دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

این علائم زنگ خطر "سکته مغزی" است

24 خرداد 1401
این علائم زنگ خطر "سکته مغزی" است

به گزارش بانک اول سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که خونرسانی به بخش هایی از مغز دچار اختلال شود از این رو در صورتی که خون کافی به مغز نرسد بدن نیز نمی تواند به درستی وظایف خود را انجام دهد. کارکرد مغز تاثیر زیادی بر اعمال بدن دارد؛ وقتی یک رگ خونی دچار انسداد یا پارگی شود خون کافی به مغز نمی رسد و همین عامل سبب می شود مغز نتواند فرمان های درستی به ارگان های بدن بفرست و علت اصلی بروز علامت های سکته مغزی نیز همین عامل می باشد. از این رو سکته مغزی در هنگام وقوع با هشدارهایی همچون:

-ابتلا به سردرد شدید و ناگهانی
-احساس سرگیجه و گیجی موقت
-اختلال در برقراری ارتباط با دیگران
-اختلال در بینایی و تاری دید
-احساس بی حسی و ضعف شدید در بازوها و دستها
-رها شدن اجسام از دست ها بدلیل بی حسی

این علائمی که مشاهده نمودید؛ علائمی هستند که در زمان وقوع سکته مغزی رخ می دهند و به سرعت بروز می کنند. از این رو همه افراد به دنبال این هستند که قبل از ابتلا به علائم از بیماری خود آگاه شوند. به طور حتم فردی که به سکته مغزی مبتلا شده است قبل از اینکه به علائمی که در قسمت بالا به آن اشاره شد. مبتلا شود؛ بدن یکسری واکنش ها را نشان می دهد که شامل:

بالا بودن فشار خون

فشار خون بالا هشدار بزرگ و خاموشی است که به عنوان اصلی ترین علت سکته مغزی در نظر گرفته می شود زیرا فشار خون بالا آسیب شدیدی را به رگهای خونی وارد می کند. بروز لخته خونی در مغز، پاره شدن رگهای خونی در مغز و اختلال در روند خونرسانی از جمله مشکلاتی هستند که به دنبال بالا بودن فشار خون ظاهر می شود.

اختلالات بینایی

طی تحقیقات به عمل آمده از تمامی افرادی که به سکته مغزی مبتلا شده اند؛ اغلب آنها چندین ساعت قبل از ابتلا به سکته مغزی به مشکلات و اختلالات بینایی دچار شده اند. دلیل بروز چنین هشداری قبل از سکته مغزی، مسدود شدن یا پاره شدن یک رگ خونی در مغز گزارش می شود.

 

ابتلا به میگرن ناگهانی

اصولا حملات میگرنی به یکباره و اتفاقی رخ نمیدهد و دلایلی همچون نور و صدا، غذاهای محرک و... در بروز آن دخیل هستند. اگر سابقه ابتلا به حملات میگرنی را ندارید و به یکباره به سردردهای ضرباندار و یکطرفه شدید، مبتلا شدید این را بدانید که جریان خون در مغز دچار اختلال شده است و اختلال یا مسدود شدن جریان خون به مغز مساوی است با سکته مغزی.

سفتی شدید در گردن و شانه ها

اگر به یکباره و بدون دلیل خاصی به سفتی و خشکی شدیدی مبتلا شده اید این را بدانید اتفاق عجیبی در مغز شما در حال شکل گرفتن است. یکی از این اتفاقات، پاره شدن رگهای خونی در مغز است که سبب بروز چنین علائمی شده است.

فشار خون بالا مهم ترین هشدار بدن قبل از ابتلا به سکته مغزی

متاسفانه فشار خون یک بیماری مزمن و بدون علامت است که بسیاری از افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند از بیماری خود آگاهی ندارند. بعد از بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی مهم ترین اختلالی است که به دنبال فشار خون بالا رخ می دهد. منظور از فشار خون، فشاری است که خون به هنگام عبور از رگهای خون به جدار رگ ها وارد می کند. مقدار طبیعی فشار خون کمتر از 120میلی متر است اگر فشار خون فردی کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد به عارضه پایین بودن یا بالا بودن فشار خون مبتلا است.

بالا و پایین بودن این فشار خطرناک است؛ پایین بودن فشار خطر از دست دادن هوشیاری را تشدید می کند و بالا بودن آن انواع بیماری های مغزی و قلبی را بوجود می آورد. مسلما اگر فشار خون از حالت طبیعی بالاتر باشد در این صورت فشار بیشتری به رگها وارد می شود و همین عامل سبب می شود رگها در معرض پارگی و آسیب دیدگی قرار بگیرند.
یکی از خطرناک ترین مناطقی که فشار خون، رگها را تهدید می کند؛ رگهای مغزی است. فشار خون بالا رگهای مغز را تضعیف می کند و از جریان یافتن مناسب خون جلوگیری می کند از این رو فشار خون بالا با خطر ابتلا به سکته مغزی ارتباط مستقیم دارد.

با کنترل مداوم فشار خون، داشتن یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش کافی می توانید سطح فشار خون را پایین بیاورید و از بروز سکته مغزی پیشگیری کنید.

در هنگام مشاهده نشانه های سکته مغزی چکار باید بکنیم؟

با توجه به اینکه مهم ترین راه درمان سکته مغزی، تشخیص به موقع علائم است و امکان بهبودی سکته مغزی چهار و پنج ساعت اول بروز علائم می باشد. در عارضه سکته مغزی هر ثانیه اهمیت دارد و از کوچکترین علائم سکته مغزی نباید غافل شد. از دست دادن زمان در سکته مغزی مساوی است با مرگ یا ابتلا به عوارض همچون اختلال در صحبت کردن، اختلال در راه رفتن، کج شدن یک طرف صورت، به همین جهت وقتی از افرادی که به ناتوانی بعد از سکته مغزی همچون کج شدن دهان و آفازی مبتلا شده اند سوال کنید چرا به چنین اختلال مبتلا شده اید؟دلیل چنین عاملی را مراجعه دیرهنگام به پزشک عنوان می کنند.
عارضه سکته مغزی عموما با حملات ایسکمیک یا سکته موقت آغاز می شود و با گذشت زمان بر شدت آن افزوده می شود اما به هر حال در صورتی که علائم و هشدار های سکته مغزی مشاهده نمودید پیشنهاد میشود هر چه سریعتر با اورژانس تماس بگیرد. اما باید توجه نماید قبل از رسیدن اورژانس چنین اعمالی را انجام دهید:

-هر عاملی که تنفس بیمار را با اختلال همراه می کند دور کنید و برای تنفس بهتر لباس های فرد را از تنش خارج کنید و از دادن غذا و نوشیدنی به فرد خودداری کنید.
-اگر بیمار بیهوش نشده و در حالت سرپا قرار دارد به او کمک کنید دراز بکشد و سر بیمار را در وضعیت مناسب قرار دهید. راه رفتن وضعیت بیمار را بدتر می کند.
-تا قبل از رسیدن اورژانس علائم حیاتی همچون نبض و تنفس را چک کنید.
-علائم بوجود آمده برای بیمار را با دقت برای پزشک اورژانس و در بیمارستان برای متخصص مغز و اعصاب توضیح دهید.

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند؟

با وجود زندگی های پرمشغله و افزایش استرس در میان افراد جامعه، همه افراد در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی قرار دارند. اما در برخی افراد به دلایلی همچون چاقی، پرفشاری خون، سیگاری بودن، ابتلا به دیابت و کلسترول ابتلا به چنین عارضه بیشتر است.
اصولا انتظار می رود سکته مغزی بیشتر در افراد مسن مشاهده شود اما امروزه به دلیل استفاده از دخانیات خصوصا سیگار و استفاده از غذاهای چرب و آماده احتمال ابتلا به سکته مغزی را نیز در جوانان بالاتر برده است.
علت اصلی سکته مغزی در سالمندان عموما به دلیل بیماری های عروقی و پرفشاری خون می باشد؛ اگر از بالا بودن فشار خون در سالمندان بگذریم اصولا با افزایش سن عروق مغزی، ضعیف شده و مقاومت خود را از دست می دهند از این رو در معرض انواع بیماری ها آسیب پذیر می شوند.
در ابتدای مقاله صحبت از استرس و اضطراب شد؛ استرس نیز همچون دیگر بیماری ها برروی متابولیسم بدن و عروق خونی اثر تخریبی می گذارد و بعد از استعمال دخانیات، مهم ترین عامل در بروز سکته مغزی در جوانان می باشد.
ورزش نکردن و بی تحریکی از عوامل موثری هستند که به طور مستقیم بر چاقی، فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا اثر می گذارد. از این رو می توان گفت یکی از عوامل موثر و تاثیرگذار در ابتلا به سکته مغزی می باشد. شاید برایتان جالب باشد اما افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند و به طور مداوم با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند احتمال ابتلا به سکته مغزی در آنها بالاتر از دیگر افراد است.

اخبار مرتبط
گرم کردن مجدد غذاها، به ویژه باقیمانده غذاها، یک عمل رایج در اکثر آشپزخانه های سراسر جهان است. اما به گفته متخصصان تغذیه، گرم کردن مجدد برای سلامتی شما خوب نیست. درک این نکته مهم است که همه غذاها به این فرآیند واکنش خوبی نشان نمی دهند.
همه از مفید بودن میوه‌ها برای بدن آگاه هستیم. اما آیا می‌دانستید پوست میوه‌ها حتی از گوشت آنها سالم‌ترند؟
در این مطلب با تکیه بر تحقیقات معتبر، به سه اقدام ساده برای افزایش طول عمر مفید اشاره می‌شود.
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها