یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

بازدهی بازارهای طلا، سکه، ارز خودرو، مسکن و سهام در آبان ماه / کدام سرمایه گذاران سود کردند؟

06 آذر 1402
بازدهی بازارهای طلا، سکه، ارز خودرو، مسکن و سهام در آبان ماه /  کدام سرمایه گذاران سود کردند؟

 تازه ترین گزارش مرکزآمار نشان می دهد نرخ تورم ماهانه در آبان ماه به ۲.۲ درصد و نرخ تورم سالانه به ۴۴.۹ درصد رسیده است. آن طور که آمار ها نشان می دهد در این مدت هیچ سرمایه گذاری در ایران نتوانسته است بازدهی متناسب با نرخ تورم داشته باشد در واقع طبق این اطلاعات افرادی که در بازار دارایی ها سرمایه گذاری کرده اند نه فقط بازده شان متناسب با تورم نبوده است بلکه با زیان هم مواجه شده اند.

به گزارش بانک اول ارقام موجود حاکی از آن است که در آبان ماه امسال همه دارایی های سرمایه ای نزول کرده اند. در این میان بیشترین میزان افت قیمت مربوط به ربع سکه بوده که ۳.۳۷ درصد از ارزشش کاسته شده است. نیم سکه و سکه طرح قدیم نیز به تریتب با ۲.۲۷ و ۱.۱۷ درصد کاهش قیمت مواجه شده اند.

کمترین میزان افت قیمت مربوط به بازار مسکن است در آبان ماه امسال با افت ۰.۴ درصدی مواجه شده است. قیمت دلار هم نزدیک به یک درصد کاهش نشان می دهد.

به زعم تحلیل گران این افت ارزش دارایی ها در نتیجه وقوع رکود در بازار ها اتفاق افتاده وعلت این رکود نیز اجرای سیاست های انقباضی از سوی بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و ترازنامه بانک ها است.

بانک مرکزی درتلاش است با اجرای سیاست انقباض پولی تورم را مهار کند اما با وجود کاهش نرخ تورم سالانه آن طور که آمار ها نشان می دهد سطح تورم ماهانه همچنان ارقامی بالاتر از ۲ درصد را ثبت می کند.

ارقام مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده که از سوی مرکز آمار منتشر شده نشان می دهد در طول دو سال گذشته به جز یک ماه نرخ تورم ماهانه هرگز به زیر دو درصد نرسیده است. با این وجود بانک مرکزی امیدوار است با تداوم سیاست های فعلی در کنترل نقدینگی نرخ تورم سالانه به محدوده ۳۰ درصد برسد.

جدول بازده بازار ها در آبان ماه ۱۴۰۲

بازار

مهر۱۴۰۲

آبان ۱۴۰۲

مقدار تغییر

درصدتغییر

شاخص تورم-واحد

۲۰۶.۵

۲۱۰.۹

۴.۴

۲.۱۳

اونس طلا - دلار

۱۹۸۱

۲۰۰۰

۱۹

۰.۹۶

مسکن- تومان

۷۶۰۶۰۰۰۰

۷۵۷۵۶۰۰۰

-۳۰۴۰۰۰

-۰.۴۰

شاخص کل بورس- واحد

۲۰۳۲۲۱۲

۲۰۲۰۱۵۳

-۱۲۰۵۹

-۰.۵۹

سکه طرح جدید- تومان

۲۸۹۵۰۰۰۰

۲۸۷۵۰۰۰۰

-۲۰۰۰۰۰

-۰.۶۹

میانگین قیمت خودرو- تومان

۶۴۱,۷۰۰,۰۰۰

۶۳۶,۶۵۰,۰۰۰

-۵۰۵۰۰۰۰

-۰.۷۹

سکه گرمی- تومان

۵۸۰۰۰۰۰

۵۷۵۰۰۰۰

-۵۰۰۰۰

-۰.۸۶

دلار- تومان

۵۰۸۵۰

۵۰۴۰۰

-۴۵۰

-۰.۸۸

مثقال طلا- تومان

۱۰۶۱۵۰۰۰

۱۰۴۹۸۰۰۰

-۱۱۷۰۰۰

-۱.۱۰

هر گرم طلای ۱۸عیار- تومان

۲۴۵۰۴۸۲

۲۴۲۳۴۷۲

-۲۷۰۱۰

-۱.۱۰

سکه طرح قدیم- تومان

۲۵۷۰۰۰۰۰

۲۵۴۰۰۰۰۰

-۳۰۰۰۰۰

-۱.۱۷

نیم سکه- تومان

۱۵۴۰۰۰۰۰

۱۵۰۵۰۰۰۰

-۳۵۰۰۰۰

-۲.۲۷

ربع سکه- تومان

۱۰۴۰۰۰۰۰

۱۰۰۵۰۰۰۰

-۳۵۰۰۰۰

-۳.۳۷

اخبار مرتبط
وی تعیین الگوی مصرف برق هر منطقه را بر اساس قانون و با تاکید بر حفظ رفاه اجتماعی و فرصت‌های مدیریت مصرف ذکر و تصریح کرد: به طور معمول ٧٥ درصد مشترکان برق هر منطقه، نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، برق کمتری مصرف می‌کنند.
به‌طور معمول، محققان پزشکی برای اثبات چیزی انتظارها رو بالا می‌برند سپس در دستیابی به آن شکست می‌خورند. آنان اغلب به‌سرعت به این نکته اشاره می‌کنند که A منجر به B می‌شود در حالی‌که به‌راستی ثابت نکرده‌اند، فقط اینکه، ارتباط آماری قوی بین A و B وجود دارد.
قاليباف با تاكيد بر اينكه مجلس در عين اختلاف سليقه و اختلاف ديدگاه با سياست‌هاي ارزي دولت همراهي كرده است، گفت: همه اختيارهاي موجود در قانون دايمي را به رييس بانك مركزي داديم و هر چه ايشان در جلسه سران قوا بيان كردند قبول كرديم اما شرايط كنوني نشان مي‌دهد كه هم رويكرد اقتصادي و هم رويكرد مديريتي در موضوع ارز دچار اشكال است.
اسامی چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگاری سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش‌وپرورش سوم اردیبهشت اعلام شد که بنابر اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش، سه برابر ظرفیت جذب در آموزش و پرورش، در آزمون پذیرفته‌ شده‌اند که این افراد برای مرحله «ارزیابی تکمیلی» و گزینش می‌توانند از امروز (هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳) با مراجعه به درگاه my.medu.ir بخش جذب و استخدام (کارا) نسبت به تکمیل نمون‌برگ‌ها و بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز در سامانه اقدام کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها