شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

جزئیات طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه ایرانیان

29 آبان 1402
جزئیات طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه ایرانیان

به گزارش بانک اول کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس با توزیع یارانه‌های انرژی میان همه خانواده‌های ایرانی موافقت کرد. بر این اساس، اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه به دولت مجوز دادند اقدامات لازم برای بهره‌مندی مساوی همه ایرانیان از یارانه‌ حامل‌های انرژی ازجمله بنزین را انجام دهد. براساس این طرح با تصمیم دولت، یارانه بنزین به جای خودرو به هر کد ملی اختصاص می‌یابد. حسین‌ حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره جزئیات طرح تخصیص بنزین به اشخاص به جای خودرو توضیحاتی ارائه کرد.

جزئیات طرح توزیع یارانه بنزین بین مردم چیست؟
مجلس به دولت چراغ سبز داد تا در طول برنامه هفتم بتواند توزیع بنزین را به‌صورت عادلانه انجام دهد. نحوه توزیع یارانه بنزین در حال حاضر واقعا عادلانه نیست زیرا ۵۰ درصد مردم خودرو ندارند، اما هزینه حامل‌های انرژی را پرداخت می‌کنند. برای همین، مجلس به دولت اعلام کرد که مجاز است سهمیه سوخت را در قالب کد ملی هر فرد به سرپرستان خانوار بدهد،  اما این موضوع فعلا یک طرح کلی است و سازوکار اجرایی و جزئیات آن زمانی مشخص می‌شود که وزارت نفت و دولت بخواهند در این مسیر قدم بردارند.
این طرح پیش از این در جزیره کیش اجرایی شد. شما از جزئیات اجرای آن در کیش اطلاع دارید؟
طرحی که در جزیره کیش اجرا شد، به‌صورت کلی به این شکل بوده که به هر خانواده ۴نفره ۶۰لیتر سهمیه تعلق می‌گرفت. در پایان هر‌ماه اگر خانواری سهمیه اضافه داشت می‌توانست آن را به دیگران بفروشد یا مبلغ آن را دولت به ‌حساب کارت یارانه آنها واریز می‌کرد. این طرح، موفقیت‌آمیز بود. البته ممکن است نسخه کیش را نشود برای کل کشور اجرا کرد. همانطور که اشاره شد، جزئیات را خود دولت باید تعیین کند و فعلا نمی‌شود هیچ عدد و رقمی مطرح کرد و اگر عددی هم عنوان می‌شود بیشتر پیش‌بینی است.
پیش‌بینی می‌کنید این طرح چه زمانی به‌صورت سراسری اجرایی شود؟
از آنجا که باید ظرفیت‌های مختلفی مانند خدمات پشتیبانی، آمادگی شرکت ملی نفت و جایگاه‌های سوخت و سامانه شاپرک و بانک‌ها فراهم شوند، حدس می‌زنیم این کار زمان‌بر باشد.
گفته شده در طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی، بازار متشکلی برای خرید و فروش بنزین تشکیل خواهد شد. نظر شما در این‌باره چیست؟
یکی از نگرانی‌های ما همین مسئله است که ممکن است باعث سوداگری ‌شود. برای همین یکی از مولفه‌ها این است زمانی که کسی قصد فروش سهمیه اضافه خود را داشت فقط آن را به‌خود دولت بفروشد.
آیا بین این طرح با افزایش قیمت بنزین ارتباطی هست؟
خیر. طرح تخصیص یارانه بنزین به هر کد ملی هیچ ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد و به نحوه توزیع همین مقدار بنزین 1500تومانی مرتبط است و فقط نحوه توزیع را متفاوت می‌کند.

روزنامه همشهری

اخبار مرتبط
به‌طور معمول، محققان پزشکی برای اثبات چیزی انتظارها رو بالا می‌برند سپس در دستیابی به آن شکست می‌خورند. آنان اغلب به‌سرعت به این نکته اشاره می‌کنند که A منجر به B می‌شود در حالی‌که به‌راستی ثابت نکرده‌اند، فقط اینکه، ارتباط آماری قوی بین A و B وجود دارد.
قاليباف با تاكيد بر اينكه مجلس در عين اختلاف سليقه و اختلاف ديدگاه با سياست‌هاي ارزي دولت همراهي كرده است، گفت: همه اختيارهاي موجود در قانون دايمي را به رييس بانك مركزي داديم و هر چه ايشان در جلسه سران قوا بيان كردند قبول كرديم اما شرايط كنوني نشان مي‌دهد كه هم رويكرد اقتصادي و هم رويكرد مديريتي در موضوع ارز دچار اشكال است.
اسامی چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگاری سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش‌وپرورش سوم اردیبهشت اعلام شد که بنابر اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش، سه برابر ظرفیت جذب در آموزش و پرورش، در آزمون پذیرفته‌ شده‌اند که این افراد برای مرحله «ارزیابی تکمیلی» و گزینش می‌توانند از امروز (هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳) با مراجعه به درگاه my.medu.ir بخش جذب و استخدام (کارا) نسبت به تکمیل نمون‌برگ‌ها و بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز در سامانه اقدام کنند.
بازار ایران متأسفانه شاهد حضور کالاهای تقلبی در انواع مختلف، ازجمله لوازم آرایشی، شوینده، موبایل، شیرآلات، دلار، زعفران، لپ‌تاپ، عطر و ادکلن و... است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها