یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403 2024,May

۳ علت کم واریز شدن سود سهام عدالت

24 خرداد 1401
۳ علت کم واریز شدن  سود سهام عدالت

به گزارش بانک اول  بنا بر اظهارات مجید عشقی، سهامدارانی که ارزش اولیه سهام عدالت آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان است، مبلغ ۵۷۵ هزار تومان سود دریافت می‌کنند. یعنی هر سهمدار کمی بیشتر از ارزش سهم خود سود می‌‌گیرد. یعنی سهامداری که برگه سهامش یک میلیون تومانی است باید یک میلیون و ۸۰ هزار تومان سود بگیرد.

از روز گذشته که واریز سود آغاز شد، سهامداران بسیاری اعلام کردند که مبلغ کمتری سود دریافت کرده‌اند.

چند علت برای کم واریز شدن سود سهام عدالت وجود دارد که احتمالا شامل همه سهامداران نمی‌شود.

اول موضوع به فروش سهام عدالت مربوط می‌شود. سهامداران از خرداد تا حدودا اواخر تابستان پارسال می‌توانستند درخواست فروش سهام عدالت بدهند. در این بین کارگزاری‌ها سهام برخی از سهامداران را فروختند. با فروش سهام، تعداد سهم کاهش می‌یابد و سود کمتری به سهامدار تعلق می‌گیرد.

علت دوم به موضوع مشکلات و بدهی سهامدار صاحب حساب مربوط می‌شود. در واقع این احتمال وجود دارد که سهامدار قسط معوق یا بدهی بانک داشته باشد که به محض واریز سود، بخشی از آن برداشت شده است.

مسئله سوم به سهم هر شرکت در سبد سهام عدالت هر سهامدار مربوط می‌شود. شرکت سپرده گذاری مرکزی و سازمان بورس بارها اعلام کرده‌اند که پرتفوی سهامداران متفاوت است. یعنی ممکن است یک فرد تعداد سهامی که از شرکت مخابرات دارد بیشتر یا کمتر از سهامدار دیگر باشد.

از آنجایی که دو شرکت مخابرات و سیمان دشتستان سهم سود خود را واریز نکرده‌اند، این احتمال وجود دارد که یک سهامدار تعداد سهامش در این دو شرکت بیشتر باشد و به همین علت سود کمتری گرفته است.

اخبار مرتبط
ابراهیم بازیان درباره موضوع انبوه پیامک‌ها برای ثبت نام سهام عدالت جاماندگان اظهار داشت: مردم توجه داشته باشند همانطور که بارها گفته شده ثبت‌نام سهام عدالت جاماندگان تنها شامل ۵ میلیون نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و تعدادی از ایثارگران می‌شود.
درباره آخرین وضعیت و تصمیمات اختصاص سهام عالت به جاماندگان و همچنین پرتفوی در نظر گرفته شده سهام عدالت جاماندگان اظهار داشت: طبق قوانین بودجه سال‌های ١۴٠١ و ١۴٠٢ قرار بود بخشی واگذاری سهام عدالت در قالب یک بسته پرتفویی انجام شود که شرط آن مصوبه هیات دولت برای واگذاری شرکت‌های بورسی بود که در لیست واگذاری قرار دارند.
سهامدارانی که تقاضای فروش سهام خود را در سال گذشته نداده‌اند و در میزان سود دریافتی خود مغایرت مشاهده می‌کنند، می‌توانند از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پیگیری کنند. باید در نظر داشته باشند که واریز سود سهام عدالت به صورت خودکار و بدون نیاز به اقدام از سوی سهامداران انجام می‌شود. ضمنا مرکز تماس ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران است. و در نهایت اینکه برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ سایتی مراجعه نکنید و مراقب کلاهبرداری‌ها باشید.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
پریسا صادق زاده
ارسال شده در : پنجشنبه 23 آذر 1402

سلام سهام عدالت من یک میلیون تومان هست و اصلا فروخته نشده. ولی سود سهام 500 هزار تومانی برای من پرداخت شده. علتش چیه؟ چرا با اینکه سهام من یک میلیونی هست ولی پونصدی واریز میشه ؟

مهران فروردین
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سود سهام رو کمتر واریز کردند مثلا بعلت اینکه مقداری از سهام رو فروخته ایم ، درسته حق دارند ولی اینهمه مدت که سهام خودمون رو فروخته ایم و درصف انتظار برای فروش مونده رو چرا حساب نمیکنند، قیمت فروش سهام برای کسانی که سهامشون حدودا ۵۰۰هزار تومان بود چیزی حدود ۲۱ملیون تومان بود ، ولی الان ببینید چقدر شده !( شیش ملیون و شیشصدهزار شده) ، حتی اجازه و حق هم نداریم جز به خودشون و جاهایی که مدنظرشون هست بفروشیم.پس سود رو دلیل دارند که چرا کمتر واریز میکنند ولی ضرر مردم و چشم انتظار موندن برای فروش سهامشون رو اونم با اینهمه مدت تاخیر رو نادیده میگیرند.جالبه والله

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها