغییرات زیادی بودیم. معمولاً هر فناوری جدیدی که معرفی می‌شود در ابتدا مردم و سپس دولت‌ها آن را انکار می‌کنند و جلوی پیشرفت آن را می‌گیرند. دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین به دلیل نوظهور بودن مخالفان زیادی را دارند.

قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در ایران

بالاترین مقام مسئول نظارتی در ایران قوه قضاییه است که پس از تصویب یک قانون،بر روی آن قانون نظارت می‌کند. در حال حاضر هیچ قانونی مبنی بر جرم بودن و یا نبودن خریدوفروش ارز دیجیتال تصویب نشده است، پس نمی‌توان فعالیت در این حوزه را جرم دانست. مقامات این حوزه به مردم هشدار داده‌اند که فعالیت در ارزهای دیجیتال می‌تواند خساراتی را به همراه داشته باشد و موجب ازبین‌رفتن سرمایه آنها شود.آنها اعلام کرده‌اند که هرچند منع کردن مردم به دلیل نبودن قانون کار درستی نیست و مجلس، دولت و قوه قضاییه باید در این مورد چاره‌اندیشی کنند.

بانک مرکزی

در طی سال‌های گذشته بانک مرکزی بارها بیت‌کوین را به‌عنوان یک روش پرداختی رد کرده است. معاملات رمز ارزها در تمامی مراکز مالی کشورمانند بانک‌ها، مؤسسات مالی و صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی ممنوع کرده است اما این حکم به معنی ممنوعیت کامل خرید بیتکوین و معاملات ارزهای دیجیتال نیست. موضع فعلی کشور ایجاد رمزارز ملی است که بانک مرکزی مجری اصلی این طرح است ولی هنوز هیچ اقدام واضحی دراین‌خصوص انجام نشده است.

مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی موضع خود را در مورد رمزارزها در 24 شهریورماه مشخص کرد و اعلام کرد که رمزارزها چه قانون‌گذاری شوند چه نشوند می‌توانند بر حوزه اقتصادی کشور تأثیر بگذارند. دنیای رمزارزها وبلاک‌چین یک فناوری جدید است که نباید آن را نادیده بگیریم. از فرصت موجود در رمزارزها باید استفاده کرد و نهادهای مالی باید ماهیت بیت‌کوین را بررسی کنند و قوانین شفافی را ارائه دهند. این قوانین باید شامل شیوه فعالیت صرافی‌ها، مالیات، نحوه خریدوفروشو دیگر مسائل این حوزه است.

ارز دیجیتال ملی ایرانریال

به درخواست بانک ملی ارز ریال دیجیتال توسط شرکت خدمات انفورماتیک طراحی شده است. از این ارز جهت توسعه خدمات نظام بانکی کشور و استفاده از فناوری‌های نوین استفاده می‌شود. پشتوانه این ارز ریال است و به‌ازای هر واحد ارز ملی، معادل ریال آن در حساب بانکی بلوکه خواهد ماند. با صدور این رمزارز در بلاک‌چین خصوصی امکان استخراج نیز وجود دارد. بافعال‌شدن ریال دیجیتال، بانک ملی می‌تواند از افراد دارایی‌هایی مانند بیت‌کوین و اتریوم را بگیرد و به ریال دیجیتال تبدیل کند. در نهایت این ارزهای دیجیتال ذخیره ملی در کشور می‌مانند.

 

چه خطراتی در دنیای رمز ارزها مسئولین را نگران کرده؟

پول‌شویی و انجام کارهای غیرقانونی به‌صورت محرمانه

ماهیت بلاک‌چین به‌گونه‌ای است که امکان پیگیری وجود ندارد. تمامی اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتال در بلاک‌چین ذخیره می‌شوند و امکان ویرایش این اطلاعات وجود ندارد. پول بین کیف پول‌ها ردوبدل می‌شود و برای ساخت کیف پول نیاز به احراز هویت نیست. یکی از مهم‌ترین دلایل رد ارزهای دیجیتال توسط دولت‌ها، غیرقابل‌ردیابی بودن تراکنش‌ها و ناشناس بودن هویت افراد است.

خروج ارز از ایران

برخی از مسئولین داخل کشور بر این باور هستند که با خریدوفروش ارزهای دیجیتال، ارز از کشور خارج می‌شود. کاربران برای خرید رمزارزها به بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی مراجعه می‌کنندو این پلتفرم‌ها موجودی خود را از بازار داخل و خارج کشور تأمین می‌کنند. در همین راستا مسئولین فعالیت در بازار فارکس را غیرقانونی اعلام کرده‌اند.

 نوسانات قیمتی زیاد ارزهای دیجیتال

برخی از رمزارزها نوسانات قیمتی زیادی دارند و در یک روز ممکن است سرمایه شما 10 برابر شود و یا یک ارز افت زیادی داشته باشد و سرمایه شما نصف شود. نوسانات قیمتی این بازار یکی از نگرانی‌های مسئولین است که منطقی به نظر می‌رسد.

انتخاب بازار کریپتو به‌جای بازار بورس ایران

درگذشته افراد زیادی در بازار بورس ایران فعالیت داشتند که اتفاق خوبی برای اقتصاد ایران بود. پس از ریزش سهام در این سال‌ها، مردم به دنبال یک بازار برای سرمایه‌گذاری بودند و به سمت بازار ارزهای دیجیتال کشانده شدند. حدود 150 میلیارد از سرمایه مردم از بازار بورس خارج شد و وارد ارز دیجیتال شد.

از کجا ارز دیجیتال بخریم؟

ارزهای دیجیتال را می‌توانیم از صرافی‌های آنلاین خریداری کنیم. در ابتدا باید در این پلتفرم‌ها ثبت‌نام کنیم و بعد معاملات خود را انجام دهیم. این صرافی‌ها در دو نوع صرافی داخلی و خارجی هستند. برای احتیاط بیشتر بهتر است از صرافی ایرانی مانند تبدیل و یا نوبیتکس برای شروع سرمایه‌گذاری استفاده کنیم. در صرافی‌های ایرانی می‌توانیم با استفاده از ریال معاملات خودمان را انجام دهیم و نیازی به تبدیل پول نیست.

سخن آخر

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار تازه و نوپا است. در ایران خبرهای ضدونقیضی راجع به قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال وجود دارد که هنوز هیچ‌کدام تصویب نشده‌اند. به گفته مسئولین در آینده نزدیک شاهد این قانون‌گذاری‌ها هستیم و تا آن زمان می‌توانیم معاملات خود را انجام دهیم. اما به‌طورکلی در بازار کریپتوکارنسی کلاهبرداری‌های زیادی انجام می‌شود و این بازار ریسک زیادی دارد. قبل از ورود به این بازار باید خوب آموزش ببینیم و از تجربه افراد متخصص استفاده کنیم تا بتوانیم میزان ضرر خود را پایین بیاوریم./بنکر

اخبار مرتبط
جبی مشهدی با توصیه به علاقه‌مندان این کسب‌وکار برای دریافت مجوزهای لازم ادامه داد: دارندگان دستگاه‌های مجاز می‌توانند از ساعت ۱۲ شب تا ۷ صبح بدون محدودیت به استخراج اقدام کنند.
گزارش فوربس این ارزها را با اصطلاح بلاک‌چین‌های زامبی توصیف می‌کند که شبیه به مردگان متحرک، صرفا وجود دارند و نشانه‌ای از حیات واقعی از نظر کاربرد یا پایگاه کاربری قابل توجه ندارند. برای مثال، ریپل که در ابتدا رقیبی جدی برای شبکه بانکی سوئیفت (SWIFT) تصور می‌شد، همچنان به عنوان یکی از ارزشمندترین ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.
با همه این‌ها لازم است که بدانیم بهترین صرافی ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد تا بتوانیم به عنوان یک کاربر با دیدگاه باز انتخاب داشته باشیم. لذا ما در ادامه این مطلب شما را با معیارهای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال آشنا می‌کنیم.
با گذشت زمان، این ثبات ناشی از تقاضای جهانی منجر به کاهش تورم، افت نرخ بهره برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان آمریکایی شده و به ایالات متحده اجازه داده تا کسری‌های مالی و تجاری خود را بدون تحمل پیامدهای منفی جبران کند. البته ایالات متحده با استفاده از ابزار دلار می‌تواند با جمع‌آوری داده‌های تجارت جهانی و دسترسی به حساب‌های دلاری و سیستم مالی اهرم فشاری را در اختیار داشته باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها