دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

چک صیادی چیست و نحوه ثبت آن چگونه است؟

24 آبان 1402
چک صیادی چیست و نحوه ثبت آن چگونه است؟

چک صیادی چیست و نحوه ثبت آن چگونه است؟

چک صیادی زیر نظر بانک مرکزی صادر می‌شود و امنیت و ضمانت اجرایی بیشتری نسبت به بقیه چک‌ها دارد. در این مقاله، درباره آموزش ثبت چک صیادی صحبت می‌کنیم و نحوه ثبت چک در سامانه صیاد را آموزش می‌دهیم. به‌علاوه، می‌توانید از مطالب این مقاله برای ثبت چک صیادی بانک ملی، ملت، سپه و بانک صادرات هم استفاده کنید.  

چک صیادی

چک صیادی چیست؟

از سال‌های گذشته، سرمایه‌گذارها و افراد فعال در حوزه‌های تجاری در معامله‌های مختلف با مبلغ‌های بالا از چک استفاده می‌کردند. در واقع، چک پرمصرف‌ترین سند مالی برای معامله‌ها بود. اما، دسته چک‌های معمولی مشکلات متعددی داشتند. مثلا بانک‌ها به راحتی دسته چک صادر می‌کردند و بعضی از افراد هم از قوانین صدور چک اطلاعات کافی نداشتند. 

به همین دلیل، برگشت خوردن چک و تعقیب کیفری در آن زمان عادی بود. بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶، سامانه صدور یکپارچه چک یا سامانه صیاد را برای حل این مشکل راه‌اندازی کرد. بعد از این تغییرها، مردم می‌توانند از سامانه صیاد چک بگیرند. با استفاده از این سامانه، امکان ثبت و استعلام چک وجود دارد. همچنین اگر قصد گرفتن دسته چک را دارید، می‌توانید به سامانه صیاد مراجعه کنید. 

راهنمای ثبت چک صیادی

به منظور نقد کردن چک صیادی باید آن را در سامانه صیاد ثبت کنید. در واقع، بدون استفاده از سامانه ثبت چک صیادی، چک شما هیچ اعتباری ندارد و نمی‌توانید آن را نقد کنید. اول از همه باید هویت گیرنده، مبلغ و تاریخ چک را در سامانه ثبت کنید. با این کار، دریافت‌کننده چک می‌تواند وجه را از بانک دریافت کند. به‌طور کلی، ثبت چک صیادی به ۳ روش انجام می‌شود. در ادامه آموزش ثبت چک صیادی، این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

ثبت چک صیادی با اینترنت بانک

در روش اول، می‌توانید از اینترنت بانک استفاده کنید. همه بانک‌های صادرکننده چک صیادی خدمات اینترنتی دارند یا از اپلیکیشن خاصی استفاده می‌کنند. در مرحله اول، باید اینترنت بانک را فعال کنید. بعد از ورود به سایت بانک و رفتن به صفحه سامانه صیاد، امکان ثبت چک صیادی برای شما فراهم می‌شود.

ثبت چک صیادی در سامانه صیاد یا اپلیکیشن ساد ۲۴

اپلیکیشن ساد ۲۴، اپلیکیشن اختصاصی سامانه صیاد است. شما می‌توانید برای ثبت چک صیادی بانک سپه، بانک ملی، بانک ملت و صادرات از این اپلیکیشن استفاده کنید. به این منظور، اپلیکیشن ساد ۲۴ را روی گوشی دانلود کنید و فرایند ثبت را انجام دهید.

ثبت چک صیادی در سایت سامانه صیاد

نحوه ثبت چک صیادی

ساده‌ترین روش برای ثبت چک صیادی، استفاده از سایت سامانه صیاد است. برای استفاده از سایت سامانه صیاد به شماره موبایل، شماره ملی، اطلاعات کارت بانکی، شناسه ۱۶ رقمی، شماره سریال چک، مبلغ و تاریخ سررسید احتیاج دارید. 

در نهایت، بعد از اینکه کد ملی و نام دریافت‌کننده چک را وارد کردید، می‌توانید اطلاعات ثبت‌شده را ببینید و ویرایش کنید. در بخش بعدی از آموزش ثبت چک صیادی، نحوه ثبت چک در سامانه صیاد را به صورت مرحله‌به‌مرحله توضیح می‌دهیم.

آموزش ثبت چک صیادی در وب‌سایت سامانه صیاد

در این مرحله، باید وارد سایت شوید. یکی از گزینه‌های حقوقی یا حقوقی صاحب چک را انتخاب کنید. سپس، سامانه صیاد از شما شماره موبایل و شماره ملی می‌خواهد. بعد از وارد کردن شماره موبایل، کد پیامکی ۳ رقمی برای شما ارسال می‌شود. حالا می‌توانید اطلاعات کارت بانکی مثل شماره کارت، CVV2 و رمز پویا را وارد کنید. 

با رفتن به مرحله بعد، نوبت به ثبت شناسه ۱۶ رقمی، شماره سریال یا سری چک، مبلغ و تاریخ سررسید می‌رسد. روی همه چک‌های صیادی اطلاعاتی مثل شناسه ۱۶ رقمی، شماره سریال و تاریخ سررسید وجود دارد. در این مرحله، باید کد ملی و نام گیرنده چک را وارد کنید. در نهایت، اطلاعات ثبت‌شده برای شما نمایش داده می‌شوند و می‌توانید صحت آن‌ها را بررسی کنید.

ثبت چک صیادی بانک سپه

برای ثبت چک صیادی بانک سپه می‌توانید از سایت و اپلیکیشن بانک سپه استفاده کنید. اول وارد سایت ثبت چک صیادی بانک سپه شوید و کد ملی و شماره تلفن همراهتان را وارد کنید. دقت کنید که شماره همراه باید همان شماره‌ای باشد که آن را در بانک سپه ثبت کرده‌اید. بعد از وارد کردن ارقام کادر امنیتی، روی دکمه ورود کلیک کنید. 

در این مرحله، یک کد برای شما پیامک می‌شود. بعد از ثبت کد، می‌توانید خدمات مختلفی مثل تایید چک، انتقال چک و ثبت چک صیادی را انجام دهید. روی گزینه ثبت چک کلیک کنید و مشخصات چک مثل شناسه صیاد چک، شماره چک، مبلغ، تاریخ سررسید، شماره شبای مقصد و امضا کنندگان  را ثبت کنید. 

اگر دریافت‌کننده چک شخص حقیقی باشد، به کد ملی او احتیاج دارید، در غیر این صورت باید شناسه ملی را وارد کنید. شناسه صیاد چک هم کد ۱۶ رقمی روی چک است. در صفحه بعدی، می‌توانید اطلاعات ثبت‌شده را مشاهده کنید. به‌علاوه، امکان مرور اطلاعات و ویرایش آن‌ها هم وجود دارد. همه این مراحل را می‌توانید در اپلیکیشن همراه بانک سپه هم انجام دهید.

آموزش ثبت چک صیادی

ثبت چک صیادی بانک ملی

بانک ملی هم مثل بانک‌های دیگر، سامانه مخصوصی برای ثبت چک صیادی دارد. ابتدا در مرورگر اینترنتی، عبارت سامانه چک صیادی بانک ملی را جست‌وجو کنید و وارد سایت شوید. بعد از انتخاب نوع مشتری (حقیقی یا حقوقی)، گزینه ثبت را انتخاب کنید. در این قسمت، باید شماره همراه، کد ملی و کد امنیتی را وارد کنید. 

با کلیک روی بررسی شماره، یک کد تایید به شماره همراه شما ارسال می‌شود. با وارد کردن کد، اطلاعات کارت ملی را مشاهده می‌کنید. در نهایت، رمز پویا، شماره CVV2 و شماره صیادی را وارد کنید تا چک شما در سامانه ثبت شود. نکته آخر اینکه در سامانه ثبت چک صیادی بانک ملی، امکان تایید یا رد چک، استعلام چک صیادی و انتقال چک هم وجود دارد.

ثبت چک صیادی بانک ملت

برای ثبت چک صیادی بانک ملت از آدرس اینترنتی این بانک و نرم‌افزار ثبت چک صیادی بانک ملت استفاده کنید. در ابتدا، در صفحه اصلی بانک ملت، نوع مشتری (حقیقی یا حقوقی) را انتخاب کنید. 

سپس، باید شناسه مشتری، رمز ورود و عبارت امنیتی را وارد کنید. بعد از ورود به حساب کاربری، خدمات ثبت چک، تایید و انتقال چک نمایش داده می‌شود. گزینه ثبت چک را انتخاب کرده و اطلاعات را کامل کنید. علاوه‌بر سایت، می‌توانید اپلیکیشن ثبت چک صیادی بانک ملت را در گوشی دانلود کرده و استفاده کنید.

ثبت چک صیادی بانک صادرات

برای ثبت چک صیادی بانک صادرات می‌توانید از سامانه این بانک و نرم‌افزار ثبت و تایید چک صیادی بانک صادرات استفاده کنید. در ابتدا، با نام کاربری، کلمه عبور و عبارت امنیتی وارد سامانه همراه بانک صادرات شوید. 

در صفحه بعد، خدمات مختلفی مثل ثبت و تایید چک صیادی وجود دارد. بعد از انتخاب گزینه ثبت چک، نام گیرنده چک و کد ملی گیرنده را وارد کنید. در صورتی‌که گیرنده چک حقیقی است، به کد شناسایی او هم احتیاج دارید. دقت کنید که همه اطلاعات خواسته‌شده را به دقت انجام دهید.

آموزش ثبت چک صیادی در آپ

بسیاری از متقاضیان ثبت چک صیادی از اپلیکیشن آپ استفاده می‌کنند. در این اپلیکیشن، امکان ثبت، تایید و انتقال چک وجود دارد. بعد از دانلود اپلیکیشن آپ، گزینه سامانه صیاد را انتخاب کنید و وارد بخش ثبت چک شوید. اگر صادرکننده چک هستید، باید از سیم‌کارت تلفنی به مالکیت خودتان در فرایند ثبت دسته چک استفاده کنید. 

در مراحل مربوط به ثبت چک، کد ۱۶ رقمی روی چک را وارد کنید. به این کد را شناسه صیادی چک هم می‌گویند. در نهایت، بعد از اینکه اطلاعات دقیق دسته چک مثل تاریخ، مبلغ و مشخصات دریافت‌کننده چک را وارد کردید، چک صیادی شما ثبت می‌شود.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید خرید قسطی انجام دهید یا قصد استفاده از سایت‌های خرید اعتباری را دارید، به ثبت چک صیادی احتیاج دارید. ما در این مقاله به آموزش ثبت چک صیادی را پرداختیم و نحوه ثبت چک صیادی بانک ملی، بانک ملت، صادرات و سپه را توضیح دادیم. با استفاده از نکات آموزشی این مقاله می‌توانید مراحل ثبت چک صیادی را به راحتی انجام دهید. 

سوالات متداول

آیا می‌توان چک صیادی را به صورت آنلاین ثبت کرد؟

بله، ثبت چک صیادی همه بانک‌ها را می‌توانید به صورت آنلاین در سامانه ثبت چک صیادی انجام دهید.

مهم‌ترین نکته در آموزش ثبت چک صیادی چیست؟

مهم‌ترین نکته ثبت شناسه روی چک است.

آیا هر بانکی سامانه مخصوصی برای ثبت چک صیادی دارد؟

بله، هر کدام از بانک‌ها از سامانه ثبت چک صیادی جداگانه استفاده می‌کنند.

آیا همه چک‌های صیادی باید در سامانه صیاد ثبت شوند؟

بله، برای استفاده از چک صیادی باید آن را در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت کنید.

اخبار مرتبط
شاخص های بازار، پرتفوی فرضی هلدینگ های سرمایه گذاری هستند که سرمایه گذاران به عنوان شاخص حرکت بازار از آن ها استفاده می کنند. انواع مختلفی از شاخص های بازار وجود دارد. شاخص‌های بازار نیز برای ایجاد صندوق‌های شاخص استفاده می‌شوند و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند که به جای انتخاب سهام فردی، سبدی از اوراق بهادار بخرند. در بروکر آرون گروپس یک حساب دمو ایجاد کنید و سرمایه‌گذاری در بازار شاخص‌ها را امتحان کنید. این بازار در کنار بازار ارز دیجیتال، فارکس، طلای آب شده و نفت منجر به تنوع سبد سرمای
ویژگی‌های استیل کوین‌ها کوین‌ها دارای چندین ویژگی کلیدی هستند که به جذابیت و کاربرد آن‌ها در اکوسیستم ارز‌های دیجیتال کمک می‌کند. یکی از ویژگی‌های بارز بهترین استیبل کوین‌ها، ثبات قیمت است که با حمایت یک دارایی ذخیره به دست می‌آید، که نوسان را کاهش می‌دهد
ارز دیجیتال بیت کوین از ابتدای آغاز به کار خود تاکنون تحول عظیمی را در مبحث ارزهای دیجیتال به وجود آورده است. ارزش بسیار بالای این کوین در مقابل رقبا آن را به یک انتخاب عالی برای سرمایه‌گذاری‌‌های خرد و کلان تبدیل می‌کند.
موارد مهمی که هنگام رزرو هتل در کیش باید بدانید در جزیره کیش هتل ‌های متنوعی برای سلیقه ‌ها و بودجه‌ های مختلف وجود دارد. انتخاب هتل مناسب در کیش می ‌تواند به ارتقای کیفیت سفر شما کمک کند. در این بخش به مواردی که باید برای رزرو هتل در کیش به آن ها توجه کنید می پردازیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: