دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

غافلگیری جدید برای مستاجران

24 خرداد 1401
غافلگیری جدید برای مستاجران

به گزارش بانک اول این روزها مستاجرها در بازار اجاره مسکن پایتخت با سطوح جدید، کاملا متفاوت و با فاصله قابل توجهی از سطوح قیمتی سال گذشته در این بازار مواجه شده‌‌اند. بررسی‌‌های میدانی  و تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با تازه‌‌ترین وضعیت بازار اجاره مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد، امسال نرخ رشد اجاره‌‌بهای مسکن با فاصله قابل‌‌توجهی بیشتر از تورم اجاره‌‌بها در سال قبل است.

 

مستاجرها و متقاضیان این بازار در بسیاری از موارد با مواجهه با سطوح جدید نرخ اجاره‌‌بهای آپارتمان‌‌های مسکونی شوکه شده و بسیاری از واحدهایی که سال گذشته قادر به تامین اجاره‌‌بهای آن بودند هم‌‌اکنون از دسترس این گروه از مستاجرها خارج شده است. علت این موضوع رشد شدید اجاره‌‌بهای مسکن در سال جاری در مقایسه با سال قبل است. این موضوع باعث شده است هم‌‌اکنون و در حالی که هنوز فصل اوج جابه‌‌جایی‌‌ها در بازار اجاره آغاز نشده است برخی از متقاضیان این بازار و مستاجرها، اقدام به جست‌وجوی واحد در بازار اجاره محلات ارزان‌‌تر کنند یا برای جابه‌‌جایی به واحدهای کوچک‌تر یا قدیمی‌‌ساز و بعضا کم‌‌امکانات‌‌تر در همان محله محل سکونت خود یا محلات مجاور، تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

 
 

 

در برخی موارد مستاجرها شاهد افزایش بیش از 50 درصدی نرخ اجاره‌‌بها در مقایسه با نرخ‌‌های سال گذشته هستند. این موضوع این روزها به دردسر بزرگ متقاضیان بازار اجاره تبدیل شده است. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد امسال تعداد بیشتری جابه‌‌جایی مستاجرها از مناطق بالاتر به محلات ضعیف‌‌تر و ارزان‌‌تر شهر را شاهد خواهیم بود. این در حالی است که به احتمال زیاد تعداد زیادی از مستاجرهای مناطق و محلات ضعیف‌‌تر هم به شهرهای حومه‌‌ای و حاشیه‌‌ای پایتخت خواهند رفت. با این حال هنوز نسبت بین قیمت و اجاره‌‌بها در تهران عددی بالاتر از عدد عرف این نسبت در شرایط عادی است. با توجه به تکمیل ظرفیت بازار اجاره برای رشد بیشتر قیمت‌‌ها، کاهش این فاصله باید از محل کاهش قیمت مسکن رخ دهد.

 

 
 

wkgvqYfJxyzR

دنیای اقتصاد
اخبار مرتبط
در هفته های گذشته وزارت کار از ما به عنوان رئیس کانون عالی دعوت کرد و جلسه مشورتی برگزار شد. در آن جلسه پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن از سوی دولت مطرح شد که در صورت موافقت اعضای شورای عالی کار آن مصوبه به دولت برود. این پیشنهاد برای جامعه کارگری که 70درصد دستمزد خود را صرف اجاره بها می کند بسیار اندک است, اما به عنوان عضوی از جامعه کارگری خواستار برگزاری جلسه شورای عالی کار با حضور تمام شرکای اجتماعی هستیم تا بتوانیم با خرد جمعی فکری به حال شرایط دشوار و سخت معیشت کارگران کنیم.
اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهرماه سال قبل نیز با ارسال پیامک به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن نسبت به حذف از این پروژه ملی در صورت عدم واریز 240 میلیون تومان تا 20 مهر هشدار داده بود: «اخطار حذف از پروژه،‌ به‌علت عدو واریز آورده اعلامی: متقاضی محترم نهضت ملی مسکن آقا/خانم... ؛ عدم واریز سهم آورده موجب توقف پروژه شده است. چنانچه تا تاریخ 1402/07/20 ساعت 00:00 مبلغ 2/400/000/000 ریال به شماره حساب ... واریز ننمایید از پروژه حذف شده و جایگزینی برای شما انتخاب خواهد شد.»
ماده ۱۳ این طرح که به عنوان ماده(۵) به قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود به دارایی‌هایی همچون املاک اشاره دارد که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند.
قیمت اسمی یک مترمربع آپارتمان در تهران، در فاصله سال ۹۰ تا پایان ۱۴۰۲، از یک میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به ۷۵ میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان رسید و ۴۰ برابر شد. اما قیمت واقعی مسکن در این فاصله، ۲.۳ برابر شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها