جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

نگاهی به سبد محصولات سایپا در سال 1402، از اقتصادی تا مجلل

09 آذر 1402
نگاهی به سبد محصولات سایپا در سال 1402، از اقتصادی تا مجلل

به گزارش بانک اول سایپا پس از سال‌ها تولید خودروهای اقتصادی، بالاخره تصمیم گرفته است تا رویه خود را تغییر دهد. این خودروساز ایرانی به آرامی سبد محصولات خود را طی سالیان گذشته تغییر داده است تا آن را متوازن‌تر از گذشته کند.

سایپا در حال حاضر محصولات متنوعی را در سطوح قیمتی مختلف به تولید می‌رساند. علاوه برآن، این خودروساز ایرانی در بحث واردات نیز پررنگ ظاهر شده و موفق شده است تا نخستین خودرو وارداتی بازار ایران در دور جدید یعنی چانگان CS35 پلاس را به مشتریان تحویل دهد. از این رو نگاهی به سبد محصولات سایپا در سال 1402 داریم تا ببینیم این خودروساز چه ترکیبی را برای کوتاه‌مدت آماده کرده است.

بخش اول، خودروهای اقتصادی

سایپا از دهه 1380 خورشیدی به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای اقتصادی در ایران شناخته می‌شود. این حرکت که با پراید آغاز شد، با نسخه ارتقا یافته آن یعنی تیبا ادامه یافت و اکنون توسط ساینا و کوییک ادامه می‌یابد. سایپا ساینا و سایپا کوییک در حال حاضر دو محصول اقتصادی و شاخص این شرکت به شمار می‌آیند.

سایپا مدتی است که تولید تیبا و تیبا 2 را به عنوان ارزان‌ترین خودروهای بازار ایران متوقف کرده است. ساینا معمولی یا همان ساینا EX نیز از دو سال پیش با توقف تولید مواجه شده بود. با این حال کوییک معمولی همچنان روی خط تولید سایپا قرار دارد، هرچند تیراژ آن نسبت به گذشته کاهش یافته است.

نگاهی به سبد محصولات سایپا در سال 1402، از اقتصادی تا مجلل

در حال حاضر ساینا S و کوییک S، محصولات اقتصادی سایپا را تشکیل می‌دهند. این دو خودرو از نظر مشخصات فنی، ظاهری ظاهری و امکانات شبیه به یکدیگر هستند. با این حال کوییک برای جوانان ساخته شده است، در حالی که ساینا خانواده‌های کوچک را هدف قرار می‌دهد.

همزمان با حذف تیبا و تیبا 2 از سبد محصولات سایپا، ساینا و کوییک به عنوان جایگزین این خودروها انتخاب شده‌اند. در سوی دیگر سایپا میان‌رده‌های جدیدی را براساس ساینا و کوییک توسعه داده است که در بخش بعدی به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت

بخش دوم، میان‌رده‌ها

خودروهای میان‌رده در بازار ایران از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند. برای سال‌ها این بخش در تملک ایران خودرو بود و اتومبیل‌هایی همچون سمند، پژو پارس و پژو 405 بخش میان‌رده را در اختیار داشتند. با این حال سایپا تصمیم گرفته است تا سهم خود را از این بخش افزایش دهد.

دو میان‌رده جدید سایپا، سایپا اطلس و سایپا سهند هستند. این خودروها در واقع نسخه‌های ارتقا یافته کوییک و ساینا به شمار می‌آیند. این خودروها حاصل فیس‌لیفت روی ساینا و کوییک هستند که ظاهری جدید را نسبت به خودروهای قبلی نمایش می‌دهند. کابین این خودروها نیز از تریم مشترک با ساینا و کوییک استفاده می‌کند اما جنس مواد به کار رفته در ساخت فضای داخلی این خودروها بهتر از گذشته شده است.

نگاهی به سبد محصولات سایپا در سال 1402، از اقتصادی تا مجلل

بزرگترین تغییرات سهند و اطلس در مقایسه با ساینا و کوییک، زیر کاپوت آن‌ها قرار دارد. این دو خودرو به پیشرانه M15 GSI مجهز هستند که نسخه بهینه شده موتور M15 به شمار می‌آید. این پیشرانه همچنان از ساختار هشت سوپاپ بهره می‌برد اما به دلیل اضافه شدن سیستم VVT، قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند.

دیگر محصول میان‌رده سایپا، شاهین دنده‌ای است. سایپا شاهین از سال 1400 توسط این شرکت به تولید می‌رسد و رقیب نزدیک تارا ایران خودرو است. عرضه شاهین با موتور M15 توربوشارژر باعث شد تا مشتریان دیدگاه چندان مثبتی نسبت به این خودرو نداشته باشند. به همین دلیل سایپا تصمیم گرفته است تا شاهین را به پیشرانه جدیدی مجهز کند.

موتور جدیدی که برای شاهین در نظر گرفته شده است، پیشرانه ME16 نام دارد. این موتور از نوع 1.6 لیتری شانزده سوپاپ است و ساختار مشابهی با موتور TU5‌ پلاس ایران خودرو دارد. نصب این موتور روی شاهین و عرضه آن با قیمت کمتر نسبت به تارا، می‌تواند بازار این خودرو را طی مدت کوتاهی احیا کند. البته در حال حاضر و با توجه به افزایش شدید قیمت تارا، بازهم ممکن است شاهین مورد توجه مشتریان قرار گیرد. اختلاف قیمت میان شاهین و تارا در بازار اکنون به بیش از 200 میلیون تومان رسیده است که یک دلیل بزرگ را برای خرید این خودرو ارائه می‌دهد.

خودروهای بالارده، بخش در حال تکمیل

آخرین بخش از سبد محصولات سایپا را محصولات بالارده این شرکت تشکیل می‌دهند. این بخش با شاهین اتوماتیک آغاز می‌شود. شاهین اتوماتیک یکی از محصولات جدید سایپا در سال 1402 به شمار می‌آید که رقیب مستقیم تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک است. نخستین سری این خودرو مدتی پیش به مشتریان تحویل داده شد و اکنون قیمت آن در بازار نیز مشخص شده است. شاهین اتوماتیک سطح بالاتری از امکانات رفاهی و ایمنی را در مقایسه با شاهین دنده‌ای به مشتریان ارزانی می‌دارد. همچنین سطح مواد به کار رفته در کابین آن بالاتر و بهتر است. بنابراین می‌توان گفت که سایپا شاهین اتوماتیک یک محصول بالارده مناسب از سوی سایپا است که با قیمتی رقابتی در بازار عرضه می‌شود.

بخش خودروهای بالارده سایپا هم‌اکنون در حال تکمیل است. کراس‌اوور سایپا آریا دیگر محصول بالارده این خودروساز محسوب می‌شود که در صورت ورود به بازار، شانس موفقیت بالایی خواهد داشت. سایپا آریا به پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی از برند میتسوبیشی مجهز شده که توسط شرکای چینی در اختیار سایپا قرار گرفته است. این خودرو در صورت عرضه با قیمت مناسب، به راحتی می‌تواند رقبای مونتاژی‌اش را به دردسر بیندازد.

سایپا تصمیم گرفته است تا بخش دیگری از خودروهای بالارده‌اش را به وسیله واردات تامین کند. چانگان CS35‌ پلاس و چانگان CS55‌ پلاس دو محصول وارداتی و شناخته شده این شرکت هستند. از بین این دو محصول، چانگان CS35 پلاس تحویل مشتریان شده است و چانگان CS55‌ پلاس نیز در راه ورود به بازار قرار دارد. مدیران سایپا تصمیم دارند تا محصولات دیگری از برند چانگان همچون سری Uni که گران‌تر و لوکس‌تر هستند را نیز به بازار ایران بیاورند.

زیرمجموعه سایپا یعنی پارس خودرو نیز در این مسیر همراه سایپا است. پارس خودرو تصمیم گرفته است تا زوتی DL5 را به صورت وارداتی روانه بازار کند. این خودرو یک کراس‌اوور کوچک است که از نظر مشخصات فنی و امکانات می‌تواند با سایر خودروهای همرده‌اش رقابت کند. از این رو پارس خودرو می‌تواند توجه بخشی از مشتریان را با زوتی DL5‌ به سمت خود جلب کند.

اخبار مرتبط
تکمیل مراحل ثبت نام خودرو تنها از طریق مراجعه به سایت ثبت نام سایپا یعنی یعنی https://saipa.iranecar.com/public/home انجام می شود، درصورتی که متقاضیان نسبت به تکمیل وجه از طریق سایت دیگری اقدام کنند، مسئولیتی متوجه شرکت سایپا نخواهد بود.
جک J4 یکی از سدان‌های جمع و جوری است که هم‌زمان با هم‌وطنان چینی‌اش، بسترن B30 و بی وای دی F3 به بازار ایران رسید. پیش از ورود این خودرو در سال ۹۷، کرمان موتور جک J3 و جک J5 را روی خط مونتاژ داشت که به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ به پایان کار خود رسیدند.
لی جون، بنیانگذار چینی شیائومی اعلام کرد که تا ۲۴ آوریل ۷۵ هزار و ۷۲۳ سفارش برای سدان الکتریکی SU۷ اسپرت خود ثبت کرده است و قصد دارد بیش از ۱۰ هزار دستگاه را در ژوئن تحویل دهد.
ساینا خودرویی است که مراحل طراحی آن توسط سایپا صورت گرفته‌است و از موتور ام۱۵ و استاندارد یورو۴ و یورو۵ برخوردار است. شرکت سایپا تاکنون ۵ تیپ ساینا از جمله ساینا اتوماتیک، ساینا اس، ساینا ئی‌ایکس، ساینا اس‌ایکس و ساینا لوکس اتوماتیک تولید کرده‌است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها