دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

راه پیشگیری از سکته در خواب

24 خرداد 1401
راه پیشگیری از سکته در خواب

به گزارش بانک اول تحقیقات قبلی میزان سکته در خواب را بین 8 تا 28 درصد تخمین زده بودند. طبق این مطالعه، چنین سکته هایی که به آنها سکته در خواب گفته می شود، آماری از کل سکته ها را به خود اختصاص می دهد. مطالعات اخیر با استفاده از شواهد تصویربرداری در تلاش هستند تا درمانی برای این سکته پیدا کنند و بتوانند اقدامات به موقعی در مواجه با سکته انجام دهند.

سکته در خواب در مقایسه با سکته در بیداری
 محققان تعدادی از افرادی که در خواب سکته کرده بودند را با افرادی که در بیداری سکته کرده بودند؛ مقایسه کردند. دو گروه، از نظر جنسیتی، سبک زندگی، میزان ابتلا به فشار خون و دیابت و سیگارکشیدن یکسان بودند. تنها تفاوت های جزئی بین این دو گروه سن و شدت سکته بود. میانگین سن افرادی که در خواب سکته کرده بودند 72 و افرادی که در بیداری سکته کرده بودند 70 بود.

 

بر اساس این تحقیق، افرادی که سکته مغزی در خواب را تجربه کرده بودند؛ شدت 4 و افرادی که در بیداری سکته کرده بودند شدت 3 را نشان داده اند. شدت1 تا 4 سکته های خفیف را نشان می دهد.

پیشگیری از سکته در خواب داروی ضد انعقاد خون
تنها راه حل این مسئله ی جدی، پیشگیری است و پیشگیری از سکته در خواب میتواند با مصرف داروی ضد انعقاد ممکن باشد. اگر اقدام سریع و به موقع صورت بگیرد یعنی پیش از بروز سکته و از داروی ضد انعقاد خون استفاده شود می توان از بروز خطر جلوگیری کرد اما متاسفانه از 273 نفری که در خواب سکته کردند، تنها یک سوم شانس استفاده از این دارو را داشتند. گاهی این احتمال وجود دارد که فرد قبل از وقوع سکته از خواب بیدار شود بنابراین باید مطالعاتی نیز در این زمینه انجام شود.

داروی ضد انعقاد را تنها پزشک معالج شما می تواند تجویز کند اما به طور کلی داروی ضد انعقاد پلاسمینوژن یکی از موثر ترین داروهای ضد انعقادی می باشد. براساس نظریه ی محققان، سکته در خواب درصد قابل توجهی از سکته را در بر می گیرد و به دلیل محدودیت زمان در آن، نمی توان اقدام مناسب انجام داد. تلاش هایی در زمینه ایجاد روش های بهتر برای شناسایی بیماران انجام شده تا بتوانند از اقدام سریع درمانی بهره ببرند. 

علائم سکته مغزی شامل بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازو یا پا  به ویژه در یک طرف بدن است. علائم دیگر شامل گیجی ناگهانی، مشکل در گفتار یا درک، مشکل در دیدن یک یا هر دو چشم، مشکل در راه رفتن، سرگیجه، از دست دادن تعادل یا هماهنگی و سردرد شدید ناگهانی است که علت مشخصی ندارد.


حرف آخر
این متن نتیجه ی یک تحقیقات علمی است و تنها یکی از راههای موثر در جلوگیری از بروز سکته در خواب را عنوان می کند اما هیچ راه حلی در این مورد تاثیر صد در صدی نداشته و مصرف داروی ضد انعقادی که محققان پیشنهاد کرده اند تنها میتواند ریسک سکته در خواب را کاهش می دهد که البته در نوع خود راه حلی موثر است.

اخبار مرتبط
گرم کردن مجدد غذاها، به ویژه باقیمانده غذاها، یک عمل رایج در اکثر آشپزخانه های سراسر جهان است. اما به گفته متخصصان تغذیه، گرم کردن مجدد برای سلامتی شما خوب نیست. درک این نکته مهم است که همه غذاها به این فرآیند واکنش خوبی نشان نمی دهند.
همه از مفید بودن میوه‌ها برای بدن آگاه هستیم. اما آیا می‌دانستید پوست میوه‌ها حتی از گوشت آنها سالم‌ترند؟
در این مطلب با تکیه بر تحقیقات معتبر، به سه اقدام ساده برای افزایش طول عمر مفید اشاره می‌شود.
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها