پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۳ آبان ۱۴۰۱

22 آبان 1401
پیش ‌بینی بورس فردا ۲۳ آبان ۱۴۰۱


به گزارش بانک اول بورس امروز همانطور که در گزارش روز گذشته اشاره شد، با افزایش عرضه‌ها نسبت به روزهای قبل‌تر خود همراه بود و در نهایت پس از گذشت ۱۱ روز، صعودهای متوالی نماگر اصلی بازار متوقف شد. شاخص کل بورس طی معاملات امروز پس از نوسانات مثبت و منفی با کاهش ۰.۴۹ درصدی مواجه شد و شاخص هم‌وزن نیز تقریبا بدون تغییر باقی ماند و بازدهی منفی ۰.۰۲ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات کاهشی شد و با ثبت رقم ۳۸۱۶ میلیارد تومان مجددا به کانال ۳هزار میلیارد تومان بازگشت و ۳۴۶ میلیارد تومان سرمایه خرد از جریان دادوستد سهام خارج شد.

پس از سقف‌شکنی قیمت دلار در اوایل هفته گذشته و لمس قیمت ۳۶۸۰۰ تومان، بورس تهران نیز رالی صعودی جدیدی را تجربه کرد و اکثر کارشناسان افزایش انتظارات تورمی را به عنوان شوک مثبتی برای بورس تهران تلقی می‌کردند. در کنار این موضوع، عواملی همچون بسته حمایت ۱۰ بندی، بهبود چشم‌انداز بازارهای جهانی و... نیز در شروع روند صعودی جدید بازار سهام نقش داشتند. اکنون اما به نظر می‌رسد که شرایط کمی متفاوت‌تر از هفته گذشته دنبال می‌شود و این موضوع را می‌توان در معاملات روزانه و قدرت تقاضای بورس تهران نیز مشاهده کرد. 

عقب‌نشینی خریداران دلاری؟

عقب‌گرد قیمت دلار بازار آزاد از سقف ۳۶۸۰۰ تومان تا زیر ۳۵ هزار تومان در ابتدای معاملات امروز، به عنوان یکی از دلایل عقب‌نشینی گروهی از خریداران شناخته می‌شود که صرفا به دید تورمی و افزایش نرخ دلار، دست به خرید سهام در روزهای گذشته زده بودند. این افراد اکنون با کاهش قیمت دلار فردوسی در نقش خریدار ظاهر می‌شوند و با شناسایی سودی که طی روزهای گذشته کسب کرده‌اند، در انتظار یک افزایش دیگر برای نرخ ارز می‌نشینند.

در این میان اما باید توجه کرد که نرخ دلار زمان نگارش این گزارش در حوالی ۳۵۵۰۰ تومان قرار دارد که با وجود کاهش ۱۳۰۰ تومانی از سقف تاریخی خود، همچنان نزدیک به ۳ هزار تومان بالاتر از نرخی است که تا دو هفته گذشته معامله می‌شد. به هرحال نوسانات قیمت ارز در بازه کوتاه‌مدت همواره تاثیری هرچند اندک بر معاملات بازار سهام داشته است اما بنابر نظر بسیاری از کارشناسان، نرخ ارز در میان‌مدت روندی صعودی را طی خواهد کرد که می‌تواند افزایش نماگرهای بورس تهران را نیز در پی داشته باشد.

بازارهای جهانی پایکوبان بازمی‌گردند

بازارهای جهانی در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته که دو روز کاری انتهایی هفته میلادی محسوب می‌شوند، جشن تمام عیاری را برگزار کرد و بازارهای سهامی و کالایی با رشدهای چشمگیری مواجه شدند. در این بین نفت توانست خود را به مرز ۹۶ دلار برساند، مس به بیش از ۸۵۵۰ دلار رسید و طلا نیز تا ۱۷۷۰ دلار افزایش یافت و دیگر کامودیتی‌ها نیز شرایط یکسانی را دنبال کردند. این موضوع که طی معاملات فردا و پس از یک استراحت دو روزه از سر گرفته می‌شود، می‌تواند با توجه به شرایط موجود تداوم یابد و تقاضای جدیدی را این بار از سمت قیمت‌های جهانی در صنایع و سهام کامودیتی‌محور تالار شیشه‌ای ایجاد کند.

پس از انتشار آمار تورم آمریکا برای ماه اکتبر که با ثبت یک عدد ۷.۷ درصدی، ۰.۳ درصد بهتر از انتظارات بود، موج جدیدی از خوش‌بینی بازارهای جهانی را فرا گرفت زیرا انتظار می‌رود که براساس پیش‌بینی‌ها و صحبت‌های اخیر، فدرال رزرو با شتاب کمتری به افزایش نرخ بهره خود بپردازد و کمی از فشارهای موجود بر بازارها بکاهد. از سمت دیگر احتمال کاهش محدودیت‌های چین به واسطه سیاست کووید-صفر نیز می‌تواند در ادامه موجی از تقاضای جدید را به بازارهای کالایی وارد کند و پس از مدت‌ها شاهد برگشت قیمت‌ها به سطوح بالاتر باشیم.

در انتظار اصلاح بازار باشیم؟

همانطور که در تصویر زیر پیداست، شاخص کل بورس در نمودار تکنیکالی خود مسیر پرمانعی را در ادامه صعود خواهد داشت و طبق تحلیل امروز با برخورد به یکی از مقاومت‌های مشخص شده، روندی کاهشی به خود گرفت. پس از صعود پرشتاب بورس تهران و ثبت یک بازدهی ۱۵ درصدی برای نماگر اصلی بازار، بعید به نظر نمی‌رسد که بازار سهام برای مدت کوتاهی به استراحت نیاز داشته باشد و دوباره به مسیر صعودی خود بازگردد. همانطور که در اندیکاتورها نیز پیداست، می‌توان اندک اصلاحی را برای شاخص کل بورس در روزهای پیش رو متصور بود. در اندیکاتور RSI یک مقاومت داینامیک وجود دارد که با توجه به حضور در محدوده بالای مرز ۷۰، قدرت بیشتری نیز خواهد داشت و می‌تواند روند صعودی را متوقف کند. در ایچی‌موکو نیز کندل‌ها از خط کیجنسن فاصله گرفته‌اند و ابرکومو در حال تشکیل یک دره است که می‌تواند در نقش یک آهنربا عمل کرده و کندل‌ها را به سمت خود بکشاند. بنابراین در صورتی که در معاملات روز آینده شاهد افزایش عرضه‌ها باشیم، احتمال یک اصلاح تا محدوده ۱.۳۵ میلیون واحدی نیز دور از ذهن نیست.

پیش بینی بورس فردا

برآیند نکات گفته شده در بالا این پیش‌بینی را ایجاد می‌کند که احتمالا بورس فردا با توجه به رنگ سرخی که پس از ۱۱ روز تجربه کرد، فشار عرضه بیشتری را در خود ببیند اما انتظار نمی‌رود که خریداران اجازه خودنمایی بسیار زیادی را به فروشندگان بدهند. بنابراین بورس فردا می‌تواند شاهد معاملاتی مثبت و منفی در صنایع و سهام مختلف باشد اما برآیند کلی برتری را در سمت عرضه می‌بیند.

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۳ آبان ۱۴۰۱

روند تکنیکال شاخص کل بورس تهران

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 12 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 3 هزار میلیارد و 800 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 246 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بیش از 11 هزار واحدی دیگر افت کرد تا مسر نزولی ( هر چند کوتاه ) اردیبهشت ماه را ساخته باشد . شاخص هم وزن نیز با افت بیش از 5290 واحدی بازار را به پایان برد.
بر این اساس در روز یکشنبه 16 اردیبهشت سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی، ورق اختصاصی و سایر محصولات عرضه شده طبق روال شنبه هر هفته در تالار صنعتی، محصولات غیر بهین یابی در تالار فرآورده های نفتی عرضه می‌شود.
در این روز به ترتیب نماد‌های فملی، فولاد، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و عامل افت بازار سرمایه شدند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها