به گزارش بانک اول  فرمول جدید قیمت گذاری محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا از سوی وزارت صمت تعیین شده تا از مسیر جدید قیمت گذاری خودرو، شرکت های خودروساز از زیان خارج شوند.

براساس درصد بندی قیمت نهایی خودرو، مدیران ارشد صمت سود خالصی بین 12 درصد تا 16 درصد را برای خودروسازان در نظر گرفته اند.

چنانچه مدیران خودروساز بتوانند درصد بندی یاد شده را در تولید محصولات خود رعایت کنند این امکان وچود دارد تا شرکت های خودروساز بتوانند به تدریج از باتلاق زیان دهی خارج شود. به عبارت دیگر قیمت تمام شده محصول به نوعی پایین تر از قیمتی باشد که برای مشتریان فاکتور می شود.

در میان درصد بندی های انجام شده حدود 45 درصد تا 55 درصد سهم مواد اولیه است. این به آن معناست که بر اساس آنالیز مدیران صمت خودروسازان حول و حوش 50 درصد قیمت نهایی تولید خود را خرج تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز کند. هزینه دستمزد در رتبه بعدی قرار دارد و حدود 10 درصد تا 14 درصد قیمت نهایی خودرو در خطوط تولید را به نظر سیاست گذار خودرویی به خود اختصاص دهد.

هزینه های سربار تولید بعد از هزینه های مربوط به دستمزد پرسنل در جایگاه بعدی قرار دارد. این امکان وجود دارد تا بر اساس محاسبات صمت این هزینه ها تا 12 درصد قیمت تمام شده خودرو در کارخانه را به خود اختصاص دهند. هزینه های مربوط به توسعه محصول می تواند تا 6 درصد قیمت تمام شده محصولات تولیدی شرکت های خودروساز را به خود اختصاص دهد. گارانتی خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان نیز می تواند هزینه ای روی دست مدیران خودروساز قرار دهد و این هزینه می تواند سهمی تا 6 درصد قیمت تمام شده داشته باشد. هزینه استهلاک که مربوط به خطوط تولید شرکت های خودروساز است بین یک درصد تا 1.5 درصد باشد.

این امیدواری وجود دارد تا با آنالیز جدید قیمت تمام شده تولید خودرو دیگر خودروسازان زیانی در صورت های مالی خود درج نکنند و در جاده سوددهی حرکت خود را آغاز کنند. البته سیاست گذار خودرویی باید اجازه دهد تا قیمت خودرو در کارخانه با توجه به درصد بندی اعلام شده و در فواصل زمانی کوتاه تر توسط خودروسازان بروز رسانی شود.

البته به احتمال فراوان شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود اما مدیران خودروساز تاکید می کنند می توانند در بازه زمانی حول و حوش یک سال با افزایش تیراژ قیمت بازاری خودرو را مدیریت کنند.

حال باید منتظر ماند و دید سیاست گذار خودرویی از چه زمانی قیمت تمام شده خودرو را با توجه به درصد بندی جدید بروز رسانی کرده و زیر مجوزهای لازم را برای مدیران خودروساز امضا می کند.