چهارشنبه, 2 خرداد 1403 2024,May

اگر جای چک برگشت خورده را پر نکنیم چه می‌شود؟

04 آذر 1402
اگر جای چک برگشت خورده را پر نکنیم چه می‌شود؟

حمیدرضا کردنائیج، کارشناس مسائل بانکی: اگر صادرکننده چک حساب خود را پر نکند حساب‌های او به میزان کسری مبلغ چک مسدود می‌شود.

به گزارش بانک اول دریافت کننده چک می‌تواند تمام مبالغی که در حساب‌های دیگر صادرکننده در همان بانک باشد را دریافت کند و بقیه مبلغ چک در تمام حساب‌های فرد در تمام بانک‌ها مسدود می‌شود.حساب‌ها تا زمان وصول و رفع اثر چک مسدود باقی می‌مانند.

اخبار مرتبط
اهمیت نقد شدن چک‌های الکترونیکی در بانک‌های مختلف بسیار زیاد است چرا که این امکان می‌تواند به توسعه این ابزار پرداختی بسیار کمک کند و از سوی دیگر هم می‌تواند محرکی برای فراگیری استفاده از این ابزار باشد بنابر این باتوجه به اهمیت آن می‌طلبد که بانک‌های مختلف در این حوزه سرعت بیشتری به خرج دهند تا این مهم عملیاتی شود.
با تصمیم جدید بانک مرکزی، شیوه چک کشیدن عوض می‌شود. قضیه از این قرار است که برای متقاضی دسته چک با توجه به سوابق مالی‌اش سقف اعتباری تعیین می‌شود، طوری که بیشتر از آن سقف نمی‌تواند چک صادر کند. هدف از این اقدام، کاهش سوءاستفاده از افراد کم‌بضاعت مالی عنوان شده است. ظاهرا باید در نیمه اول امسال شاهد نهایی‌شدن این تصمیم باشیم.
اتفاق مهم دیگر که انتظار می‌رود به‌زودی در کل شبکه بانکی اجرایی شود، امکان نقد کردن چک‌ها به‌صورت آنلاین است، چرا که تا پیش از این نقد کردن چک‌ها فقط درون سامانه‌های اینترنتی هر بانک انجام می‌شد و مشتریان نمی‌توانستند چک دیگر بانک‌ها را نقد و به‌حساب مشتریان واریز کنند. حالا اما این مشکل هم حل شده و یک بانک تخصصی با همکاری بانک مرکزی پیشگام شده که انتظار می‌رود به‌زودی بقیه بانک‌ها هم این مسیر را طی کنند.
این امر به ارتقای فرهنگ پرداخت در جامعه و بهبود انضباط مالی افراد کمک می‌کند. اما این کار معایبی را نیز به همراه خواهد داشت که باید به آن ها توجه کرد. برخی از افراد ممکن است برای انجام فعالیت‌های تجاری خود به نقدینگی بیشتری از سقف اعتباری تعیین شده نیاز داشته باشند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها