دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

نرخ بهره چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال دارد؟

01 آذر 1402
نرخ بهره چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال دارد؟

در دهه گذشته با ورود ارزهای دیجیتال به صحنه اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاران بسیاری در بازارهای مالی روی این ارزها سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بااین‌حال، یکی از ویژگی‌های شاخص بازار کریپتو که همه سرمایه‌گذاران از آن آگاهی دارند، پرنوسان بودن آن است. باوجود غیرمتمرکز بودن بازار کریپتو، هر اتفاقی در بازار اقتصادی جهانی و تصمیم دولت‌‌ها، ممکن است ارزش رمزارزها را دستخوش تغییرات کند.

به‌عنوان مثال در اسفند سال ۱۴۰۰، با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا)، شاهد افت شدید قیمت بیت کوین بودیم. به دلیل نقش تعیین‌کننده نرخ بهره بر ارزش رمزارزها، در ادامه این مطلب درباره تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم. اگر به دنبال کسب سود از بازار کریپتوکارنسی هستید، برای داشتن دید بهتر نسبت به این بازار و تحلیل دقیق‌تر، مطلب پیش‌رو را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

تاثیر نرخ بهره بر تقاضا و عرضه ارزهای دیجیتال

یکی از اولین مواردی که به‌عنوان تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال باید بررسی کنیم، تاثیر آن بر میزان عرضه و تقاضا است. زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند، سرمایه‌داران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به دارایی‌هایی با ریسک کمتر اختصاص دهند. در چنین شرایطی، اکثر سرمایه‌داران با دارایی خود اوراق قرضه می‌خرند یا پول‌های خود را در بانک پس‌انداز می‌کنند؛ درنتیجه میزان تقاضا برای دارایی‌های پرریسک مانند ارزهای دیجیتال کاهش پیدا خواهد کرد.

در این شرایط، قیمت ارزهای دیجیتال مختلف مانند قیمت ادا و سایر ارزهای پرطرفدار، کاهش پیدا می‌کند. درمقابل، کاهش نرخ بهره میزان تقاضا ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد؛ در این شرایط، سرمایه‌گذاران برای کسب سود بیشتر دارایی خود را برای خرید ارزهای دیجیتال و سهام در بازار فارکس خرج می‌کنند.

افزایش تقاضا ارز دیجیتال به‌عنوان دارایی غیرتورمی؛ نتیجه تغییرات نرخ بهره

نرخ بهره فدرال رزرو، با هدف ثبات قیمت‌ها و جلوگیری از ایجاد تورم تغییر می‌کند؛ درعین‌حال، ارزهای دیجیتال مانند طلا به‌عنوان نوعی سرمایه غیرتورمی و پوششی در برابر تورم شناخته می‌شود. اگر سیاست‌های فدرال رزرو منجر به افزایش تورم شود، ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران به سمت خرید ارزهای دیجیتال بروند.

چون با افزایش نرخ بهره، احتمالا تورم هم افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین در چنین شرایطی با افزایش تورم، قیمت slp و سایر ارزهای دیجیتال پرطرفدار بازار کریپتو، رفته‌رفته بیشتر از قبل خواهد شد. سرمایه‌گذاران در این شرایط بخشی از دارایی خود را به خرید ارزهای دیجیتال اختصاص می‌دهند تا به سود برسند و سرمایه آن‌‌ها از تورم در امان باشد.

صرافی نوبیتکس

تاثیر نرخ بهره بر نوسان بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال ماهیتی پرنوسان دارد؛ بااین‌حال، تغییرات نرخ بهره این نوسانات را بیشتر خواهد کرد. این موضوع به دلیل تاثیر نرخ بهره بر خرید و فروش ارزهای دیجیتال پیش می‌آید. تغییرات در میزان عرضه و تقاضای رمزارزها در صرافی ارز دیجیتال، بر قیمت آن‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد. تغییرات قیمتی و میزان عرضه و تقاضا، نوسان بازار ارزهای دیجیتال بیشتر از قبل خواهد کرد.

رفتار معاملاتی تریدرها به تغییرات نرخ بهره بستگی دارد

تغییرات نرخ بهره، بر رفتار معاملاتی سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد. معمولا با افزایش نرخ بهره، معاملات و مشارکت در خرید و فروش ارزهای دیجیتال کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر جذاب‌تر به نظر می‌رسد. در چنین حالتی با رصد رفتار معاملاتی سرمایه‌گذاران و تحلیل این رفتارها، می‌توان به نتیجه‌گیری‌های گسترده‌ای درباره بازار ارزهای دیجیتال رسید.

تاثیر نرخ بهره بر ارزش ارز فیات و رابطه آن با محبوبیت ارز دیجیتال

تغییرات نرخ بهره تاثیر مستقیمی بر ارزش ارزهای ملی یا همان ارز فیات دارد. زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند، درواقع بانک ملی یک کشور در تلاش است تا تورم را تحت‌کنترل قرار دهد. این موضوع باعث افزایش ارزش ارزهای فیات و پول ملی می‌شود.

زمانی که ارز فیات ارزش بیشتری پیدا می‌کند، یعنی سرمایه‌گذاران برای خرید ارزهای دیجیتال باید ارز فیاتی بیشتری پرداخت کنند؛ درنتیجه، شاید محبوبیت ارزهای دیجیتال و حجم سرمایه‌گذاری در این بازار کمتر شود.

آیا تغییر نرخ بهره باعث تغییر نمودار قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود؟

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که به‌عنوان تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال باید به آن اشاره کنیم، تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال است. در اکثر مواقع بین قیمت ارزهای دیجیتال و نرخ بهره رابطه معکوس وجود دارد؛ یعنی وقتی نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش خواهد یافت. این کاهش قیمت به دلیل کندی فعالیت اقتصادی، کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، فعالیت‌های تجاری کمتر و وضعیت نامساعد اقتصاد کلان پیش می‌آید.

نقطه مقابل این موضوع هم امکان‌پذیر است؛ یعنی با کاهش نرخ بهره، سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند برای کسب سود و بازده بالا از سرمایه اولیه خود، به خرید ارزهای دیجیتال روی می‌آورند؛ نتیجه این افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری، افزایش قیمت ارزهای دیجیتال خواهد بود.

ارز دیجیتال

با رصد نرخ بهره، در زمان مناسب از نوبیتکس ارز دیجیتال خریداری کنید

تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال را از چندین جنبه باید موردبررسی قرار دهیم تا به تحلیل‌های درست برسیم؛ بااین‌حال، در اکثر موارد بین تغییر نرخ بهره و ارزش قیمتی ارزهای دیجیتال رابطه عکس وجود دارد. با افزایش نرخ بهره، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش پیدا می‌کند و میزان تقاضا برای ارزهای دیجیتال نیز کمتر می‌شود. درمقابل، با افزایش نرخ بهره، قیمت ارزهای دیجیتال و سود حاصل از آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

اگر قصد خرید ارزهای دیجیتال و کسب سود از این بازار پرنوسان را دارید، باید دائما تغییرات بازار را رصد کنید. با رصد نوسانات بازار و بررسی تغییرات قیمتی، می‌توانید تصمیمات درست برای ادامه مسیر سرمایه‌گذاری بگیرید. اگر قصد خرید و فروش سریع ارزهای دیجیتال را داشتید، به صرافی نوبیتکس سر بزنید. نوبیتکس بزرگ‌ترین صرافی ایرانی است که می‌توانید انواع ارزهای دیجیتال را از طریق این پلتفرم معامله کنید. مقالات جامع و نمودارهای تحلیلی در سایت nobitex.ir به شما برای تصمیم‌گیری بهتر در زمینه ترید ارزهای دیجیتال کمک خواهد کرد. 

اخبار مرتبط
شاخص های بازار، پرتفوی فرضی هلدینگ های سرمایه گذاری هستند که سرمایه گذاران به عنوان شاخص حرکت بازار از آن ها استفاده می کنند. انواع مختلفی از شاخص های بازار وجود دارد. شاخص‌های بازار نیز برای ایجاد صندوق‌های شاخص استفاده می‌شوند و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند که به جای انتخاب سهام فردی، سبدی از اوراق بهادار بخرند. در بروکر آرون گروپس یک حساب دمو ایجاد کنید و سرمایه‌گذاری در بازار شاخص‌ها را امتحان کنید. این بازار در کنار بازار ارز دیجیتال، فارکس، طلای آب شده و نفت منجر به تنوع سبد سرمای
ویژگی‌های استیل کوین‌ها کوین‌ها دارای چندین ویژگی کلیدی هستند که به جذابیت و کاربرد آن‌ها در اکوسیستم ارز‌های دیجیتال کمک می‌کند. یکی از ویژگی‌های بارز بهترین استیبل کوین‌ها، ثبات قیمت است که با حمایت یک دارایی ذخیره به دست می‌آید، که نوسان را کاهش می‌دهد
ارز دیجیتال بیت کوین از ابتدای آغاز به کار خود تاکنون تحول عظیمی را در مبحث ارزهای دیجیتال به وجود آورده است. ارزش بسیار بالای این کوین در مقابل رقبا آن را به یک انتخاب عالی برای سرمایه‌گذاری‌‌های خرد و کلان تبدیل می‌کند.
موارد مهمی که هنگام رزرو هتل در کیش باید بدانید در جزیره کیش هتل ‌های متنوعی برای سلیقه ‌ها و بودجه‌ های مختلف وجود دارد. انتخاب هتل مناسب در کیش می ‌تواند به ارتقای کیفیت سفر شما کمک کند. در این بخش به مواردی که باید برای رزرو هتل در کیش به آن ها توجه کنید می پردازیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها