پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

برای خرید ملک در بورس چه کنیم؟

26 آبان 1401
برای خرید ملک در بورس چه کنیم؟

از این به بعد افراد با هر مبلغی می‌توانند حتی کمتر از یک متر ملک خریداری کنند و اجاره بهای آن را هم دریافت کنند. اما آیا واقعیت دارد؟ چگونه ممکن است؟

صندوق املاک و مستغلات به صندوق‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از سرمایه‌های خرد یا کلان به خرید یا اجاره‌داری املاک و مستغلات می‌پردازند. این صندوق‌ها که بر اساس صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک طراحی شده‌اند، سرمایه سرمایه‌گذاران متعددی را جمع‌آوری می‌کنند و به سرمایه‌گذاران خرد این امکان را می‌دهند که از سرمایه‌گذاری در املاک سود ببرند، بدون آن که مجبور باشند ملک را خریداری، مدیریت یا تامین مالی کنند. این صندوق‌ها ضمن کمک به تامین مالی مسکن کم‌درآمدها، مزایای فراوانی برای بازار سرمایه و بازار پول دارند.

به بیان ساده‌تر، صندوق‌های املاک و مستغلات بر روی املاک و مستغلات غیرمنقول مانند واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی سرمایه‌گذاری خواهند کرد و در واقع شما با این روش می‌توانید خرید ملک در بورس را تجربه کنید. طبیعتا با افزایش قیمت آن ملک در طی زمان، ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها هم افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه، سهامداران از این افزایش قیمت منتفع می‌شوند. همچنین با اجاره دادن این واحدها درآمد مستمری نیز برای سهامداران ایجاد می‌شود که حجم این درآمد بستگی به رشد قیمت‌ها در بازار اجاره بها دارد.

شرایط سرمایه‌گذاری در صندوق املاک و مستغلات چگونه است؟

در اولین تجربه راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات، صندوق بازنشستگی کشوری ۳۰ میلیون واحد سرمایه‌گذاری عادی صندوق املاک و مستغلات را در نماد «ارزش مسکن» عرضه کرده که معاملات ثانویه آن آغاز شده است. این صندوق ۲۷ شهریور 1401 نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده که دوره فعالیت بعد از دریافت مجوز، ۵ سال در نظر گرفته شده که با تایید سازمان بورس قابل تمدید است. هم‌چنین پذیره نویسی این صندوق در نماد معاملاتی (ارزش مسکن ۱)، ۲۶ مهر ۱۴۰۱ انجام شد و معاملات ثانویه آن از امروز در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس قابل انجام است.

ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق ۱۰ هزار ریال در نظر گرفته شده و حداقل تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل عرضه برای عموم مطابق با اساسنامه صندوق ۳۰ میلیون واحد است. محدودیت حجمی (حداکثر تعداد اوراق بهادار در هر سفارش) در نماد معاملاتی مذکور (ارزش مسکن)، به میزان یک میلیون واحد تعیین شده است. همچنین حداقل تعداد واحد قابل خرید در هر سفارش در نماد «ارزش مسکن» به تعداد یک واحد است و سفارشات خرید می‌بایست در مضربی از یک واحد در سامانه معاملات وارد شود. عملیات تسویه و پایاپای معاملات واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در نماد مذکور به صورت T+2 انجام می‌شود. هم‌چنین بازارگردان نماد معاملاتی مذکور، صندوق اختصاصی بازارگردانی ارزش آفرین صندوق بازنشستگی کشوری با پارامتر‌های مندرج در اطلاعیه اعلام تعهدات بازاگردان در نماد مذکور مندرج در وب سایت رسمی شرکت فرابورس ایران است.

از جمله مزایای این صندوق‌ها می‌توان به امکان استفاده از تسهیلات، ورود سرمایه‌گذاران با سرمایه خرد، بالا بودن نرخ سود توزیعی (۹۰ درصد سود حاصل از فروش و اجاره باید بین سرمایه‌گذاران تقسیم شود) و مهم‌تر از همه، بهره‌مندی از بازدهی همیشگی بازار مسکن اشاره کرد.

نظر رئیس سازمان بورس درباره صندوق املاک و مستغلات چیست؟

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرد: علی‌رغم این که مسکن بازار بزرگی است و سرمایه‌گذاران بزرگی دارد، به طوری که بیش از ۹۰ درصد سرمایه‌گذاران این حوزه بخش خصوصی هستند، اما در بازار سرمایه مغفول مانده بود که به نظر می‌رسد با راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات شروع متفاوتی در این حوزه رخ بدهد. او هم‌چنین پیش‌بینی کرد که این صندوق در جذب سرمایه‌گذار خوب عمل می‌کند، چرا که هرکس بخواهد وارد حوزه مسکن شود باید پول درشتی داشته باشد اما با هر میزان سرمایه‌ای می‌توان در این صندوق سرمایه‌گذاری کرد.

او هم‌چنین اضافه کرد که با راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات فروش متری مسکن نیز محقق می‌شود. فردی که سرمایه لازم برای خرید ملک ۸۰ متری را ندارد می‌تواند به مرور از این طریق چند متر ملک خریداری کند و مبلغ اجاره بها را در قالب سود دریافت کند.

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 12 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 3 هزار میلیارد و 800 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 246 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بیش از 11 هزار واحدی دیگر افت کرد تا مسر نزولی ( هر چند کوتاه ) اردیبهشت ماه را ساخته باشد . شاخص هم وزن نیز با افت بیش از 5290 واحدی بازار را به پایان برد.
بر این اساس در روز یکشنبه 16 اردیبهشت سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی، ورق اختصاصی و سایر محصولات عرضه شده طبق روال شنبه هر هفته در تالار صنعتی، محصولات غیر بهین یابی در تالار فرآورده های نفتی عرضه می‌شود.
در این روز به ترتیب نماد‌های فملی، فولاد، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و عامل افت بازار سرمایه شدند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها