یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

مردم حتما از سامانه چک در راه استفاده کنند

22 آبان 1402
مردم حتما از سامانه چک در راه استفاده کنند

به گزارش بانک اول آقای مهران محرمیان گفت: مردم در دریافت چک از سامانه چک در راه استفاده کنند تا از اعتبار صادرکننده چک مطمئن شوند.

آقای محرمیان در نشست خبری دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: بانکداری هوشمند خدمات مورد نیاز خاص یک مشتری را به آن ارائه می‌دهد، همچنین بخش زیادی از سواستفاده از حساب بانکی افراد، تقلب، پولشویی و کلاهبرداری‌ها را به صورت هوشمند تشخیص می‌دهد.

محرمیان اضافه کرد: اولین خروجی‌های مدل جدید اعتبارسنجی که بر مبنای بانکداری هوشمند در حال اجراست روان‌سازی و تسهیل پرداخت تسهیلات خرد است. مردم باید بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به صورت کاملا الکترونیک تسهیلات خرد را به‌راحتی دریافت کنند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی بیان کرد: پوشش اعتبارسنجی در مدل جدید از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد و دقت آن از ۶۰ درصد به ۹۰ درصد خواهد رسید که در دنیا بالاترین استاندارد ۹۳ درصد است.

محرمیان با بیان اینکه اعتبار چک در گذشته بسیار کم شده بود، اما اکنون با اجرای قانون جدید چک اتفاقات خیلی خوبی افتاده و اعتبار آن برگشته است، گفت: پیشنهاد می‌‎کنم در هنگام دریافت چک حتما از سامانه چک در راه استفاده کنند تا از میزان چک‌های کشیده شده و اعتبار صادرکننده چک مطمئن شوند. سامانه اعتبار چک نیز در آینده راه‌اندازی خواهد شد تا مردم بتوانند با دقت و اطمینان بیشتری اعتبار صادرکننده چک را بررسی کنند.

محرمیان در پایان تاکید کرد: سامانه سیاق نیز با همکاری قوه قضاییه راه‌اندازی شد که صدور احکام قضایی در حوزه بانکی را از میانگین ۲۰۰ روز به کمتر از ۳ روز کاهش داد./صداوسیما

اخبار مرتبط
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها